המיזם החדש של קאר2גו: ליסינג לפרטיים להשכרה לטווח קצר

המיזם ייקרא MYCAR2GO ויפעל באופן שבו פועלת השכרת המכוניות של קאר2גו, כשגם המחירים יהיו זהים • הפרויקט ייושם בשלב ראשון בגוש דן ומיועד רק למי שיוכל להציע חניה

גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO / צילום: ענבל מרמרי
גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO / צילום: ענבל מרמרי

CAR2GO מקבוצת שגריר משיקה את מיזם MYCAR2GO: ליסינג לפרטיים שיאפשר השכרת רכב לטווח קצר על-ידי משתמשים אחרים. היות שהחוק בישראל אינו מאפשר השכרת מכוניות על-ידי אדם פרטי, המכוניות נמצאות בבעלות קאר2גו, וגם הביטוח נעשה דרכה. עסקת הליסינג תקפה ל-24-36 חודשים.

הרעיון פועל לפי הרציונל שלאורך שעות ארוכות ביממה ובסופי שבוע המכוניות עומדות ללא שימוש, ושבעידן של היום הכלכלה השיתופית שמוכרת מעולמות חללי העבודה והבית תתפוס תאוצה בעולמות הרכב.

הפרויקט ייושם בשלב ראשון בגוש דן, כשהוא מיועד רק למי שיוכל להציע חניה - במקום העבודה או בבית. מבחינת שגריר, כמו גם מבחינת חברת הליסינג האחרות שמנסות לפצח את מיזמי הרכב השיתופי בעצמן - נושא החניה הוא האתגר האמיתי. לקאר2גו יש הסכמי חניה בעיריית תל-אביב (לא רק באמצעות מיזם אוטו-תל שהיא מפעילה עבור העירייה), וכעת גם בחיפה במסגרת מיזם הרכב החשמלי השיתופי בעיר. חניה היא הסיפור הגדול, משום שקהילת המשתמשים ברכב שיתופי צריכה את הרכב נגיש ובאזורם - קרי במרכזי הערים.

בעלי המכונית יקבלו מחצית מהסכום שגובה קאר2גו תמורת השימוש ברכב - וזאת עד לגובה התשלום שלו, כלומר במצב אופטימלי אפשר להתקזז לאפס עלויות - אך לא למצב של רווח.

במסגרת פיילוט היצע המכוניות מוגבל וכולל למשל טויוטה קורולה, ניסאן מיקרה, קיה ספורטאג', יונדאי I25 ועוד. מודל התמחור נעשה לפי חברות הליסינג הגדולות בישראל: לדוגמה, עבור ניסאן מיקרה התשלום החודשי הוא 1,400 שקל, ועבור קיה ספורטאג' מדובר ב-1,650 שקל בחודש. בדומה למתווה של ליסינג, תחזוקת הרכב והביטוח כלולים בעסקה. תשלום עבור דלק (באמצעות דלקנים שמותקנים במכוניות) או נסיעות בכבישי אגרה יעשה אחת לחודש דרך קאר2גו.

גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO, התייחס לסיטואציה שהיא בבחינת WIN-WIN באמצעות מקסום השימוש בכל רכב: "אנשים משלמים אלפי שקלים בשנה על רכב שבממוצע נוסעים בו שעה ביום. החלטנו לשמש צינור שמקשר בין שתי קהילות שצומחות - מספר בעלי המכוניות וקהילת המשתמשים ברכב שיתופי".

המיזם יפעל באופן שבו פועלת השכרת המכוניות של קאר2גו. פתיחת הרכב נעשית באמצעות כרטיס חכם או דרך הסמארטפון. גם מחירי ההשכרה זהים לאלה של קאר2גו, כשהם פועל יוצא של שימוש שעתי, מספר הק"מ וסוג הרכב. כל מנוי משלם 15 שקל בחודש למנוי. דמי השימוש השעתיים הם 15-20 שקל. לשם המחשה - השכרה ל-5 שעות ול-100 ק"מ תעלה כ-250 שקל לפי התחשיב הבא: 75-100 שקל לשעות השימוש ותוספת של 150 שקל לפי המרחק; 2 שקלים ל-50 הק"מ ושקל לכל ק"מ מעבר לכך.

ההשכרה מיועדת לגיל 24 ומעלה (תוספת של 100 שקל לביטוח עבור נהגים מגיל 21. נהגים חדשים לא יכולים להשתמש במכוניות). במקרה של איחור בשעת ההחזרה, הקנס עומד על 75 שקל ועוד שקל לכל דקה. מוקד שזמין 24/7 ידאג לבעלי המכוניות עם רכב חלופי במקרה הצורך, כמו גם בדיווחים על תאונות או אירועים אחרים.

מיותר לציין כי לקאר2גו יש מעקב על המקום שבו נמצאות המכוניות בכל רגע נתון דרך החברה-האחות פוינטר.