פשרה באינטרנט זהב: ייערך הליך מסודר למכירת בזק

לבנקים תהיה נציגות של 4 דירקטורים באינטרנט זהב, והם לא ינהלו הליך למכירת אינטרנט זהב ב-3 חודשים הקרובים

האחים נוימן / צילום: ענבל מרמרי
האחים נוימן / צילום: ענבל מרמרי

יום לפני הדיון בבית המשפט בנושא צו המניעה כנגד מכירת השליטה בבזק לאחים נוימן, והושגה פשרה בין אינטרנט זהב, בניהולו של דורון תורג'מן למנהלים המיוחדים ביורוקום בעלת השליטה. כתוצאה מהפשרה בוטל הדיון מחר אצל השופט איתן אורנשטיין. המשמעות המרכזית של הפשרה היא שכרגע העסקה עם האחים נוימן מוקפאת, ואינטרנט זהב תצא בהליך מסודר למכירת השליטה בבזק.

מנוסח הפשרה עולה כי השליטה בבזק צפויה להימכר באמצעות פירוק הפירמידה המחזיקה בה.

כיום בזק  מוחזקת ע"י חברת בי קום , כאשר בחברה זו מחזיקה חברת אינטרנט זהב  ומעליה יורוקום שהייתה בשליטת שאול אלוביץ', ושכיום נמצאת בפירוק. יורוקום מנוהלת כיום ע"י מנהלים מיוחדים, שהם עורכי הדין של הבנקים: פיני רובין (פועלים), אמנון לורך (דיסקונט) ואורי גאון (הבינלאומי).

במסגרת הפשרה הוחלט שאינטרנט זהב תקיים הליך מסודר ותחרותי (סוג של מכרז) למכירת מניותיה בבי קום. מהלך זה יביא לפירוק הפירמידה, ולעמידה בכללי חוק הריכוזיות. לצורך קידום המהלך, אינטרנט זהב תשכור שני בנקי השקעות. לפי הערכות החברה צפויה להיעזר בדויטשה בנק ובסיטי, שסייעו לה בחודשים האחרונים בעיקר באיתור משקיעים זרים לרכישת השליטה בבזק. לאינטרנט זהב יינתנו שלושה חודשים להוביל מהלך שכזה - תקופה במהלכה המנהלים המיוחדים מבטיחים שלא לקדם מהלך למכירת הקומה העליונה - קרי מניותיהם באינטרנט זהב עצמה.

אמנם אינטרנט זהב תוביל את הליך המכירה, אך הבנקים הנושים ביורוקום יהיו מעורבים: במסגרת הפשרה נקבע כי הליך המכירה יתבצע בשקיפות עם המנהלים המיוחדים. כמו כן נקבע כי דירקטוריון אינטרנט זהב יכלול ארבעה נציגים מטעם המנהלים המיוחדים (במקור הם ביקשו למנות חמישה ולהגיע לרוב, אך הסכימו להתפשר וכעת יהיו להם ארבעה נציגים מתוך שמונת חברי הדירקטוריון). אל הדירקטוריון ימונו אילן כהן ויובל ברונשטיין, שיצטרפו לשני דירקטורים מטעם הבנקים שמכהנים שם כבר היום: יהל שחר וגלעד שר.

תורג'מן מסר היום כי "כהנהלה ודירקטוריון של חברה ציבורית, עצמאית וסולבנטית, נמשיך לבחון את כל האלטרנטיבות העומדות בפנינו בדיוק כמו שאנו עושים בחודשים האחרונים, בנחישות, בעצמאות מוחלטת וכשטובת כל בעלי החוב והמניות לנגד עינינו. ברור שלא ניתן היה לנהל תהליך מקביל בשתי קומות נפרדות, ואני שמח על הסכמת המנהלים המיוחדים שהתהליך בחודשים הקרובים ינוהל רק על ידינו, כמו גם על הבנתם שדירקטוריון אינטרנט זהב, ורק הוא לבדו, יוכל לדון ולקבל עצמאית כל עסקה שתובא לפניו ושימצא לנכון שהיא טובה ונכונה לחברה".

חשוב לציין כי מתווה הפשרה לא מוריד מהפרק את העסקה שמציעים האחים נוימן, והיא לרכוש את מניות בי קום לפי שווי של כמיליארד שקל. הבנקים הגישו צו מניעה כנגד עסקה זו, שהוגדרה על ידם כמחטף. כרגע העסקה עדיין לא תאושר (דירקטוריון אינטרנט זהברצה לאשר אותה כבר בשבוע שעבר). יחד עם זאת, במסגרת הפשרה נקבע כי "בסמכות הדירקטוריון לקבל הצעה זו או אחרת בכל שלב לפי שיקול דעתו", כלומר אין חובה לקיים מכרז רשמי, ותיאורטית ניתן יהיה לאשר עסקה זו בזמן הקרוב. מכיוון שהאחים חן וצחי נוימן מציעים לרכוש את השליטה בבזק בפרמיה של מעל 30% מהשוק וללא בדיקת נאותות, הרי שקיים עדיין תרחיש סביר שהעסקה עימם תאושר, במיוחד אם מניות הקבוצה ייקלעו שוב לסנטימנט שלילי כפי שאירע מספר פעמים בחודשים האחרונים.

עוד נזכיר כי ישנם מתעניינים נוספים ברכישת השליטה בבזק. כך למשל פורסם בשבוע שעבר כי קרן searchlight האמריקאית הגישה הצעה לפי שווי דומה לזה של האחים נוימן. סביר שעכשיו כאשר הוגדר תהליך מסודר יותר למכירת השליטה, נראה מתעניינים נוספים ברכישת החברה.