חוק הטכנאים ישודרג: ההצעה עברה לקריאה שנייה ושלישית

לפי הצעת החוק שאושרה היום, הפיצוי יינתן גם במקרה של איחור בעת הובלה של מוצרים שנרכשו, איחור טכנאי המבצע בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי ואיחור בעת ביקור טכנאי בתקופת אחריות בתשלום • יוזם ההצעה, ח"כ איתן כבל: "לא ברור מה כל-כך מסובך לעמוד בסיכום עם הצרכן?"

ח"כ איתן כבל / שלומי יוסף
ח"כ איתן כבל / שלומי יוסף

חוק הטכנאים ישודרג: ועדת הכלכלה אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לפיה צרכנים יהיו זכאים לפיצוי גם בהתקנה או הסרת מוצר או שירות, הובלות ומשלוחי מוצרים לאחר רכישה, בדיקה תקופתית של מתקני גז ביתי ועוד.

ההצעה מבקשת לסגור פרצה בחוק הטכנאים שקם במטרה להעניק לצרכנים פיצוי במקרים של איחור בהגעת טכנאי. כבר עם חקיקת החוק הוכנסו בו סייגים, ונקבע כי במקרים בהם טכנאי מאחר מעבר לטווח של שעתיים שנקבע מראש, הצרכן זכאי לפיצוי של 300 עד 600 שקל.

במקור החוק מחריג חלק מהחברות כמו חברות הגז וכולל פתח שהחברות מנצלות. בין היתר, למשל, הן מסרבות לפצות צרכנים שהטכנאי שנשלח אליהם לביצוע התקנה או הסרה של שירות או מוצר איחר, בטענה כי אותם צרכנים אינם לקוחות החברה, ולכן החוק אינו חל עליהם. מכאן הדרישה לתקן את הסעיף ולא לייבש גם צרכנים שממתינים לטכנאי לטובת ניתוק.

לפי ההצעה שאושרה היום, הפיצוי יינתן גם במקרה של איחור בעת הובלה של מוצרים שנרכשו, איחור טכנאי המבצע בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי ואיחור בעת ביקור טכנאי בתקופת אחריות בתשלום.

יוזם ההצעה, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר כי הגיע הזמן שהחברות יכבדו את הזמן של הצרכן ולא ישאירו אותו להמתין שעות בבית. עוד אמר כבל כי "העוסקים מתלוננים כל הזמן על הרגולציה, בעוד שפה לא מדובר ברגולציה אלא בדרישה בסיסית מהם לנהוג ביושרה מול הלקוחות". 

ההצעה אושרה חרף התנגדות מצד נציגי חברות רבות, בהן חברות הגז וההובלה, שהזהירו מפגיעה בבטיחות או עליית מחירים לצרכן. היו"ר כבל דחה את כל הטענות: "לא ברור מה כל-כך מסובך לעמוד בסיכום עם הצרכן?".

ההצעה תיכנס לתוקף 60 יום לאחר פרסום החוק ברשומות. עם זאת, נקבע כי על-מנת לאפשר לנותני שירות בתחום הגז הביתי ולמובילים זמן היערכות ממושך יותר - עליהם תחול ההצעה החל מ-1 בפברואר 2019.