הדולר הדומיננטי מהדק את החבל סביב כלכלת איראן

כשהמערכת הפיננסית העולמית מבוססת על דולרים, ורוב העסקאות נעשות במטבע האמריקאי, בנקים זרים ממהרים לצאת מהרפובליקה האסלאמית מחשש שייפגעו מהסנקציות של ארה"ב, וחונקים את צינור החמצן הכלכלי של האיראנים

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

בנקים זרים, שאפשרו לאיראן לסחור בנפט שלה בתקופות קודמות של העיצומים, יוצאים היום מהמדינה הזו בלחץ הסבב החדש של הגבלות הממשל האמריקאי, ובכך הם פוגעים בעורק החיים של כלכלה האיראנית.

התסיסה החברתית של החודשים האחרונים באיראן רשמה אתמול הסלמה, כאשר סוחרים בשוק של העיר העתיקה של טהרן סגרו את חנויותיהם במחאה על המצוקה הכלכלית ועל קריסת המטבע האיראני. בחודשים האחרונים צנח הריאל בעשרות אחוזים לעומת הדולר, מה שהגדיל את עלויות היבוא למדינה ופגע במסחר.

אפילו בנקים בלי חשיפה ישירה לארה"ב מסרבים לעשות עסקים עם איראן, מחשש שהם ינותקו מהמערכת הפיננסית העולמית מבוססת הדולרים.

ללא בנקים בינלאומיים למימון המסחר והטיפול בתשלומים, העסקים האיראניים יתקשו לקנות ולמכור מול העולם החיצוני, על אף שסין, מדינות האיחוד האירופי והודו אומרות שהן מעוניינות בכך.

במאי הודיע הנשיא דונלד טראמפ על פרישת ארה"ב מעסקת הגרעין שנחתמה עם האיראנים ב-2015 והתחייב להפעיל מחדש את העיצומים הכלכליים על טהרן.

הדולר שולט
 הדולר שולט

חברות שוקלות לצמצם את קניית הנפט

כמה חברות זיקוק גדולות כבר הודיעו שהן שוקלות לצמצם את קניית הנפט באיראן. חברות אחרות חוששות להשקיע, וחברות שמייצאות לאיראן מתקשות לקבל ממנה תשלומים. כל החברות הללו אומרות שהרקע למצב הוא סירוב הבנקים לעשות עסקים עם איראן. הבנקים, מצידם, מצביעים על הצורך שלהם לשמור על גישה לדולרים אמריקאיים כנימוק לעצירת העסקים עם האיראנים. בנקים שנתמכים על ידי מדינות באירופה ובנקים מרכזיים מסתייגים מבקשות הממשלות שלהם לסייע לחברות לסחור עם איראן, לפי מקורות יודעי דבר.

כמעט כל המסחר בנפט, היצוא העיקרי של איראן, מבוצע בדולרים. אי נכונותם של הבנקים לעזור גובה כנראה מחיר מיצוא הנפט האיראני, אומרים אנליסטים. היצוא ירד החודש לממוצע של 2.2 מיליון חביות ביום, מול 2.7 מיליון חביות במאי, לפי נתונים של חברת הייעוץ Vortexa מלונדון.

הדולר הוא המטבע העולמי מבחירה זה עשרות שנים, והדומיננטיות שלו בעולם הפיננסי רק עלתה בשנים האחרונות. "המרכזיות של הדולר במסחר העולמי, גם לגבי הבנקים הקטנים ביותר וגם ביחסי קורספודנציה (ייצוג בנק על ידי בנק אחר), היא אחד מכלי הנשק האסטרטגיים העיקריים של ארה"ב", אמר פיטר הארל, מי שהיה הממונה על העיצומים נגד איראן בממשל אובמה.

ביום ו' האחרון, חברת אינדיאן אויל, מזקקת הדלק הגדולה ביותר בהודו, מסרה שהיא שוקלת לצמצם את יבוא הנפט מאיראן בגלל החלטת בנק המדינה ההודי, שהוא מוסד ממשלתי, להפסיק לעשות עסקים עם איראן. הודו היא הקונה השנייה בגודלה של נפט איראני, וממשלתה הודיעה שהיא לא תיישם את העיצומים של טראמפ, שיחודשו בנובמבר השנה.

חברות זיקוק אירופיות, שקונות כשליש מיצוא הנפט האיראני, מרימות גם הן ידיים. חברת Saras האיטלקית שוקלת להפסיק כליל קנייה של נפט איראני מפני שהבנקים שלה לא רוצים לממן עסקאות כאלו, לפי עובדים בחברה. דוברת של Saras מסרה שטרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

בנקים אירופיים גדולים הפסיקו מזמן את קשריהם עם טהרן. לרבים מהם יש זיכרונות רעים.BNP פאריבה הצרפתי, לדוגמה, נקנס על ידי ארה"ב בסכום שיא של 9 מיליארד דולר על הפרת העיצומים נגד איראן וסודאן ב-2014.

בנקים קטנים מגבילים עסקאות

הבנקים הקטנים שעושים עסקים עם הרפובליקה המוסלמית מגבילים את העסקאות או מפסיקים אותן כליל. הם כוללים את אוברבנק האוסטרי,DZ בנק הגרמני, בנקה פופולר די סונדריו האיטלקי ו-וורמסר הצרפתי, לפי הבנקים הללו עצמם וחברות שעושות איתם עסקים. אוברבנק, DZ ו-וורמסר ההחליטו להפסיק את העסקים עם איראן מחשש לאבד גישה לדולרים, לפי מקורות יודעי דבר.

גורמים אירופיים רשמיים פנו לבנקים מרכזיים ולבנקים בבעלות של מדינות וביקשו מהם להתערב ולמלא את החלל במקרים שבהם בנקים פרטיים מסרבים לעבוד עם חברות שסוחרות עם איראן, לפי המקורות יודעי הדבר. עד כה, המוסדות הללו לא נענים לבקשת הממשלות שלהם. אחת הסיבות היא שבנקים מרכזיים זקוקים לגישה לדולרים.

"האתגר החשוב ביותר כעת הוא למצוא פתרונות לבנקאות ולפיננסים כי מסחר והשקעות לגיטימיים צריכים שותפים בנקאיים ומודלים פיננסיים שעובדים", אמרה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, באחד מנאומיה האחרונים.

ההגמוניה של הדולר מבטיחה לממשל האמריקאי השפעה גם על בנקים שאין להם פעילות בארה"ב.

המסחר העולמי בדולרים עולה, לפי נתוני סוויפט, חברת שירותי התשלום. ב-2017 הדולר היווה 85% מהמסחר העולמי בהתבסס על ערך מכתבי האשראי שהונפקו, עלייה מ-81% שנתיים לפני כן.

המטבע האמריקאי מעורב כמעט ב-90% מהעסקאות בשוק המט"ח העולמי שמגלגל 5.1 טריליון דולר ביום, לפי נתונים מ-2016 של בנק ההסדרים הבינלאומי (BIS).

עם כה הרבה עסקאות דולריות, בנקים בינלאומיים רבים זקוקים לסניפים בארה"ב, שבהם הם יכולים להסדיר עסקאות כאלו עבור לקוחותיהם. כך הם נכנסים לשטח השיפוט של הרשויות בארה"ב. גם אם לבנק זר אין נוכחות בארה"ב, סביר שהוא עושה עסקים עם בנק שיש לו סניפים בה. הבנקים הללו חוששים יותר ויותר מקשרים עם מי שיש לו עסקים באיראן, מחשש להפרת העיצומים של ארה"ב.

ארה"ב אומרת שהיא תמצה את הדין עם כל חברה שמסייעת ביודעין לחברה אחרת שמפירה את העיצומים, גם אם היא עצמה לא עושה עסקים עם האיראנים.

תחת ממשל אובמה, הותר לטהרן לקיים מסחר מוגבל עם שאר העולם, כדי להבטיח מעבר חלק של סחורות הומניטריות.

"מה שהשתנה הוא התיאבון של הממשל האמריקאי להעניש ולפעול בתקיפות נגד הגורמים שנגדם הוטלו עיצומים", אמר נייג'ל קושנר, מנכ"ל משרד עורכי דין בלונדון שמתמחה בחוקי עיצומים. קושנר ייצג לקוח אירופי שהפסיק לייצא חיטה לאיראן אחרי שהבנק שלו הפסיק לעשות עסקים עם האיראנים בחודש שעבר.

בביקור בגרמניה בשבוע שעבר, אנדרו פיק, הממונה על איראן במשרד החוץ האמריקאי, הזכיר לאלו שעושים עסקים עם טהרן את הסיכון שהם לוקחים על עצמם. "המטרה היא צמצום המעורבות הכלכלית למינימום, והגברת הלחץ הכלכלי למקסימום", הוא אמר לכתבים.