אורז | בלעדי

עוד התייקרות: סוגת תעלה את מחירי האורז בכ-30%

המוצרים שיתייקרו הם האורז הבסמטי, הפרסי והיסמין של החברה, זאת בעקבות משבר בתאילנד ובהודו שמקשה על היכולת להשיג חומרי גלם • ההתייקרות מצטרפת לעלייה במחירי הנייר, הבשר הקפוא והטונה

ז'יל גמון, הבעלים של סוגת / צילום: איל יצהר
ז'יל גמון, הבעלים של סוגת / צילום: איל יצהר

7 שנים חלפו מאז המחאה החברתית, וההתייקרויות בשוק המזון חוזרות: יצרנית המזון הישראלית סוגת מייקרת את מוצרי האורז שלה בשיעור של עד 30%-16% - כך נודע ל"גלובס". המוצרים שיתייקרו הם אורז בסמטי, אורז פרסי ואורז יסמין. בימים אלה מעדכנת סוגת את רשתות הקמעונאות על ההתייקרות שצפויה להתגלגל לכיסו של הצרכן בשיעור דומה.

נראה כי לאור ההתייקרויות המשמעותיות הללו החליטו כעת בסוגת, ששולטת בקטגוריית האורז בשוק הישראלי עם נתח שוק שעמד בשנה שעברה על כ-63%, לגלגל לפחות חלק מהעלויות אל הצרכן. ניתן להעריך כי גם ספקיות האורז הנוספות יודיעו על התייקרות בימים הקרובים.

מה הסיבה להתייקרות? גורם בשוק הדגיש בשיחה עם "גלובס" כי שני גורמים עולמיים שונים מייקרים את מחירי האורז. הראשון מתייחס לזני האורז הפרסי והיסמין שמקורם בתאילנד, וישפיע יותר על הצרכן. "התחיל משבר כשהמטבע התאילנדי התחזק מול הדולר, והייתה התייקרות ראשונית של כל חומרי הגלם. בהמשך, התייקרות נוספת התרחשה בשל היבול שהיה הרבה פחות מוצלח השנה. כך שפחת גבוה, יבול מצומצם ואיכותי פחות - ומחירי האורז החלו לטוס". במקביל, גם משבר נוסף בהודו משפיע על התייקרות חומרי הגלם, וכך גם על המחירים.

אותו גורם מוסיף כי "התעשייה מצאה את עצמה במקום שקשה להשיג חומר גלם, והאפשרויות הן או להישאר ללא חומר גלם - או להתחיל להעלות מחירי קנייה. גם לאחר שמחירי הקנייה הועלו, זה לא הספיק, ונוצר מצב שהאורז מתייקר ב-100%, ועדיין קשה להשיג חומר גלם. זה הולך להימשך במינימום בין 10-12 חודשים, בתקווה שהיבול הבא יהיה טוב יותר ועם יותר מים".

בנוסף, השינויים הללו כפופים גם לתזוזות פוליטיות בתאילנד לקראת הבחירות, מה שעשוי לגרום למדינה להגדיל מכסות לחקלאים המקומיים.

סוגיה נוספת שמשפיעה על המחירים היא שער הדולר מול השקל, שעלייה עתידית שלו עשויה לייקר את המחירים, אם וכאשר תתרחש. 

סוגת
 סוגת

פעילות משמעותית לא רק בתחום האורז 

סוגת בניהולו של ז'יל גמון היא חברה פרטית בבעלות בריטית האוחזת בנתח שוק כספי של 1% משוק מוצרי הצריכה בישראל, מה שמציב אותה ברשימת חברות המזון הגדולות בישראל. החברה, שהוקמה על-ידי דב פטישי, נמכרה למשפחת פדרמן וב-1988 נרכשה על-ידי התאגיד הבריטי ED&F Man אשר מוביל בתחומי הסחורות בעולם.

הפעילות של החברה משמעותית לא רק בתחום האורז: כך, בסוכר הלבן שולטת סוגת שליטה מלאה עם נתח שוק של כ-95%; בסוכר החום היא אוחזת בכ-75% מנתח השוק; ובקטניות - ב-54% נתח שוק.

התייקרות מחירי האורז מצטרפת לגל נוסף של מוצרים שמתייקרים בימים האחרונים. כך, רק לאחרונה דיווחנו כי מחירי מוצרי הנייר של הספקיות קימברלי קלארק, סנו ושניב לקמעונאי מתייקרים על רקע התייקרות חומרי הגלם מהם מייצרים את הנייר ובראשם תאית. בנוסף, מחירי הבשר הקפוא המיובא התייקרו, וכך גם מחירי הטונה.

מחברת סוגת נמסר בתגובה: "עליית המחירים בקטגורית האורז נובעת ממשבר עמוק בשוק האורז האיכותי בתאילנד ובהודו. כמובילת שוק, סוגת לא תתפשר על איכות האורז. חשוב לחדד שעליית המחירים בשוק המקומי איננה משקפת את עוצמת המשבר, והעלייה היא נמוכה יותר מגובה עליית המחירים בתאילנד ובהודו. אנו עושים את מירב המאמצים לספק לצרכנים את אורז סוגת באיכות מצוינת והזמינות הנדרשת. המחירים לצרכן נקבעים על-ידי הקמעונאים".