גדעון סער: "צריך להקים מטה לאומי למאבק בביורוקרטיה"

שר החינוך לשעבר אמר בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה: המדינה צריכה להציב יעדים מדידים כדי להתמודד עם בעיות חברתיות

גדעון סער / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
גדעון סער / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"צריך להקים מטה לאומי למאבק בביורוקרטיה, מעין יחידת קומנדו שתהיה כפופה לשר האוצר ותפקידה יהיה ביטול או תיקון רגולציה קיימת וגם בחינת כל רגולציה חדשה בזמן אמת", כך אמר היום גדעון סער, לשעבר שר החינוך ומי שלפי הערכות עשוי להתמודד בעתיד על ראשות הליכוד.

בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר סער כי צריך לצאת ל"מלחמת חורמה" בביורוקרטיה בישראל. "אם אני צריך לבחור נושא אחד שההתמודדות איתו יכולה לתרום למשק - בהשקעות זרות, בפיריון, בצמיחה, בהורדת יוקר המחיה - אני בוחר, ללא היסוס, במלחמת קודש בבירוקרטיה וברגולציית יתר".

פתרון נוסף שהציע סער הוא "חלוקת המשק לתחומים שונים, כגון, מזון, רכב, בנקים, הייטק ועוד, וקביעת כתובת אחת ואחידה לכל תחום שבה יוענקו כל השירותים וההיתרים לתחום זה במקום 'לטרטר' כל עסק לחמישה גורמים שונים שדורשים לעתים דרישות סותרות".

סער ציין כי ישראל מדורגת במקום ה-21 בעולם במדד התחרותיות הבינלאומי, ובמקום 54 במדד ה-Business Doing של הבנק העולמי מסוף 2017. כמו כן, בסקירה השוואתית שערך ה-OECD בנושא הרגולציה, ישראל מדורגת במקום ה-30 מתוך 45 מדינות.

סער אמר גם כי המדינה צריכה להציב יעדים מדידים ולפעול לפיהם כדרך להתמודדות עם בעיות חברתיות. "אם נתבונן נראה שיש לנו ביצועים טובים מאוד במקומות בהם ממשלות ישראל הציבו לעצמן יעדים מדידים. לדוגמה, ביחס החוב-תוצר, ביעד הגירעון, ביעד ההוצאה. זה לא היה קל אבל זה עבד. במקומות שלא עשינו זאת - הצלחנו הרבה פחות. בעיקר אני רוצה להדגיש את ההתמודדות עם בעיות חברתיות: צמצום פערים, עוני, דיור, יוקר המחיה. בנושאים אלה ואחרים לא נקבעו יעדים מדידים ברורים ותפוקום מצופות", אמר סער.