צומחים עם הטכנולוגיה: השחקנים הבולטים שכדאי להכיר

האינטרנט של הדברים, הבינה המלאכותית, הרכב האוטונומי, המציאות הרבודה, מחשוב הענן והביג דאטה – כל הטכנולוגיות הצומחות האלה דורשות גידול בכוח המיחשוב – ועמו גודל גם הביקוש לשבבים ולמעבדים • הכירו את הבולטים שצפויים ליהנות מהצמיחה העולמית הזאת

אינטל / צילום: שאטרסטוק
אינטל / צילום: שאטרסטוק

שנת 2017 הייתה אחת השנים הטובות בתעשיית השבבים העולמית. כמעט כל החברות בסקטור דיווחו על גידול משמעותי בהכנסות, שהסתכמו ב-412 מיליארד דולר באופן מצרפי - גידול של 21.7% משנת 2016. 

הרבעון הראשון של 2018 נפתח גם הוא בסערה, עם הכנסות מצרפיות של 111.1 מיליארד דולר, עלייה של 20% במכירות מול הרבעון הראשון של 2017, ועל פי התחזיות, המגמה החיובית תימשך לתוך 2018. בסוף מארס הכפילה חברת המחקר IC Insights את תחזית הצמיחה בתעשייה, מ-7% ל- 15%. להערכתה, שוק הזיכרונות יוביל את המכירות בשנת 2018. 

בשנה החולפת הביקוש הגדל בשוק הזיכרונות ועליית מחירי שבבי ה-NAND וה-DRAM, הניבו רווחים אדירים ליצרניות הזיכרונות מיקרון, ווסטרן דיגיטל, סמסונג ו-SK Hynix.

בשנים האחרונות האלקטרוניקה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו - החל בסמארטפון, שמלווה אותנו לכל מקום, דרך הרשתות החברתיות, הקניות המקוונות, התקשורת, הניווט, האינטרנט, והרשימה עוד ארוכה. המשמעות היא של עוד ועוד שבבים שאנו רוכשים, במכשירים ובשירותים שאנו רוכשים וצורכים, אבל המהפכה הגדולה עוד לפנינו.

האינטרנט של הדברים (IOT), הבינה המלאכותית (AI), הרכב האוטונומי, המציאות הרבודה, מחשוב הענן והשלב האבולוציוני הבא של ה-Big Data, ה-Huge Data. האינטרנט של הדברים צפוי לחבר 50 מיליארד מכשירים, רכיבים והתקנים בעולם בשלוש השנים הקרובות. אלה ייצרו כמות אדירה של מידע, כשהבינה המלאכותית תהפוך לכלי מרכזי בניתוח המידע. 

כדי לעבד כמות אדירה של מידע צריך כוח מחשוב משמעותי, וזה אומר עוד שבבים. מגמות אלה מגבירות את הביקוש לשבבי תקשורת, שבבי זיכרון ומעבדים. סביר להניח שהמקרר שנקנה בעתיד הקרוב, יכיל שבב שמתקשר עם Alexa של אמזון או סירי של אפל ודומיהם. העוזרת הווירטואלית תכין רשימת קניות ותשאל אותנו אם להוסיף עוד מוצר לרשימה או לבצע הזמנה מהסופרמרקט.

מרוץ על המידע של הצרכנים

את קצב החדירה של הטכנולוגיות, החל ביישומי הקצה של הפיתוח ועד לחיי היומיום שלנו, לא ניתן היה לצפות מראש, שכן הסאמרטפון שהפך לבן זוגנו האיץ את כל הטכנולוגיה הסובבת שאנו רוכשים. הפיתוח והקידמה הפכו למרוץ לא רק על כיסו של צרכן הקצה, אלא גם על המידע שנשאב ממנו.

תעשיית השבבים היא הבסיס לכל הטכנולוגיות האלה. בפילוח פנימי, התעשייה נחלקת לתשע קבוצות עיקריות - שמתוכן סגמנט הזיכרונות הוא הצומח ביותר בשנתיים האחרונות. כל אחת מהטכנולוגיות הצומחות החדשות, כמו הבינה המלאכותית, הרכב האוטונומי והאינטרנט של הדברים, מתחילה בפיתוח שבבים. הנה כמה ממנועי הצמיחה של תעשיית השבבים העולמית.

■ הבינה המלאכותית

עם ההתקדמות כוח המחשוב, שיפור ניכר בלמידת האלגוריתמים, וכמות עצומה של מידע זמין, המחשבים מסוגלים לבצע כיום משימות שנחשבו פעם כתחום הבלעדי של המוח האנושי. מערכות "למידה עצמית" אלה משפיעות כמעט על כל שוק - פיננסים, הייטק, תקשורת ומדיה, רכב, חינוך, רפואה וקמעונאות, תוך ייצור מודלים עסקיים חדשים.

כמעט כל שחקני הטכנולוגיה הגדולים מפתחים יישומים של בינה מלאכותית (AI), הודות לזמינות של פלטפורמות תוכנה או מערכות קוד פתוח וגם של כוח מחשוב זול (באמצעות ספקי שירותי ענן כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואחרים), שמאפשר גם לחברות סטארט-אפ ולחברות קטנות יותר לפתח באמצעות למידת מכונה אפליקציות AI ליישומים שונים.

המשמעות היא שכבר עכשיו תאגידים יכולים לאמץ טכנולוגיות AI, בין אם על ידי פיתוח, רכישת טכנולוגיה או מיקור חוץ. חברת גוגל, כמובילת שוק, שינתה באחרונה את המיקוד שלה מ-Mobile First ל-AI First.

■ האינטרנט של הדברים

שוק האינטרנט של הדברים (IOT) צפוי לצמוח בקצב שנתי של 28% לשווי של כ-475 מיליארד דולר בשנת 2020, לפי הערכות IC Insights. כחלק מכך, טכנולוגיות העיר החכמה, הבית החכם, הבריאות, התעשייה והתחבורה צפויות לצמוח גם הן בקצב מהיר.

■ הרכב האוטונומי

על פי IC Insights, שוק השבבים לרכב בעולם צפוי לצמוח השנה ב-18% - שנה שלישית רצופה של צמיחה דו-ספרתית. הרכב האוטונומי זקוק לעשרות סוגים של שבבים, מזיכרונות ומעבדים גרפיים ועד לשבבים אופטיים.

תעשיית השבבים צפויה כמובן ליהנות מהצמיחה בשוק העולמי. הנה כמה מהחברות הבולטות בשוק.

Nvidia הכתה את התחזיות

Nvidia (סימול: (NVDA) ממוקמת בליבה של מהפכת הבינה המלאכותית, שמכה שורשים בטכנולוגיית האינטרנט של הדברים, מחשוב הענן, מרכזי הדאטה, הלמידה העמוקה, הרכב האוטונומי ותעשיית המשחקים. כל אלה גדלים בקצב מהיר, ומצריכים מעבדים גרפיים (GPUs) המסוגלים לעבד מידע בכמה ערוצים במקביל.

בשנים האחרונות הפכה Nvidia מיצרנית מעבדים גרפיים למפתחת פלטפורמות מבוססות תוכנה, המאפשרות התאמתם של יחידות המעבדים הגרפיים שלה לשימושים בתעשיות השונות - מה שבא לידי ביטוי בשורת ההכנסות. כל זאת, כשהיקף שוק היעד של כלל מוצריה צפוי להגיע בשנים הקרובות ל-70 מיליארד דולר.
החברה הכתה את התחזיות 12 חודשים רצופים, וברבעון הראשון השנה דיווחה על גידול של 66% בהכנסות ו-132% ברווח בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

אינטל למדה מהטעות במובייל

אינטל (INTC) לא מתכוונת לחזור על הטעות שנעשתה במהפכת המובייל. כשהשוק כיום מושפע ממספר רב של מהפכות, אינטל משקיעה בכולן: מחשוב ענן, AI, IOT, הרכב האוטונומי ועוד. שוק ה-PC, שממשיך להיחלש, פוגע בפרה החולבת של אינטל, אבל צמיחה מהירה בחטיבת ה-DCG (מרכזי הדאטה) של כ-24% ברבעון הראשון של 2018 ו-11% בשנת 2017 מהווה מנוע צמיחה עיקרי לחברה. כמו כן, הציגה אינטל צמיחה בכל החטיבות שלה: חטיבת האינטרנט של הדברים, שמהווה 5.2% מהכנסות החברה, צמחה ברבעון הראשון ב-16.5% מול הרבעון המקביל אשתקד. חטיבת הזיכרונות, שמהווה 6.5% מההכנסות, צמחה ב-20% ברבעון הראשון, וחטיבת PS Group Programmable Solutions) שמהווה 3.1%, הציגה צמיחה של 17% מול הרבעון המקביל.

רכישת מובילאיי הופכת את אינטל לשחקן מוביל בשוק הרכב האוטונומי. בתחזית החברה לרבעון הבא, צופה אינטל גידול של 10% בהכנסות, לצד ירידה בשיעור הרווח התפעולי.

מיקרון העלתה את תחזית הרווח

מיקרון (MU) ביססה את עצמה כאחת הספקיות המובילות בעולם של פתרונות זיכרון. החברה מייצרת שבבי זיכרון מסוג DRAM ו- NAND(זיכרון פלאש), חיישני הדמיית תמונה CMOS ורכיבי זיכרון נוספים.

בדוח הרבעון הראשון השנה, החברה דיווחה על גידול של 58% בהכנסות ו-360% ברווח מהרבעון המקביל אשתקד. במאי עדכנה החברה את התחזית כלפי מעלה והכריזה גם על רכישה חוזרת של 10 מיליארד דולר.

מיקרון נסחרת במכפיל רווח עתידי של 5.2 - נמוך משמעותית ממניות השבבים. יש שתי סיבות עיקריות לכך שהחברה מוערכת בחסר: הראשונה היא תחרות מצד סין. לדעתנו, הסיכוי לתחרות מצד סין נמוך בשל חסמי הכניסה לתחום. נוסף על כך, מדובר בשוק שמאופיין בהתפתחות טכנולוגית מהירה - כלומר, גם אם הסינים יחליטו להעתיק את הטכנולוגיה, ביום שהם יסיימו הם ימצאו עצמם עם מוצר שמפגר בכמה דורות מול המוצרים שנמכרים בשוק.

הסיבה השנייה להערכת החסר של החברה היא המחזוריות בענף הזיכרונות. המחזוריות הממוצעת עומדת על שנתיים, כשהמחזור השלילי האחרון, במהלך 2015-2016, הסתיים ברבעון השלישי של 2016. כיום החברה פונה לשווקים מגוונים יותר, עם תמהיל מוצרים רחב יותר מבעבר. ענף ה-PC הופך לפחות ופחות משמעותי, וענפים כמו שרתי ענן, אחסון, מובייל, אוטומציה תעשייתית ועוד הפכו ליותר משמעותיים בתמהיל מוצריה.

הכותב הוא אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם