בנייה | בלעדי

פתרון למשבר הדיור? לא על חשבון תושבי כפר שמריהו

השכונה שלא תקום: רשות מקרקעי ישראל גנזה תוכנית שהופקדה להקמת 260 יחידות דיור בכפר שמריהו שהיא עצמה יזמה • הסיבה: התוכנית לא כלכלית בגלל עלות העתקת תשתיות • אז למה לא הוגדלו מספר היחידות?

בתקופה שבה המדינה משקיעה את מרב המאמצים כדי להגדיל את היצע הדיור, לפעמים אף באמצעים דורסניים, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) קברה תוכנית להקמת 260 יחידות דיור באחד מהאזורים המבוקשים במרכז בארץ מהסיבה שהתוכנית "אינה כלכלית" ולא מצאה לנכון במקום לגנוז את התוכנית להגדיל בה את מספר יחידות הדיור.

בחודש מרץ 2017 הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, כי החליטה להפקיד תוכנית שיזמו רמ"י והמועצה המקומית כפר שמריהו, להקמת 260 יחידות דיור חדשות במזרח כפר שמריהו, רובן בבנייה רוויה בבניינים בני 5 קומות. מדובר בתוכנית היסטורית, שכן הישוב בן ה-80 שנה כולל בתים צמודי קרקע בלבד, ומימוש התוכנית שהופקדה יביא לבניית בניינים משותפים לראשונה בתולדות הישוב. התוכנית חלה על קרקע בת 1,200 דונם, שמחציתה בבעלות רמ"י ומחציתה בבעלות פרטית, הממוקמת במזרח הישוב, בתחום שבין הבינוי הקיים ובין נתיבי איילון. התוכנית שהופקדה כוללת 38,300 מ"ר של שטחי מגורים, וכן מבני ציבור בשטח 7,800 מ"ר ו-700 מ"ר שטחי מסחר. בהודעתה ציינה הוועדה המחוזית כי הסיבה לתמהיל הצנוע יחסית, היא ברצון לשמור על האופי "הכפרי" של הישוב היוקרתי.

אלא של"גלובס" נודע כי שנה לאחר ההחלטה להפקיד את התוכנית, החליטה רמ"י לגנוז אותה ולהקפיאה למועד לא ידוע. וזאת מהסיבה שיישום התוכנית, דורש העתקת קו מתח עליון, שעלותו אינה מצדיקה הקמת 260 יחידות דיור.

גניזת התוכנית, מעלה שתי שאלות: הראשונה, מדוע יזמית התוכנית רמ"י, לא פעלה להערכת עלות העתקת התשתיות טרם הפקדת התוכנית ולא דרשה מבעוד מועד להעמיד מימון להעתקה; והשנייה, אם 260 יחידות דיור אינן מצדיקות מימון להעתקת תשתיות המוערך בעשרות מיליוני שקלים, מדוע לא הוגדל מספר היחידות? זאת לצד צורך השעה להגדלת היצע יחידות הדיור וניצול מיטבי של עתודות הקרקע האחרונות שנותרו באזור כפר שמריהו והרצליה.

לדברי גורמים המעורים בתכנון מתחילתו, האוכלוסייה בכפר שמריהו התנגדה גם כך לאישור 260 יחידות דיור בבנייה של עד 5 קומות, ובוועדה המחוזית וברמ"י לא מצאו לנכון להגדיל את מספר היחידות.

יש לציין כי בשנים האחרונות מדיניות הממשלה המוצהרת היא להגדיל את היקף יחידות הדיור במתחמים מועדפים לדיור. תוכניות רבות שמגיעות לשולחן הותמ"ל ולקבינט הדיור למספר יחדיות דיור מתוקנות ומתווספות להן אלפי יחדיות דיור על מנת לתת מענה למצוקת הדיור. אחד מתפקידי קבינט הדיור הוא לתאם בין משרדי ממשלה שונים בסוגית מימון והסרת חסמים לבנייה, דוגמת העתקת תשתיות כמו קווי מתח. במינהל התכנון וברמ"י אישרו כי התוכנית נגנזה למועד לא ידוע.

ממינהל התכנון נמסר: "אכן על פי בקשת יזם התוכנית - רמ"י, הוועדה המחוזית החליטה לסגור את תוכנית כפר שמיהו מזרח בתאריך 23.4.2018. לעניין שאלת מימון העתקת תשתיות יש לפנות ליזם - רמ"י".

מרמ"י נמסר כי "רשות מקרקעי ישראל בתיאום עם הוועדה המחוזית החליטו למשוך לעת עתה את התכנית בת 260 יח"ד בכפר שמריהו מזרח. הסיבות למשיכת התכנית נובעות בין היתר מיחס לא פרופורציונלי של עלויות טיפול בהעתקת תשתיות ביחס למספר יחידות הדיור, כגון קו חשמל שהעתקתו לא טופלה בעיתה, ועוד תשתיות אזוריות אחרות כגון ניקוז, מים וביוב".