הורשע "ההאקר מאשקלון" שאיים על מוסדות יהודיים בעולם

השופט גורפינקל הרשיע את ההאקר בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר, ובהן עבירות רבות של סחיטה באיומים, עבירות מחשב, הלבנת הון ועוד • ההאקר הצעיר הורשע בכך שהתקשר לחברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים ועוד ואיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתרחש בהם

האקרים / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
האקרים / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

בית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט צבי גורפינקל) הרשיע את "ההאקר מאשקלון" בביצוע שורה ארוכה של של פעולות איום והפחדה כלפי למעלה מ-2,000 מוסדות ברחבי העולם - נמלי תעופה, חברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים, תחנות משטרה ועוד - וכן כלפי מספר אישים.

לפי הכרעת הדין, בין השאר סחט ההאקר הצעיר את ארנסטו לופז סנאטור של מדינת דלאוור שבארה"ב. בית המשפט הטיל חיסיון על שמו ועל פרטיו המזהים של הנאשם.

בהכרעת הדין דחה בית המשפט את טענת בא-כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל, כי עקב היותו של הצעיר אוטיסט, הוא אינו משתף פעולה עם סנגוריו ואינו כשיר לעמוד לדין.

בהקשר זה ציין בית המשפט כי הוא מעדיף את חוות-הדעת של שלושת חברי הפנל הפסיכיאטרי ושל ד"ר עוזי שי וד"ר מילה גלוזמן רזניק על פני שתי חוות-דעת שהוגשו מטעם ההגנה.

לאור חוות-הדעת של התביעה, קבע השופט כי הצעיר "הבין את מעשיו, ידע שהם אסורים, הבחין בין מותר לאסור ובין טוב לרע, ועל כן הוא אחראי למעשים שביצע". בנוסף קבע בית המשפט כי הצעיר מבין היטב את ההליכים המשפטיים ומסוגל לעקוב אחריהם, ועל כן הוא כשיר לעמוד לדין.

בהתאם לקביעות, ומאחר שאין מחלוקת כי המעשים שיוחסו להאמקר אכן בוצעו על-ידו, הרשיע בית המשפט את הנאשם בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר מהיום שמלאו לו 18, דהיינו מחודש אוגוסט 2016.

באשר לעבירות שביצע הנאשם בהיותו קטין, קבע בית המשפט כי לא ניתן להרשיעו בשלב זה, אלא יש להמתין לקבלת תסקיר קצין מבחן. עם זאת, בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות לו.

חרף העובדה שההליך עצמו התנהל בדלתיים סגורות עקב היותו של הנאשם קטין בעת ביצוע חלק מהעבירות, הורה בית המשפט על פרסום הכרעת הדין, וזאת נוכח האינטרס הציבורי בחשיפתו.

אלפי עבירות של סחיטה באיומים

לפי הכרעת הדין, האיומים שהשמיע ההאקר משנת 2015 ועד מעצרו במארס 2017 ועל חלקם הורשע כאמור, הטרידו קשות מאבטחים ושוטרים ברחבי ארצות-הברית ובמקומות אחרים.

בהכרעת הדין מיוחסות להאקר אלפי עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון שביצע במשך כשנתיים, ובאישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, מתן אמצעים לביצוע פשע, פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים ועוד.

בהכרעת הדין נכתב כי הצעיר ביצע שורה של פעולות איום והפחדה (המכונות לעתים Swatting), בכך שנהג להתקשר ולפנות בכתב, באמצעים ממוחשבים מתוחכמים, לגורמים שונים ברחבי העולם - כאמור, בין היתר, לחברות תעופה, שדות תעופה, בתי ספר, גני ילדים, קניונים, תחנות משטרה, סנאטור אמריקאי, בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי, שגרירות ישראל בארה"ב, מוסדות ציבוריים שונים ועוד - ולאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע במקום הומה אדם, וכי המעשים יבוצעו בדרך של פיצוץ מטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד, ירי ובדרכים נוספות ויפגעו בקורבנות רבים.

 לפי המפורט בהכרעת הדין, במסגרתה הורשע הנאשם כאמור בכל המעשים שביצע כבגיר, הנאשם ביצע מעשים אלה, בין השאר, באמצעות האינטרנט והשתמש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים לצורך הסוואת מקור ההתקשרות ולהסוואת קולו. באופן מתוחכם, "גלש" הנאשם באמצעות נתבי אינטרנט של אנשים אחרים בסביבת מגוריו, שאליהם התחבר באמצעות אנטנה ייעודית רבת-עוצמה שרכש. בנוסף, הוא השתלט באמצעים מקוונים על מחשבים זרים ופעל מתוכם לביצוע העבירות, כך שהעקבות לפעולתו יובילו אל המחשב הנשלט ולא אליו.

האישום הראשון פירט 142 מקרים בהם הנאשם התקשר לשדות תעופה, חברות תעופה ותחנות משטרה, איים והטיל עליהם אימה, באומרו כי במטוסי נוסעים בטיסות מסחריות מסוימות, שבהן נקב, הוטמנו מטעני חבלה העתידים להתפוצץ בתוך זמן קצר, או שיבוצע בהם פיגוע ירי.

לפיה הכרעת הדין וחוות הדעת הפסיכיאטרית שהוגשה, מטרתו של ההאקר הייתה, בין היתר, לגרום לפאניקה ציבורית ניכרת, להזנקת כוחות חירום רבים למקום המאוים, לגרום לפינוי בהול של המקום, לעריכת חיפושים וסריקות במקום וליצור הד תקשורתי לכל המהלך, אשר יעצים את הפגיעה הגלומה במעשיו. בהתאם ציין השופט גורפינקל בכל הנוגע לשיחותיו של הנאשם לשדות התעופה, כי כתוצאה מחלק מהשיחות בוטלו טיסות ובחלק אחר הטייס נאלץ להשליך טונות של דלק לאוקיינוס בכדי שיוכל לבצע נחיתת חירום.

בנוסף, צוין כי ההאקר הצעיר הציע ב"רשת האפלה" (Darknet ) את שירותיו בביצוע שיחות הפחדה, סחיטה ואיום ובשליחת הודעות מעין אלה בדואר אלקטרוני, וזאת בתמורה לתשלום, כאשר המזמינים התבקשו לשלם במטבע הווירטואלי ביטקוין, אשר מונע אפשרות לעקוב אחר "נתיב הכסף".

לטענת המשטרה, הצעיר פרסם מחירון לשירותיו אלה בהתאם ליעד השיחות המבוקש (חברות תעופה, בתי ספר, תחנות משטרה ועוד). כתב האישום מייחס לנאשם רווח כספי של כ-873 אלף שקל בביטקוין. בשלב מסוים, נטען, הוא אף שכר שני קבלני משנה שיבצעו עבורו חלק משיחות

באישום השני נאמר כי במשך אותן שנתיים הצעיר התקשר לכ-2,000 גופים שונים, ובהם בתי ספר, קניונים, תחנות משטרה, בתי חולים, מוסדות יהודיים, מוסדות ציבוריים שונים ועוד, תוך שימוש בשיטות מתוחכמות להסוואת זהותו, ואיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע באותם מקומות. 

כך למשל, הוא איים על הקונוסוליה הישראלית במיאמי, וכתוצאה מאיומיו הוזעקו כוחות משטרה אשר פינו את אנשי הקונסוליה.

לפי האישום השלישי, התקשר ההאקר בכ-48 מקרים שונים לתחנות משטרה, תוך שימוש בדרכים מתוחכמות להסוואת זהותו, איים על השוטרים וטען בפניהם בכזב כי הוא מחזיק בילדים קטנים או בבני משפחה כבני-ערובה, בכתובת מסוימת שמסר לשוטרים, וכי בכוונתו להוציאם להורג בתוך זמן קצר וכן לירות בשוטרים שיגיעו לכתובת.

ההאקר הצעיר הורשע כאמור בכל האישומים שהוגשו נגדו במסגרת כתב האישום ובכלל אלה (מלבד אלה שכבר פורטו), עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר ותקיפה הגורמת חבלה של ממש, עבירה של מתן אמצעים לביצוע פשע ב"רשת האפלה", הצעה למכירת מדריכים וערכות ממוחשבות ואמצעים לזיוף תעודות זהות ומסמכים רשמיים, לייצור רעלים, לייצור סמים, להפצת וירוסים במחשב, לפריצה לחשבונות פייסבוק ו-וואטסאפ ואף לייצור חומרי נפץ ומטעני חבלה ועוד.

חקירת הפרשה ביחידת הסייבר בלהב 433 התפרשה מקצה אחד של העולם ועד הקצה השני (מאוסטרליה ועד ארה"ב) ונערכה בשיתוף-פעולה בין משטרת ישראל ופרקליטות המדינה, באמצעות המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, לבין רשויות החקירה והתביעה הזרות, משרד המשפטים האמריקאי, רשויות חקירה באוסטרליה ובמדינות נוספות.

תגובת מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה להכרעת דינו של "האקר מאשקלון": עו"ד יוני חדד ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מסר בתום הדיון כי "בתיק זה המחלוקת בין הצדדים הייתה בנוגע לכשירות הנאשם לעמוד לדין ואחריותו למעשיו. בית המשפט קיבל את עמדתנו וקבע כי הנאשם כשיר לעמוד לדין ואחראי למעשיו. בית המשפט הרשיע את הנאשם בעבירות שביצע כבגיר, ובנוגע לעבירות שביצע כקטין קבע בית המשפט כי הנאשם ביצע את המעשים ושלח אותו לתסקיר. הנאשם התקשר לשדות תעופה, תחנות משטרה ובתי ספר רבים ברחבי העולם והודיע על פצצות שהוטמנו במטוסים ובמקומות הומי אדם נוספים. איומים אלה גרמו לפינויים של בתי הספר, הנחתות מטוסים והזנקת כוחות חירום רבים. בכך יצר הנאשם בהלה והטיל אימה, באופן שיטתי ומתוחכם, תוך הסתרת מעשיו ושיבוש חייהם של אנשים רבים שאויימו על-ידו".