המיליונרים האמיתיים בפסטיבל המכירה של בזק

אפשר להניח שעד שבזק תימכר, עוד נשמע הרבה שצד כזה או אחר לפסטיבל הזה "פנה לבית המשפט" • יש חבורה של אנשים שראשם לא סחרחר עליהם מכל הלוליינות הזו: הברנז'ה המשפטית, שמצידה שזה יימשך עד אין-קץ, כי שעון שכר-הטרחה ממשיך לתקתק • פרשנות

עו"ד פיני רובין / צילום: תמר מצפי
עו"ד פיני רובין / צילום: תמר מצפי

מישהו מצליח לעקוב אחרי ההתרחשויות סביב יורוקום, אינטרנט זהב וההחזקה המרכזית שלהם - בזק? אני מניח שחוץ מהברנז'ה השוק-הונית, הקורא הממוצע כבר איבד את הידיים והרגליים בפסטיבלים סביב בזק והחברות המחזיקות בגרעין השליטה בחברה - בי קום בקומה הראשונה, אינטרנט זהב בקומה השנייה ויורוקום בפירוק בקומה השלישית.

אינטרנט זהב רוצה לגייס כדי להימנע מאפשרות להגיע לחדלות פירעון בגלל קשיים בהחזר תשלומי האג"ח? הבנקים מתחבטים אם להשתתף בהנפקה, וכל אחד משני הבנקים הבולטים בסיפור, הפועלים ודיסקונט, מושך לכיוון אחר. הם סיימו להתחבט, החליטו להשתתף, אבל עשו תרגיל ופנו לבית המשפט כדי לדחות את ההנפקה, בטיעון משפטי פתלתל אותו הוביל עו"ד פיני רובין של ניגוד עניינים וכינוס אסיפות כללית, דבר שהיה עלול למתוח את סיפור ההנפקה עוד חודש לפחות.

ואז בית המשפט זרק את הבנקים מכל המדרגות, ההנפקה יצאה לדרך, ההנפקה הצליחה, איום הוסר מאינטרנט זהב, אז כולם מרוצים? לא, הבנקים לא מרוצים מהתנהלותו של דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב, והחליטו למנות 5 נציגים שלהם לדירקטוריון אינטרנט זהב, כי תורג'מן עצמאי מדי בשבילם. תורג'מן יסכים? לא, הוא פנה לבית המשפט כדי לסכל את כוונת הבנקים, ומנסה לסגור עסקה למכירת בי קום לאחים נוימן.

התבלבלתם? ראשכם סחרחר מרוב סוגיות משפטיות מורכבות? חכו, זו עלולה להיות רק ההתחלה. אפשר להניח שעד שבזק תימכר בשעה טובה, ועד שיסתיים פירוק יורוקום, עוד נשמע הרבה שצד כזה או אחר לפסטיבל הזה "פנה לבית המשפט" והעסיק את נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין בעוד איזה לוליינות משפטית.

אבל יש חבורה של אנשים שלא מתבלבלים וראשם לא סחרחר עליהם מכל הלוליינות הזו: הברנז'ה המשפטית הכוללת כמה וכמה עורכי דין בכירים. מצידם שזה יימשך עד אין-קץ, כי שעון שכר-הטרחה ממשיך לתקתק.

חצי שנה כבר חלפה מאז מינו הבנקים את עורכי דינם, בתחילה למשקיפים ביורוקום ואחרי שהבקשה לפירוק החברה נכנסה לתוקף (לפני מספר שבועות), הם קיבלו את התפקיד הרשמי כ"מנהלים המיוחדים של יורוקום". ואלו הם הזוכים: עו"ד פיני רובין, המייצג את בנק הפועלים; עו"ד אמנון לורך, המייצג את דיסקונט; ועו"ד אורי גאון, המייצג את הבנק הבינלאומי. כהשוואה - בתיק הרבה יותר מורכב ומסובך, פשיטת הרגל של אליעזר פישמן, מונה רק עו"ד יוסי בנקל כמנהל מיוחד.

השבוע, כאמור, שלושת המנהלים המיוחדים של יורוקום, הגישו בקשה למנות 5 דירקטורים מטעם. במקביל אמורים לעזוב את דירקטוריון אינטרנט זהב יוסף אלוביץ, אחיו של שאול אלוביץ, ופליקס כהן, לשעבר סמנכ"ל הכספים של יורוקום.

מדוע 5 דירקטורים צריכים להחליף שניים? מדוע חברה כמו אינטרנט זהב צריכה דירקטוריון מנופח בן 9 חברים? הבנקים חוששים שמנכ"ל אינטרנט זהב תורג'מן ימכור את אחזקות בי קום (כלומר, בזק) בלי ידיעתם, ולכן הם מנסים לכאורה לבצר את שליטתם באינטרנט זהב.

זה טיעון הגיוני, אלא שנראה שהמנהלים המיוחדים בדרך לטיעון ההגיוני הזה מסדרים עבודה לחברים מהברנז'ה המשפטית שלהם, לעוד עלויות שכר, ולעוד שעות עבודה כשכר-טרחה. זו בדיוק הבעיה של המשפטיזציה בישראל. האינטרס של המשפטנים מנוגד לחלוטין לאינטרס הציבורי במקרה בזק - למכור את החברה כמה שיותר מהר במכרז מסודר. השורה התחתונה היא שמערכת המשפט הפכה לכלי שבאמצעותו מעכבים עסקאות בהטרדות משפטיות לא נחוצות.

חברים יקרים, המנהלים המיוחדים של הבנקים: מספיק עם המשחקים. מה שאפשר לפתור עם דורון תורג'מן בחדר סגור עד שייצא עשן, לא צריך לעבור במסדרונות בית המשפט. הגיע הזמן שמנכ"לית דיסקונט, לילך אשר-טופילסקי - היחידה שפועלת בהיגיון בכל הנושא הזה של בזק ומכירתה מלמטה - תסביר זאת לאדריכלי המשפט הקרויים המנהלים המיוחדים של יורוקום.