זינוק בגיוסי ההייטק הישראלי בתחילת 2018: 1.52 מיליארד דולר

כך עולה מהדוח של IVC/ZAG לרבעון הראשון של השנה • בתקופה המקבילה בשנה שעברה עמד הסכום על 1.03 מיליארד דולר בלבד • מספר העסקאות ברבעון עמד על 181, לעומת 155 ברבעון המקביל

מימון וגיוס כספים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מימון וגיוס כספים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הדו"ח IVC/ZAG לרבעון הראשון של 2018 מדווח על עלייה משמעותית בסכומי גיוס חברות ההייטק הישראליות מהרבעון המקביל בשנה שעברה: מתחילת 2018 גויסו 1.52 מיליארד דולר, לעומת 1.03 מיליארד דולר בלבד בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מספר העסקאות ברבעון הנוכחי עומד על 181, לעומת 155 ברבעון המקביל.

36% מהכספים שגוייסו הושקעו בסבבי A. לפי הנתונים שנאספו מאז 2014 ועד כה, זהו הרבעון היחיד בו סבבי A היוו את עיקר הגיוסים. למרות העלייה בהיקף הגיוסים, מספר העסקאות בסבבי A נשאר דומה לבעבר - 57 ברבעון הקודם, ו-42 ברבעון המקביל.

במקביל, המשיכה העלייה בכמות הגיוסים הגדולים, כאשר עסקאות של למעלה מ-20 מיליון דולר היוו 58% מסך העסקאות. בנוסף, ברבעון החולף נרשמו שלוש עסקאות ענק של למעלה מ-100 מיליון דולר, עם שלוש השקעות: השקעה של 100 מיליון דולר באיטורו, השקעה של 150 מיליון דולר באינסייטק, והשקעה של 100 מיילון דולר בסבב A באורבס. שלושת העסקאות הללו מסבירות את העלייה המשמעותית בהיקף הגיוסים הכולל ברבעון הנוכחי.

השינוי הבולט ביותר הוא עלייה במספר העסקאות הגדולות בסבבי ה-A: מתוך 57 עסקאות, 17 מתוכן היו של למעלה מ-10 מיליון דולר. ברבעון הקודם, מתוך 57 עסקאות בסבבי A, רק 7 היו עסקאות גדולות. ברבעון המקביל בשנה שעברה, מתוך 42 עסאות, רק 4 היו גבוהות מ-10 מיליון דולר. העלייה בהיקפי הגיוסים בסבבי A, מלווה במגמה נוספת, הנמשכת מאז הרבעון האחרון של 2015: חברות נוטות לגייס סבבי A בשלבים בוגרים יותר, פעמים רבות בשלב ההכנסות הראשוניות. ברבעון הנוכחי, מתוך 57 סבבי A, 21 מהסבבים גוייסו כאשר החברה הגיעה כבר לשלב ה-Initial Revenues.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC, אמרה ל"גלובס": "חברות הסיד מקבלות את עיקר המימון שלהן מהאבים ואקסלרטורים למינהם. אם החברה נתמכת היטב בשלבים המוקדמים, יש לה יכולת צמיחה. התוצאה היא שיותר חברות מצליחות לעשות את המעבר לשלב המכירות עם הכספים שגייסו בסבבי הסיד בלבד". לדבריה, "מכיוון שהחברה כבר נמצאת בשלב המכירות, המשקיעים מרגישים בנוח להשקיע סכומים גדולים כבר בסבב A".

שפירא הוסיפה כי "מי שנכנס לסבבי A כרגע, הם המשקיעים החזקים יותר כמו קרנות הון סיכון וגופים תאגידיים, שבדרך כלל מגלים עניין בחברות בשלות יותר. יש להם עניין בקידום ההתפתחות של החברות, ויכולת מימון הרבה יותר גבוהה. זה מוביל לכך ששווי החברות הללו הוא יותר גבוה, וסוגי המשקיעים שנכנסים לסבבים האלה מושפעים גם כן". בדומה למגמה שמתרחשת במקביל בארה"ב, "גופי השקעה שמתעסקים עם השקעות סיד, כמו אינקבטרים וקבוצות איינג'לים, נדחקים הצידה כאשר סכומי הגיוס עולים. אותם המשקיעים הטבעיים שמשקיעים בשלבי סיד ו-A, אינם מסוגלים לספק את הצרכים של החברות בשלבים המאוחרים יותר".

בשנת 2017, הגיעה לשיאה מגמה שנמשכה מספר שנים, של עלייה בסכום הגיוסים בשלבים המוקדמים וירידה בכמות העסקאות. לעומת זאת, ברבעון זה מסתמן מפנה ביחס לגיוסי הסיד: מספר הגיוסים עלה, אבל חלה ירידה בהיקף הגיוסים בסבים אלו. מספר סבבי סיד ברבעון הראשון של 2018 עלה ל-45 עסקאות, בהשוואה ל-41 עסקאות ו-37 עסקאות ברבעון הקודם ורבעון המקביל אשתקד, בהתאמה. סכום הגיוסים בסבבי הסיד ירד ל-50 מיליון דולר בהשוואה לרבעון הקודם, בו גוייסו 100 מיליון דולר לסבבי סיד. עם זאת, ברבעון המקביל ב-2017 גויסו 37 מיליון דולר בסיד בלבד.

כמו בעבר, סקטור התוכנה הוביל בגיוסי ההון עם 74% מהגיוסים, ב-754 עסקאות, נתח כמעט כפול מאשר ברבעון הקודם. סקטור מדעי החיים והמכשירים הרפואיים גייס 21% מהעסקאות (318 עסקאות), וזכה לנתח השני בגודלו.

סקטור הפינטק גייס 141% יותר הון מאשר ברבעון המקביל אשתקד, וסך הכל 328 מיליון דולר ב-20 סבבים. אחד מהם היה סבב סיד, חמישה סבבי A , ו-14 סבבים מאוחרים. ברבעון זה נסגרו 9 עסקאות סיד בסקטור הסייבר, לעומת אפס עסקאות כאלה ברבעון המקביל. מחברי הדו"ח סבורים שהדבר עשוי להצביע על דור חדש של חברות אבטחת סייבר. לעומת זאת, הנתח של סקטור האינטרנט ירד מ-146 עסקאות ברבעון המקביל, ל-95 עסקאות בלבד ברבעון הנוכחי.

גם ברבעון זה, מרבית הגיוסים הגיעו מקרנות הון סיכון, אשר מהוות 61% מסך העסקאות (110 עסקאות), בסכום כולל של 1.09 מיליארד דולר - 72% מסך כל הגיוסים לרבעון. השקעות של קרנות הון סיכון תפסו נתח דומה בכל הבדיקות שערכו ב- IVC בשנתיים האחרונות.