נעילה ירוקה בבורסות אירופה לאחר העלאת הריבית בארה"ב

הפדרל ריזרב בארה"ב החליט אמש להעלות את הריבית ב-0.25% לטווח שבין 1.75% ל-2% • מגמה מעורבת בוול סטריט

סוחרים בבורסת טוקיו / צילום: טורו הנאי, רויטרס
סוחרים בבורסת טוקיו / צילום: טורו הנאי, רויטרס

נעילה ירוקה נרשמה היום בבורסות אירופה. רויילס רוייס ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה על פיטורי 4,600 עובדים. ירידות שערים סגרו את המסחר היום (ה') בבורסות אסיה, לאחר נעילה אדומה אמש בוול סטריט ולאחר העלאת הריבית. 

 

פולקסווגן איי.ג'י  ריכזה עניין לאחר שקיבלה קנס בגובה מיליארד יורו מהרשויות בגרמניה בשל שערוריית זיוף נתוני פליטת המזהמים ממנועי הדיזל. 

רולס רויס  הודיעה כי תקצץ 4,600 משרות בשנתיים הקרובות כחלק מרה-ארגון גדול.  

יוניליוור פי.אל.סי  דיווחה כי הכנסותיה במחצית הראשונה של השנה יהיו נמוכים ב-3%-5% מהמטרה השנתית של החברה.

המסחר בבורסות אסיה התנהל כאמור במגמה מעורבת, על רקע החלטת הפד אמש להעלות את הריבית ב-0.25% לטווח שבין 1.75% ל-2%. זו הפעם השנייה שהפדרל הריזרב מורה על העלאת ריבית בארה"ב מאז פרישתה של ג'נט ילן את יו"ר הפד וכניסתו של ג'רום פאוול לתפקיד לפני חודשים מספר.

מדובר בפעם השביעית מאז המשבר הכלכלי ב-2008. ריבית הקרנות הפדרליות עלתה בעוד רבע נקודת אחוז לטווח של 1.75%-2% בשנה. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז המשבר ב-2008. המדדים בארה"ב עברו לירידות בעקבות ההודעה, ואג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלו ל-3%.

בנוסף, הפד פרסם גם את התחזיות העדכניות להמשך הכרזות הריבית השנה. כך, השנה צפויות להתבצע שתי העלאות ריבית נוספות ולעמוד על 2.4% בסוף השנה. ב-2019 צפויות להתבצע שלוש העלאות ריבית. ב-2020 צפויה העלאה אחת. הפד השאיר את התחזית להעלאות ריבית לרמה של 3.4% בסוף 2020. הצמיחה השנה צפויה לעמוד על 2.8%.

מוקדם יותר השבוע התקיימה פגישת הפסגה שהעולם כולו נשא עיניו אליה בציפייה - פגישתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם שליט צפון קוריאה העריץ קים ג'ונג און. לאחר הפגישה הכריזו השניים על "יחסים מיוחדים בין הצדדים". הנשיא טראמפ אף הודיע שהוא עומד להזמין את קים ג'ונג און לבית הלבן. "הוא איש מוכשר מאוד האוהב את מדינתו", אמר טראמפ. "אנחנו עוד ניפגש פעמים רבות".

קודם לכן חתמו השניים על מזכר הבנות הצהרתי שפרטיו לא פורסמו. עם זאת, לפי דיווחים שונים בתקשורת האמריקאית, המסמך כולל סעיפי פירוז גרעין לחצי-האי הקוריאני וחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

לפי דיווחים בכלי התקשורת, קים אמר בסוף האירוע: "לא היה פשוט למדינתנו להגיע לרגע הזה".

"הפגישה עם קים ג׳ונג און היתה פתוחה, כנה ואנחנו מוכנים לפתוח פרק חדש בין המדינות", אמר טראמפ לאחר המפגש. "היה זה לפני 70 שנה שהקונפליקט קרע את חצי האי הקוריאני במלחמה בה נהרגו חיילים אמריקיאים, אך בקרוב זה יסתיים".

"אנחנו מוכנים לפתוח פרק חדש עם צפון קוריאה. העבר לא צריך להכתיב את העתיד - כפי שההיסטוריה הוכיחה, אויבים יכולים להפוך לחברים", אמר טראמפ והוסיף כי "כל אחד יכול להכריז מלחמה, אך רק האמיצים ביותר יכולים לעשות שלום".

עוד הסביר טראמפ שהמזכר עליו חתמו כולל התחייבות לפירוז מוחלט של צפון קוריאה, ובנוסף לדברי טראמפ אחרי החתימה על המזכר הוסכם ביניהם בעל פה שגם האתר ממנו בוצעו ניסויי טילים בצפון קוריאה יחוסל וציין שמשטר הסנקציות על צפון קוריאה לא יוסר בשלב זה. "היום הוא יום גדול בהיסטוריה של האנושות, אנשים לא האמינו שזה יכול לקרות, אבל זה קורה. ברגע שקים ינחת בצפון קוריאה הוא יתחיל בתהליך הפירוז", לדבריו.

דונלד טראמפ וקים ג'ונג-און בסינגפור \ צילום: רויטרס
 דונלד טראמפ וקים ג'ונג-און בסינגפור \ צילום: רויטרס

הניקיי היפני ירד בכ-0.99%, כאשר רוב הסקטורים ריכזו עניין שלילי. הקוספי נפל ב-1.84%, ומניות הטק התנדנדו, כשסמסונג  רשמה ירידות של 2.43%. גם מניות הרכב נוטות מטה, כשיונדאי  נפלה.