ההאקתון לחיפוש טכנולוגיה נגד טרור העפיפונים יוצא לדרך

איך ישראל, שזכתה לכינוי סטארט-אפ ניישן, לא מסוגלת למצוא פתרון טכנולוגי לטרור העפיפונים? • החממה הטכנולוגית SouthUp בשער הנגב תקיים היום משעות הבוקר ועד שעות הצהריים המאוחרות מיני האקתון שכותרתו "זה סופו של כל בלון"

מכינים את עפיפון התבערה בעזה / צילום: רויטרס- Ibraheem Abu Mustafa
מכינים את עפיפון התבערה בעזה / צילום: רויטרס- Ibraheem Abu Mustafa

איך ישראל, שזכתה לכינוי סטארט-אפ ניישן, לא מסוגלת למצוא פתרון טכנולוגי לטרור העפיפונים - טרור שמתבצע בכלים פשוטים ופרימיטיביים וזורע הרס לא קטן? חודשים חולפים, השריפות ממשיכות להשתולל, והצבא לא מצליח למצוא פתרונות של ממש. זה בדיוק מה שהטריד את היזם אלון אלשיך, סטארטאפיסט מהחממה הטכנולוגית SouthUp בשער הנגב, שהרימה את הכפפה ותקיים היום (ו'), משעות הבוקר ועד שעות הצהריים המאוחרות, מיני האקתון שכותרתו "זה סופו של כל בלון". החממה הטכנולוגית הזמינה מומחים מתחומי המטאורולוגיה, הלייזרים, המכ"מים, העפיפונאים, כדורים פורחים, אמצעי ראייה וזיהוי, כיבוי אש וצפרים, כדי להציע פתרונות לבעיה. באירוע ישתתפו גם גורמים צבאיים ומשטרתיים. לדברי אלשייך, הציפייה הראשונה הייתה לעשרות משתתפים, אבל עד עתה נרשמו כבר כ-350 איש, ובהם כמה שמות בולטים שהבטיחו להגיע.

אלשיך מתגורר בקיבוץ ניר עם, בין שדרות לעזה, קיבוץ שהפך קורבן לחלק גדול מטרור העפיפונים. "אנחנו חיים את השריפות מדי יום", הוא אומר, "יום יום עם ריח של מנגלים, המחזות לא נעימים, זה בהחלט לא כיף. תפסתי 'קריזה' ואמרתי לעצמי שאם לא נדאג לעצמנו, אף אחד לא יעשה זאת, וכך נולד האירוע. אנחנו מביאים מומחים ממגוון תחומים כדי למצוא פתרון. הוא מבקש לתת את הקרדיט לחממה הטכנולוגית של עמותת SouthUp, שהוקמה על ידי אנשי עסקים ודמויות מפתח בתחום החינוך מישראל ומסן דייגו, קליפורניה, ומנוהלת על ידי אלעד יאורי ושחר בלקין.

על פי התיאור באתר העמותה, מטרת החממה היא לפתח ולקדם את התנאים החברתיים והכלכליים באזור עוטף עזה, על ידי איתור וגיוס חברות סטארט-אפ, טיפוחן והפיכתן לחברות טכנולוגיות מבוססות הפועלות באזור ומשולבות בחינוך, בחיי הקהילה ובשוק התעסוקה. בעזרת אגודת הידידים של SouthUp, הכוללת משקיעים ונותני שירותים נבחרים מעולם ההי-טק, החממה פיתחה מודל צמיחה בפריפריה ומעמידה לרשות החברות הפועלות במסגרתה מגוון רחב של שירותים. העמותה מצפה מהחברות בחממה לפעול מעוטף עזה במשך 5 שנים וכן להשתתף בתוכנית העשרה לתלמידי חטיבה עליונה בנושאים שונים הקשורים ליזמות ולטכנולוגיה.

אלשיך כבר קיבל לקראת האירוע כמה רעיונות לפתרונות, חלקם אף עם תרשימים מפורטים. כמה מהם לואו-טק, ואחרים הייטק. לדוגמה, שימוש בלייזר, שהוא מהיר ומדויק, זול ומספיקה עוצמה נמוכה שלו, או פתרונות אופטיקה (השמדה על ידי מיקוד אלומה). מעולם החי, הוצע להשתמש בבזים מאולפים ובמגלי יונים באינפרא אדום. ויש מי שכבר כינה את הפתרון שלו "כיפת ענן", הכוללת דאון זעיר ללא טייס, תצפית תרמית לזיהוי הצתות, כוורת של שיגור מטפים מוטסים ומנחת ייעודי ליד המשגר לחזרת המטפים למילוי ושימוש חוזר. הדאון מפטרל באופן שוטף ומתצפת עם חיישנים תרמיים לזיהוי מוקדם של מוקדי השריפה. ברגע שזוהתה שריפה, כוורת המטפים משגרת את חומרי דיכוי הבערה, חוזרים למנחת ייעודי ליד המשגר למילוי ושימוש חוזר.

רעיונות אחרים כוללים שימוש במגוון רחפנים. לדוגמה, חיבור קבוצת רחפנים גדולה כל 2.5-3 מטרים לרשת דייגים ארוכה גדולה וקלה. ברגע שמודיעים על איום מתקרב כל צוות מטיסי הרחפנים מתרוממים יחד בקו ישר ואחיד לכיוון האיום ומורידים אותו לקרקע. רחפנים עם מפוח המופעלים בסוללה, עם צינור יניקה קצר, יכולים להתקרב לעפיפון או לבלון ובכוח היניקה להצמיד אותו אליו ולהוביל אותו חזרה לעזה ושם לשחררו.

ויש עוד רעיונות יצירתיים למכביר, כיד הדמיון הטובה על כל אלו שנרתמו למציאת פתרונות לבעיה. הפתרון חייב להיות ישים כמובן, אבל אין סיבה שלא יימצא אחד כזה במדינה שפיתחה פתרונות לדברים הרבה יותר מסובכים מעפיפונים, וודאי לא אחרי שכל כך הרבה אנשים עם רצון טוב ומומחיות בנושאים טכנולוגיים יתרכזו בפיצוץ הבלון.