ירון דייגי: "הצמיחה של ישראל - כמו של אמזון ואפל"

מנכ"ל הראל קרנות נאמנות בכנס "עושים שוק" של "גלובס": "למונדיאל לא הגענו מ-1970, אבל דווקא בהשוואה של כלכלת ישראל לביצועים של מדינות אחרות, אנחנו מגיעים לחצי גמר וגם לגמר; צמחנו משנת 2000 ב-74% לעומת 30% ב-OECD"

ירון דייגי, מנכ"ל הראל קרנות נאמנות, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר
ירון דייגי, מנכ"ל הראל קרנות נאמנות, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

"למונדיאל אנחנו לא הגענו מ-1970, אבל דווקא בהשוואה של כלכלת ישראל לביצועים של מדינות אחרות, אנחנו מגיעים לחצי גמר וגם לגמר. מה עשינו ב-30 השנה האחרונות? התוצר שלנו עלה ב-900% ב-30 השנה האחרונות. התוצר לנפש עלה מעל 400%. רזרבות המט"ח - 2,700%. היצוא הכולל - 920%. אם היינו חברה ולא מדינה - אלה שיעורי צמיחה של אמזון, אפל ופייסבוק" - כך אמר הבוקר (ד') ירון דייגי, מנכ"ל הראל קרנות נאמנות, בכנס "עושים שוק" של "גלובס".

לצפייה בפאנל (דקה 54 עד הסוף):

דייגי הוסיף: "צמחנו משנת 2000 ב-74% לעומת 30% ב-OECD. ברוב המדינות זה נבע מהגדלת חובות כדי לתמוך בצמיחה. מנגד בישראל הצמצום ביחס חוב תוצר היה משמעותי, בניגוד למגמה ב-OECD. גם הצמיחה מגיעה לכולם. שיעור האבטלה הוא בשפל של כל הזמנים, וגם שיעור התעסוקה נמצא בשיא של כל הזמנים. אפשר לראות במדד הג'יני - נמצא במגמה מתמדת של ירידה. כמובן שיש עוד הרבה מה לעשות בכיוון הזה"

"צריך להכיר בכך שהמצב טוב מאוד, ולהמשיך באותו כיוון שאיפשר לנו להגיע לתוצאות מצוינות ברמה הבינלאומיות. דבר נוסף שצריך לעשות הוא להתמקד בתכנון ארוך-טווח, ולא כמו שאנחנו בוחנים חברות ציבוריות מרבעון לרבעון.

"צריך להשקיע בתשתיות, שם אנחנו נמצאים כמעט במקום האחרון ב-OECD בשיעור השקעה מהתמ"ג, זה מה שיאפשר לנו לצמוח בעתיד. גם בקלות עשיית עסקים צריך להשתפר, אנחנו במקום ה-54, בעוד שניו-זילנד, סינגפור ודנמרק נמצאות בשלושת המקומות הראשונים, ואפילו גיאורגיה נמצאת במקום ה-9. אם נקל על הקמת עסקים - הצמיחה תהיה יותר טובה".

דייגי התייחס גם להשקעה בשוק ההון הישראלי ואמר כי "צריך להשקיע בשוק המניות הישראלי - בגלל 5 ו-10 שנים פחות טובות המניות נמצאות ברמת תמחור נמוכה, ביחס לעצמן וכן ביחס למדינות אחרות בעולם, גם מבחינת האלטרנטיבות. ויש פה הר כספים שנבע מהריבית האפסית. החשיפה של מוסדים היא נמוכה במונחים היסטוריים".

"אם ישראל כל-כך טובה, אז אומרים - בוא נשקיע בנדל"ן. וזאת בהחלט שאלה שצריך להתחבט בה. בנק ישראל בדק - בטווח של 5-10-15-20 שנה - לאורך שנים מי שהתמיד בהשקעה מנייתית הניב תשואה טובה יותר משאר האפיקים. הנקודה הנוספת - בישראל הנדל"ן אצלנו עלה יותר. הייתה פה התחממות גדולה יותר בהשוואה לעולם, בגלל הריבית הנמוכה. וגם אם בוחנים כמה שוק הנדל"ן יקר או זול - אז אנחנו נמצאים ברמה לא מעודדת קדימה".