האת'ר זינק בעקבות הצהרת SEC כי אינו נייר ערך

הצהרה של בכיר ברשות ניירות ערך של ארה"ב נתנה רוח גבית למטבע השני בגודלו בשוק הקריפטו, שזינק אתמול בערב בכמעט 10%

את'ריום / צילום: שאטרסטוק
את'ריום / צילום: שאטרסטוק

מחירי המטבעות המובילים בשוק הקריפטו רשמו אתמול בערב (יום ה׳) עליות ניכרות, בעקבות הצהרה חיובית של בכיר ברשות ניירות ערך של ארה״ב (SEC), שלפיה את׳ר (ETH) - המטבע של פלטפורמת את׳ריום (Ethereum), השני בשווי השוק שלו אחרי הביטקוין - אינו דורש פיקוח כנייר ערך.

ההצהרה אתמול היא נקודת אור עבור שוק הקריפטו, שסבל מכמה חודשים של ירידות מחירים מאז תחילת השנה. גם אחרי העליות במחירו אתמול, את׳ר נסחר כעת סביב מחיר של כ-507 דולר, הנמוך בכ-64% ממחיר השיא שלו ב-13 בינואר, שהגיע ל-1,397 דולר. ביטקוין נסחר הבוקר במחיר של כ-6,600 דולר - נמוך ב-63% ממחיר של 17,700 דולר, שאליו הגיע ב-6 בינואר, וב-67% מהשיא של כ-20 אלף דולר, שקבע ב-17 בדצמבר.

"בהסתמך על הבנתי את המצב הנוכחי של את׳ר, רשת את׳ריום והמבנה המבוזר שלה, ההצעות והמכירות הנוכחיות של את׳ר אינן עסקאות בניירות ערך", אמר אתמול וויליאם הינמן, מנהל הפיננסים התאגידיים ב-SEC, שהשתתף בכנס קריפטו של יאהו בסן פרנסיסקו.

עם זאת, סייג הינמן כי "הניתוח אם כלי כלשהו הוא נייר ערך או לא אינו סטטי ואינו טבוע לחלוטין באותו כלי". הינמן הוסיף כי גם אם אסימון דיגיטלי אינו מונפק כנייר ערך המיועד להשקעה, הציפייה של הרוכשים במהלך המכירה שלו היא שתקבע את סיווגו. אם לרוכש יש ציפייה סבירה לרווח בהתבסס על פעולות המוכר, האסימון עשוי להיחשב כנייר ערך.

לפני ההצהרה הדרמטית של הינמן אתמול אחר הצהריים, ירד מחיר האת׳ר לפחות מ-470 דולר, בעוד הביטקוין ירד למחיר הקרוב ל-6,300 דולר, וגם שאר המטבעות המובילים בשוק נסחרו בירידות שערים. ואולם, זמן קצר לאחר שהרגולטור הבכיר השמיע את קולו בעניין, מחיר האת׳ר זינק ביותר מ-9% לכ-515 דולר, בעוד הביטקוין עלה בכמעט 5% לכ-6,650 דולר.

את׳ר התחיל להיסחר באוגוסט 2015 וכיום, כשמחירו כ-500 דולר, שווי השוק שלו קצת יותר מ-50 מיליארד דולר - מה שמציב אותו במקום השני אחרי הביטקוין ברשימה של יותר מ-1,600 מטבעות דיגיטליים הנסחרים בעולם. במונחי שווי כספי, את'ר תופס כיום נתח של כ-18% משוק הקריפטו, לעומת 40% שמחזיק המטבע המוביל, ביטקוין.

השאלה אם האת׳ר הוא סחורה או נייר ערך חשובה עבור כל שוק הקריפטו, שטרוד כעת בדיון רחב יותר לגבי השאלה אם במטבעות דיגיטליים (או ״אסימונים״) שהונפקו (בהנפקות המכונות ICOs), צריכים לנהוג כסחורות או כניירות ערך. סטארט-אפים בתחום הבלוקצ׳יין גייסו יותר מ-14 מיליארד דולר ב-ICOs מאז תחילת 2017. רבים בתעשייה הזאת חששו כי אם ה-SEC תכריז על את׳ר כנייר ערך, תהיה לכך השפעה שלילית לא רק על חברות בינלאומיות בתחום, אלא גם על סטארט-אפים ובורסות קריפטו.

לפני כשבועיים ביקר בישראל ג׳וזף לובין, אחד המייסדים של את׳ריום, העומד בראש חברת הבלוקצ׳יין ConsenSys, שעומדת להקים מרכז פיתוח בתל אביב. בראיון עמו, שפורסם אתמול במוסף שוק ההון של ״גלובס״, נשאל לובין לתחושותיו בעניין בדיקת הרגולציה בשאלה אם את׳ר נחשב לנייר ערך, ואמר, בין השאר: ״משיחות עם רגולטורים בעולם, אני מתרשם שהם מבינים היטב שאת'ריום היא פלטפורמה מבוזרת מאוד כיום, ושאת'ר הוא אסימון שימושי שמיועד לצרכנים (Utility Token) ולא נמכר לצורכי השקעה. עשינו את שיעורי הבית שלנו בהיבט המשפטי בשלב מוקדם מאוד בפיתוח של את'ריום, ואנחנו מאמינים שבשלב מסוים נשמע מהרגולטורים הצהרות חיוביות בעניין". ואכן, הצהרתו של הינמן מה-SEC אמש מאששת את דבריו של לובין.

רו"ח גידי בר זכאי, לשעבר סגן מנהל רשות המסים, אמר היום ל״גלובס״: "יש כאן בשורה משמעותית לפעילים בתחום הקריפטו. ההכרזה הזו הולמת ומחזקת ברמה בינלאומית את עמדת רשות המסים בישראל, שלמעשה יצרה את האבחנה כבר במסגרת החוזרים המקצועיים שפרסמה. מדובר בחיזוק משמעותי בדרך להפיכה הדרגתית של ביטקוין ואת׳ריום למטבעות. יש לקוות שהמחוקק הישראלי ייתן את דעתו לשינויים הטכנולוגיים ויתקן את החוק כך שישקף את ההתפתחויות הנדרשות בארץ בהתאם למקובל בעולם, מה שיאפשר לישראל להמשיך ולשמור על מעמדה כמובילה טכנולוגית בעולם גם בתחום הקריפטו".