סין וארה"ב מסלימות את עימותי הסחר על גב העסקים והצרכנים

סין לא בזבזה זמן אחרי שממשל טראמפ הכריז על תוכניתו להטיל מכסי מגן על מוצרים סיניים, והנחיתה מהלומה משל עצמה, בהיקף כספי זהה ובאותו לוח זמנים • בין הנפגעות הגדולות: החברות הזרות שמרכיבות את מוצריהן בסין מחלקים שנרכשו במדינות אחרות ואח"כ מוכרות את המוצרים בארה"ב ובשווקים אחרים

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין / צילום: תומאס פיטר, רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין / צילום: תומאס פיטר, רויטרס

עימותי הסחר בין ארה"ב לסין טיפסו עוד מדרגה בסוף השבוע. בייג'ין נקטה צעד תגמול נגד מכסי המגן שארה"ב מתכננת להטיל על סחורות סיניות, והודיעה כי תטיל מכסי עונשין על מוצרי יבוא אמריקאיים יקרים, כולל תוצרת חקלאית, מכוניות ונפט גולמי. מהלכים אלה מקרבים את שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם למלחמת סחר במתכונת מלאה.

זמן קצר לאחר שממשל טראמפ חשף ביום שישי את תוכניתו להטיל מכסי מגן של 25% על מוצרים סיניים ב-1,102 קטגוריות בשווי כולל של 50 מיליארד דולר, הכריזה ממשלת סין כי תטיל מכס עונשין זהה על מוצרים אמריקאיים בשווי כולל זהה.

ארה"ב "גורמת למלחמת הסחר", אמר שלשום דובר משרד החוץ הסיני, לו קנג, שנשבע להגן על האינטרסים של ארצו.

במהלומת הנגד שלה כלפי ארה"ב הרחיבה סין את רשימת המוצרים האמריקאיים שעליהם יוטלו מכסי מגן ל-659 קטגוריות מוצרים, מ-106 הקטגוריות שחשפה ברשימה המקורית באפריל. מרבית הסחורות שהתווספו לרשימת הסחורות שעליהן תטיל סין מכסי עונשין הן מוצרים חקלאיים כגון פולי סויה, בשר חזיר ועוף, כלי רכב, כימיקלים, נפט גולמי ופחם.

מכסי מגן בשני שלבים

בייג'ין מטילה את מכסי העונשין בשני שלבים, ממש כפי שעושה וושינגטון, וקובעת את אותן הכמויות והתאריכים שקובעת ארה"ב. ב-6 ביולי תטיל סין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים בשווי כולל של 34 מיליארד דולר ב-545 קטגוריות - החל בפולי סויה, בשר חזיר ועוף ופירות ים וכלה ברכבי כביש-שטח וכלי רכב חשמליים. מכסי העונשין על המוצרים החקלאיים נועדו לפגוע במדינות שבהן נמצא בסיס הבוחרים של טראמפ, לדברי מקורות שמכירים את תוכניתה של בייג'ין.

לאחר מכן תטיל סין מכסי מגן על סחורות אמריקאיות בשווי כולל של 16 מיליארד דולר, לדברי ממשלת סין. המועד שבו יוחל בגביית מכסי מגן על מוצרים אלה - כולל כימיקלים, פחם, נפט גולמי ומכשירים רפואיים - יוכרז במועד מאוחר יותר, לדברי הממשלה. מטוסי סילון מסחריים, מנועי מטוסים וציוד תעופה אחר אינם כלולים ברשימה.

בהודעה שפרסם טראמפ במועד מוקדם יותר שלשום נאמר שארה"ב תגיב בהטלת מכסי מגן חדשים על כל צעד תגמול שהוא מצדה של סין. טראמפ כבר איים להטיל מכסי מגן נוספים על מוצרי יבוא סיניים בשווי כולל של 100 מיליארד דולר, אך ארה"ב עדיין לא פירטה באילו מוצרים מדובר.

"מלחמת הסחר החלה לפני שנים רבות" ומי שהתחיל אותה היו סין ומדינות אחרות", אמר שלשום טראמפ בבית הלבן. הוא ציין שכלכלת ארה"ב כבר רושמת צמיחה חזקה, והוסיף: "אחרי שנעשה את עסקאות הסחר שלנו, חכו עד שתראו את המספרים שלנו".

ארה"ב מטילה מכסי מגן על סחורות סיניות לאחר שממשל טראמפ כבר הטיל מכסי מגן אחרים על מתכות שמיובאות לארה"ב מבנות בריתה באירופה, וכן ממקסיקו, קנדה ויפן. זה מציב את וושינגטון במרכזו של סכסוך סחר מחריף כתוצאה מהמהלכים שנוקט טראמפ ליישום מדיניות "אמריקה מעל הכול" בתחום הסחר.

הנפגעות הגדולות: החברות הרב-לאומיות

מלחמת סחר בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם תפגע בעסקים ובצרכנים בשתי המדינות, אך מי שנמצא על הכוונת הן החברות הרב-לאומיות שלהן נוכחות בסין היבשתית.

חברות זרות רבות מרכיבות כיום את מוצריהן בסין מחלקים שנרכשו במדינות אחרות, ולאחר מכן מוכרות את המוצרים האלה בארה"ב ובשווקים אחרים. החברות האלה פגיעות לסנקציות האמריקאיות החדשות, וגם ללחץ ולצעדי התגמול מצדה של סין.

חברות שיש להן בעלי מניות זרים - כולל חברות בהונג-קונג ובטייוואן - מייצרות 43% מסך היצוא הסיני, על פי ניתוח של מכון המחקר הניו-יורקי קונפרנס בורד. היצרניות מבין החברות האלה אחראיות על 77% מיצוא טכנולוגיית המידע והתקשורת של סין - מגזר שאותו סימן ממשל טראמפ כיעד למכסי המגן החדשים.

למשל, בואינג עלולה להיפגע משני הצדדים, למרות שצעדי תגמול פוטנציאליים מצדה של סין יפגעו בה יותר. בואינג, היצואנית הגדולה ביותר בארה"ב, מסרה אשתקד 202 כלי טיס לסין - יותר מ-25% מסך מכירותיה בעולם. בסבבים קודמים של מתח פוליטי ביחסי ארה"ב-סין, הסיטה סין את רכישותיה ליריבתה של בואינג, איירבוס. אמצעי התקשורת הממלכתיים הסיניים הזהירו את בואינג לצפות למהלך דומה גם הפעם, למרות שרשימת המוצרים שעליהם תטיל סין מכסי עונשין בסבב הנוכחי אינה כוללת מטוסים מסחריים מתוצרת ארה"ב.

בואינג קונה כמה מחלקי בואינג 737 ו-787 מספקיות סיניות, בעיקר מהחברה הסינית הממשלתית Aviation Industry Corp. רשימת מכסי המגן האמריקאים כוללת כמה מוצרי איירוספייס מתוצרת סין, וזה עלול להגדיל את עלויותיהם של רכיבים אלה לבואינג. אך רכיבים אלה מהווים חלק קטן בלבד מסך שוויים של מטוסי בואינג, לדברי אנליסטים שמתמחים בתעופה.

על כף המאזניים מוטלת גם תוכניתה של קוואלקום לרכוש את החברה השבדית NXP Semiconductors בעסקה בת 44 מיליארד דולר, שנחשבת לקריטית עבור יצרנית השבבים האמריקאית. בסוף החודש שעבר, על רקע סימני ההתקדמות בשיחות הסחר בין וושינגטון לבייג'ין, אותתו הרשויות הסיניות על כוונתן לסיים את בחינת העסקה ולאשרה.

אך המומנטום נתקע בתגובה להודעת הבית הלבן על הטלת מכסי המגן, וההתנגדות בקונגרס להחלטתו של טראמפ לפטור את החברה הסינית ZTE מצעדים חמורים בגין הפרת הסנקציות האמריקאיות נגד צפון קוריאה ואיראן.