אייל בן סימון מועמד למנכ"ל כלל; איזי כהן עשוי להמשיך

שלושה חודשים עברו מאז שמנכ"ל כלל ביטוח הודיע על עזיבה, אך ועדת האיתור טרם הגיעה להסכמה על זהות מחליפו

אייל בן סימון / צילום: שלומי יוסף
אייל בן סימון / צילום: שלומי יוסף

כשלושה חודשים לאחר שאיזי כהן הודיע במפתיע על פרישתו מכלל ביטוח בצל עימות עם דירקטוריון קבוצת הביטוח, ואף נקב בחודש יוני כמועד לעזיבתו את החברה, ועדת האיתור שמינה יו"ר החברה, דני נוה, עדיין לא בחרה לו במחליף. לפי הערכות בשוק, העיכוב במציאת יורש לכהן נובע מאי-הסכמות משמעותיות בנוגע למועמדים בין יו"ר החברה דני נוה לבין משה טרי, הנאמן למניות השליטה בחברה מטעם הפיקוח על הביטוח, ומי שבפועל מחזיק בזכויות השליטה בחברה.

לפי ההערכות, ייתכן שבעקבות חוסר היכולת להסכים על מועמד ראוי שיעבור את ועדת האיתור ואת הנאמן למניות השליטה, שפועל תחת סמכות שניתנה לו מרשות שוק ההון, בראשות דורית סלינגר, הכהונה של איזי כהן תוארך עד לסוף השנה. זאת, כדי לתת לוועדת האיתור עוד זמן למציאת מחליף. עם זאת, גם פתרון זה זוכה להתנגדות וכלל לא ברור שיעבור את משוכת הנאמן. ההחלטה האם כהונת כהן תוארך או על זהות המחליף אמורה להתקבל כבר בימים הקרובים.

בשלב זה, בחינת המועמדים נמשכת כשבדירקטוריון כלל ביטוח מקפידים לשמור על הקלפים קרוב לחזה, כך שלא הרבה ידוע בוודאות לגבי ההליך. ועדת האיתור, הכוללת את הדירקטורים השופטת בדימוס ורדה אלשייך, ד"ר רחל אדטו, מלי מרגליות, גד ארבל והיו"ר נוה, בוחנת שורת מועמדים, פנימיים וחיצוניים. עד כה נשקלו בחיוב המועמדויות של יובל גביש, בכיר בבנק דיסקונט, ושי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל. עם זאת, ככל הידוע מועמדותו של גביש ירדה מהפרק בימים האחרונים.

התנגשות עם הדירקטוריון 

מועמד נוסף ששמו נבחן על ידי ועדת האיתור בכלל ביטוח, שאותו אנו חושפים היום, הוא אייל בן סימון, בכיר בקבוצת הביטוח הפניקס, שם הוא מכהן בהצלחה כמשנה למנכ"ל ומנהל תחום ביטוח כללי ותביעות. בעבר הוא ניהל גם את תחום ביטוחי הבריאות של הפניקס, כשבעברו הרחוק יותר היה באגף שוק ההון באוצר.

עוד מועמד חיצוני מוכר, ששמו כבר פורסם, הוא מוטי רוזן, לשעבר מנכ"ל הראל ומנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח. עם זאת, משום שעד כה הוועדה שמינה דירקטוריון כלל ביטוח טרם הכריעה על מועמד זה או אחר, נראה שאין הסכמה שמאפשרת בחירה של מי מהמועמדים האמורים, אליהם יש לצרף את המועמדים הפנימיים: המשנים למנכ"ל דניאל כהן, משה ארנסט, יורם נוה וענת לוי. לגבי האחרונה נציין כי בימים האחרונים נודע במפתיע כי היא תעזוב את כלל ביטוח, וזאת בצל דיווחים על טונים צורמים במיוחד בינה לבין המנכ"ל כהן, שעמו היו לה יחסים קרובים מאוד לאורך שנים ועד לאחרונה.

במידה ואיזי כהן יישאר בתפקיד המנכ"ל תהיה זו תפנית מרעישה בעלילה, וזאת מאחר ופרידתו מהחברה נעשתה במפתיע ובטונים צורמים במיוחד, וזאת חודשים לא רבים לאחר שכהונתו הוארכה בשנתיים על ידי דירקטוריון הקבוצה. באמצע חודש מארס השנה התפטר כהן לאחר פחות מחמש שנים וחצי בתפקיד.

כהן, שבעבר ניהל את קבוצת הביטוח מגדל ואת קבוצת הנדל"ן והאחזקות אפריקה ישראל, הודיע על עזיבתו  לאחר מספר מפגשים קשים עם דירקטוריון החברה, שכללו שאלות על תוצאות החברה, בעיקר ביחס למתחרות שפתחו פער. שאלות אלה נסובו על מסקנות של שתי עבודות ייעוץ חיצוניות שאותן הזמינו חברי הבורד של כלל ביטוח, כצעד פרו-אקטיבי, לבחינת התנהלות הקבוצה.

כפי שדווח בעבר התמונה שהתקבלה משתי הבחינות הללו הייתה מורכבת, כששאלות חברי הדירקטוריון - שזמן קצר קודם לכן אישרו לו הסכם שכר חדש למשך שנתיים - הובילו את כהן לחוש ש"הוא לא מקבל את הגיבוי והתמיכה שהוא מצפה להם".

עוד קודם לכן נשמעה ביקורת אישית חריפה כנגד התנהלות כלל ביטוח מצד הבעלים של מניות השליטה - אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי. עם זאת, אלשטיין לא קובע דבר ביחס לכלל ביטוח וזאת מאחר שהפיקוח הוציא מידיו את זכויות השליטה, והעביר אותן לנאמן מטעמו.