"כשנוסעים לראשונה במכונית אוטונומית יש תחושה של פלא"

ראג' קאפור, המנהל האסטרטגי של ענקית הנסיעות המשותפות ליפט, מכין אותה ליום שבו כבר לא יצטרכו נהגים, ולא מודאג מההפסדים הכספיים שרושמת התעשייה שלו: "כרגע אנחנו מתמקדים בצמיחה"

תעשיית הרייד שרינג (נסיעות משותפות) לא רק צומחת ומתפתחת בקצב מהיר, אלא מנסה לעצב את עתיד התחבורה בעולם. השם המוכר ביותר בתחום הזה הוא אובר, אבל אחת החברות המרכזיות והצומחות בתחום היא מתחרתה ליפט (Lyft) ששוויה מוערך כיום ב-11.5 מיליארד דולר. לפי נתוני החברה, בשנת 2017 היא הפעילה יותר מ-375 מיליון נסיעות - זינוק של 130% תוך שנה. מספר הנוסעים בה עלה באותה שנה ל-23 מיליון, עלייה של 92%, ומספר הנהגים הוכפל ל-1.4 מיליון.

ראג' קאפור, מנהל האסטרטגיה (CSO) של ליפט, הגיע בשבוע שעבר לארץ במסגרת כנס טק-קראנץ' תל-אביב, שהתמקד בתעשיית האוטו-טק. קאפור טען בכנס שהדור הצעיר עובר היום ממודל של בעלות על כלי רכב למודל של גישה אליהם, בדומה למעבר מרכישת מוזיקה וסרטים לשירותים כמו נטפליקס וספוטיפיי. זאת בניגוד לדור הקודם שהגדיר את זהותו באמצעות בעלות על מכונית. "הדפוסים האלה קשורים לפעילותה של ליפט", ציין קאפור, והסביר כי תעשיית הרכב נמצאת בשלב ביניים, שבו היא מפנימה את השינוי הזה. "בשנה שעברה רבע מיליון צרכנים בארה"ב ויתרו על המכוניות שלהם, ואני מאמין שמגמה זו תמשיך - הטבע, השימוש והמודל העסקי של כלי הרכב ישתנה".

כמו רבים אחרים בתחומו, קאפור סבור שעתיד שוק הרכב טמון בנסיעות שיתופיות במכוניות אוטונומיות וחשמליות. על כן ליפט מפתחת טכנולוגיה לכלי רכב אוטונומיים (אך אין בכוונתה לייצר מכוניות בעצמה), והקימה מרכז בפאלו אלטו למטרה זו. במקביל היא נעזרת בסטארט-אפים בתחום וכבר מפעילה טכנולוגיות אוטונומיות בנסיעות מסוימות, באישורם של הנוסעים. הנסיעות נערכות בלאס וגאס, בשיתוף עם ספקית טכנולוגיה בשם אפטיב, כשבכלי הרכב נוכחים גם נהגים אנושיים לצורכי בטיחות. "התחלנו עם שני רכבי ב.מ.וו שמשתמשים בטכנולוגיה של אפטיב, מתוך כוונה שמספרם יעלה ל-30 עד סוף השנה", אומר קאפור בשיחה עם "גלובס".

אילו תגובות אתם מקבלים מנוסעים בכלי הרכב האוטונומיים?

"התגובה חיובית מאוד: בסקרים שעשינו בינואר קיבלנו דירוג 4.9 מתוך 5 מצרכנים שנכנסו למכוניות. אנשים סקרנים מאוד ומתרגשים מהטכנולוגיה. כשהם נוסעים יש תחושה של פלא - כמו בפעם הראשונה שעולים למטוס".

מצד שני, יש הרבה אנשים שמפחדים ממכוניות אוטונומיות. כשהן מעורבות בתאונה, מסתכלים על זה אחרת מאשר על תאונת דרכים רגילה. 

"התעשייה צריכה לבנות אמון בכך שתסביר בצורה טובה יותר איך הטכנולוגיה עובדת, כיצד אנו מתקדמים ומדוע זה בטיחותי. לכל חברה שמעורבת בתחום יש אחריות לקיים את הדיון הזה".

האם האחריות לכך שהמכוניות האוטונומיות יהיו בטוחות היא של החברות הפרטיות או של הממשלות?

"אנחנו בהחלט לוקחים אחריות בנוגע לבטיחות בכלי הרכב שלנו, אבל אם משהו משתבש חייבים לבדוק מה גרם לזה. אי אפשר לומר שזו אשמת החברה בהכרח. מה אם המכונית נסעה על גשר שהיה שבור, למשל? כל תאונה בכל תעשייה מחייבת בדיקה מה גרם לה ומי אחראי, וזה לא שונה כאן".

חברות הרייד היילינג עדיין לא רווחיות, ולפי דיווחים גם אתם רושמים הפסדים של מאות מיליוני דולרים בשנה. אתה מאמין שהמצב הזה ישתנה?

"לתעשייה הזו יש פוטנציאל צמיחה גדול. כיום רק חצי אחוז מהקילומטראז' של כלי רכב בארה"ב מגיע מנסיעות של חברות רייד היילינג. כשנעבור לנסיעות שיתופיות במכוניות אוטונומיות חשמליות, ייתכן שנגיע ליותר מ-50%. אפשר להפוך עסק לרווחי ואפשר לבחור במודע שלא להפוך אותו לרווחי, כדי להשקיע בצמיחה מהירה יותר. אנחנו, כתעשייה, השקענו בצמיחה, ולדעתי זו ההחלטה הנכונה כי זה עובד".

ליפט פועלת כיום רק בארה"ב וקנדה. יש לכם תוכניות להתרחב?

"כרגע אין לנו תוכניות כאלה לפרסום. המתחרים שלנו, ובראשן אובר ודידי הסינית, מנסים להתרחב למדינות רבות, לעומת זאת אנחנו מתמקדים בצפון אמריקה ומרוצים מכך. הגדלנו את נתח השוק שלנו מ-20% בארה"ב ליותר מ-30%, ובמידה רבה זה בזכות הבחירה להתמקד. כן התרחבנו לקנדה, מה שנתן לנו את היכולת לקבל את הבסיס הנדרש להתרחבות בינלאומית, כמו התעסקות במטבע זר, שפה ומאפיינים אחרים, אבל זה לא יקרה בקרוב".

ומה לגבי התרחבות לתחומים כמו שיתוף אופניים ומשלוחי מזון? סטארט-אפים אחרים בתחום שלכם נכנסים אליהם.

"אנחנו מתעניינים בכך, אך נכון לעכשיו לא הכרזנו על תכניות ספציפיות", אומר קאפור, על רקע הדיווחים לפיהם ליפט נמצאת במגעים לרכוש את סטארט-אפ שיתוף האופניים Motivate. "אנחנו מאמינים שתחבורה היא שירות, ושאנחנו צריכים לעזור לצרכנים להגיע מנקודה אחת לשנייה בדרך שבה הם יבחרו. זו הסיבה שנשיק בקרוב עיצוב חדש לאפליקציה, שישים דגש על אופציות לנסיעה שיתופית ואפילו יציג חלופות תחבורה ציבורית".

מדוע השקעתם לאחרונה 100 מיליון דולר במרכז לנהגים שלכם?

"ההתקדמות הטכנולוגית בפיתוח הרכב האוטונומי איטית יותר מהצמיחה בתעשייה. לפיכך בעתיד הנראה לעין מספר הנהגים הרשומים בשירות יעלה, וחשוב לבדוק כיצד ניתן לשפר את מצבם. התייחסנו לפידבקים מהם לגבי מה שהם צריכים - דברים בסיסיים כמו תאי שירותים או איזור מנוחה במהלך יום עבודה. עוד התברר שרבים מהם לא מסתדרים עם טפסי הגשת המיסים שלהם ודברים אחרים שנוגעים לכך שהם למעשה מנהלים עסק. אנחנו מתכוונים לסייע להם בכל התחומים האלה".

כיצד התרשמת בביקורך מההייטק הישראלי?

"זו הפעם השניה שאני מבקר בישראל. הגעתי לכאן בעבר כמשקיע שוק הון בקרן Mayfield (שדרכה השקיע גם בליפט) ואף השקעתי בחברות שהוקמו על ידי ישראלים - Fixya ו-Redbeacon. תמיד הערצתי את סצינת היזמות הישראלית: נדמה שיחסית לגודל האוכלוסייה, לישראל יש יותר יזמים וטכנולוגיה מאשר לכל מדינה אחרת וזה מדהים. יש הרבה חברות בארץ שעושות עבודה נהדרת בתחום הנהיגה האוטונומית, האבטחה והתוכנה", הוא מוסיף. במהלך הביקור קאפור ביקר במובילאיי, והתנסה בנסיעה ברכב אוטונומי שהחברה תכננה: "הם תכננו רכב שיתנהג כמו נהג ישראלי ועשו עבודה מעולה. הרכב היה אגרסיבי מאוד, זה היה מלהיב!".

ראג' קאפור (Rajil Kapoor)

גיל: 48

עיסוק: מנהל האסטרטגיה של ליפט ומנהל הצד העסקי של חטיבת המכוניות האוטונומיות בחברה

תפקידים קודמים: מנכ"ל ומייסד שותף של שירות התמונות Snapfish, מנהל בקרן הון סיכון Mayfield, מנכ"ל ומייסד שותף של fitmob

השכלה: תואר שני במנהל עסקים מהרווארד, תואר ראשון בהנדסה מכנית ורובוטיקה מאוניברסיטת קרנגי מלון

עוד משהו: מודאג משינויי האקלים והתחממות הגלובלית