ירידות חדות באירופה; נעילה אדומה בסין: שנגחאי נפל בכ-4%

לאחר שטראמפ הודיע בסוף השבוע כי יטיל מכסים נוספים על מוצרים מסין בהיקף 50 מיליארד דולר, הודיע אתמול כי בכוונתו להטיל על מוצרים נוספים מסין מכסים בשווי 200 מיליארד דולר • סין מבטיחה בתגובת נגד אם האיומים יתממשו • מחיר הנפט נפל ב-1%

בורסות אירופה (צילום: רויטרס)
בורסות אירופה (צילום: רויטרס)

המסחר באירופה התנהל היום (ג') בירידות חדות בשל החשש ממלחמת סחר בין ארה"ב לסין. המסחר באסיה ננעל בירידות חדות של מעל 2%, לאחר נעילה שלילית אתמול. המסחר בוול סטריט נפתח במגמה אדומה. 

 

בסוף השבוע הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על מכסים נוספים שיטיל על מוצרים מסין בהיקף של 50 מיליארד דולר. ההודעה של טראמפ הובילה את סין להודיע כי היא תטיל מכסים בהיקף דומה על מוצרים אמריקאים, ומכאן גובר החשש של המשקיעים בשוקי הכסף מפני החרפה במלחמת הסחר שנשמרה עד כה על "אש קטנה".

אתמול הטיל טראמפ פצצה נוספת, והודיע כי בכוונתו להטיל על מוצרים נוספים מסין מכסים בשווי 200 מיליארד דולר. השווקים הגיבו מיידית והמדדים נופלים בכ-2%. על פי דיווחים, בסין בתגובה הצהירו כי אם טראמפ יממש את האיום, תזכה ארה"ב לתגובת נגד.

בייג'ין מטילה את מכסי העונשין בשני שלבים, ממש כפי שעושה וושינגטון, וקובעת את אותן הכמויות והתאריכים שקובעת ארה"ב. ב-6 ביולי תטיל סין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים בשווי כולל של 34 מיליארד דולר ב-545 קטגוריות - החל בפולי סויה, בשר חזיר ועוף ופירות ים וכלה ברכבי כביש-שטח וכלי רכב חשמליים. מכסי העונשין על המוצרים החקלאיים נועדו לפגוע במדינות שבהן נמצא בסיס הבוחרים של טראמפ, לדברי מקורות שמכירים את תוכניתה של בייג'ין.

לאחר מכן תטיל סין מכסי מגן על סחורות אמריקאיות בשווי כולל של 16 מיליארד דולר. המועד שבו יוחל בגביית מכסי מגן על מוצרים אלה - כולל כימיקלים, פחם, נפט גולמי ומכשירים רפואיים - יוכרז במועד מאוחר יותר, לדברי הממשלה. מטוסי סילון מסחריים, מנועי מטוסים וציוד תעופה אחר אינם כלולים ברשימה.

מחיר הנפט ירד בכ-1.7% ועומד כעת על מתחת ל-65 דולר לחבית. בסוף השבוע תתקיים ישיבת שרי הנפט של ארגון המדינות המייצאות, אופ"ק, והמחלוקת היא בין מנהיגת הקרטל, סעודיה, לבין שלוש מבין חמש המייסדות שלו, איראן, עיראק ו-ונצואלה. רוסיה , שאינה חברה באופ"ק, תומכת בעמדת סעודיה להעלאת תפוקה ב-300,000 עד 600,000 חביות ביום.

בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי יפסיק את תוכנית ההרחבה שלו, כלומר יפסיק לרכוש מדי חודש אגרות חוב, מה שיתרום לעליית התשואות ולעלייה בהוצאות המימון של הפירמות. 

מדד ההנג סאנג נפל ב-2.78%, מדד שנגחאי איבד ב-3.78% ומדד שנזן התרסק ב-5.77%. הניקיי היפני רשם ירידות של 1.77%, הקוספי ירד ב-1.52%.