סלקום | בלעדי

התדרים הזמניים: סלקום ופלאפון נגד פרטנר והוט מובייל

סלקום ופלאפון: יש לדחות הקצאות תדרים נוספות עד להתבהרות מפת הדרכים בשוק הסלולרי • פרטנר והוט מובייל: אנחנו זקוקים לתדרים מיידית

לוגו הוט פרטנר סלקום
לוגו הוט פרטנר סלקום

סלקום ופלאפון מציגות חזית אחידה בדרישה לעכב את הקצאת התדרים הזמנית שמתכנן משרד התקשורת. החזית היא נגד פרטנר והוט מובייל, שלוחצות בכל הכוח להקצות את התדרים מיידית ועל רקע מצוקת התדרים שנמצאת בה החברה המשותפת שלהן, PHI. משרד התקשורת יצטרך לקבל בקרוב החלטה בסוגיה, שהיא ומהותית בשוק הסלולר.

כפי שנחשף ב"גלובס", המשרד פנה לחברות הסלולריות וביקש התייחסות לכוונתו לבצע הקצאה זמנית של תדרים למפעילים בתחום ה-700 מגה-הרץ. בימים אלה מקבל המשרד את ההתייחסויות, ומהן עולה שיש חילוקי דעות מהותיים בין החברות. מצד אחד פלאפון וסלקום רוצות לדחות את ההקצאה עד להתבהרות מפת הדרכים הכוללת בתחום התדרים, לרבות הפרויקט העצום שהן עומדות בפניו, של תזוזה בתחום התדרים שהן נמצאות בו. מנגד ניצבות פרטנר ביחד עם הוט מובייל, ששתיהן זקוקות נואשות לתדרים על רקע הגידול במספר המנויים ברשת שלהן.

הנימוקים של סלקום ופלאפון להתנגדותן להקצאה הזמנית שמשרד התקשורת מתכנן הם, כאמור, שכל עוד משרד התקשורת לא השלים את מפת הדרכים המסודרת שתאפשר להן לדעת במדויק איזה תדרים יקבלו במקום התדרים הנוכחיים שלהן בתחום ה-850 מגה הרץ - הדבר יחבל בכל התהליך. עמדתן היא שלא ניתן לחייבן לעבור לתחום תדרים של 900 מגה הרץ, מבלי שיידעו בדיוק מתי ואיך הן יוכלו לעבור אליו.

במלים אחרות, כל עוד המשרד לא משרטט עבורן באופן בהיר את ההתפתחות העתידית שלהן בעולם התדרים, הן לא יכולות להתפנות ולעסוק בהקמת רשת בתחום ה-700 מגה הרץ, ושני התהליכים במקביל ייצרו אנדרלמוסיה. מכאן שהן סבורות שיש לחכות עד שיתפרסם מכרז תדרים מסודר שאמור להתפרסם בסוף השנה, ואז כולם יבינו כיצד עליהן לפעול.

עבור שתי החברות, המעבר ל-900 מגה-הרץ הוא פרויקט אדיר שעשוי להסתכם במאות מיליוני שקלים  - כמו הקמת רשת סלולרית חדשה. עוד הן טוענות שבתחום שהן אמורות לעבור אליו ב-900 מגה-הרץ, יש עדיין כל מיני ספיחים וגופים שאמורים לקבל שם תדרים גם כן, כמו הרכבת, ולכן אי אפשר לנהל את משחק הכיסאות הזה שלא בצורה מתואמת מול כל השחקנים.

"פרטנר והוט מובייל יקבלו יתרון"

מנגד עבור פרטנר והוט מובייל, ההקצאה הזמנית הכרחית, שכן למעשה PHI כבר החלה בהיערכות והשקעות לפרויקט. ההקצאה הזמנית אמנם לא מבטיחה שהן יזכו בתדרים בסוף המכרז, אך הן חייבות את התדרים ולכן ייאבקו עליהם בכל הכוח. גם עבור PHI מדובר בהשקעה לא פשוטה, אבל כזו ששכרה בצידה ותביא לה שיפור משמעותי. זו גם אחת הטענות שפלאפון וסלקום משמיעות בנוסף. בעוד ששתיהן יהיו עסוקות בהקמת רשת חדשה בעלות כבדה, פרטנר והוט מובייל יקבלו מיידית תחום תדרים מועדף ובעל יתרונות רבים, ובכך הן ישיגו גם יתרון תחרותי על פניהן. כאמור, המשרד עומד בפני החלטה לא פשוטה.