הערכה בארה"ב: צפון קוריאה ממשיכה להפיק דלק לנשק גרעיני

ברשת NBC דיווחו כי סוכנויות המודיעין האמריקאיות מאמינות כי פיונגיאנג עוסקת בהעשרת הדלקים באתרים סודיים, ומסתירה זאת במהלך השיחות עם וושינגטון • גורם מודיעיני: "הם מנסים לרמות אותנו בכמה מהמתקנים"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ויו"ר צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישתם ההיסטורית בסינגפור / צילום: Jonat
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ויו"ר צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישתם ההיסטורית בסינגפור / צילום: Jonat

סוכנויות המודיעין האמריקאיות סבורות שקוריאה הצפונית הגבירה את יצור הדלק הגרעיני שלה בכמה אתרים סודיים בחודשים האחרונים - כך דיווחה היום (שבת) רשת NBC, מפי גורמים בכירים. לדבריהם, ייתכן שהמנהיג קים ג'ונג און מנסה להסתיר את המתקנים הללו בזמן שהוא מנסה להשיג ויתורים נוספים בשיחות שהוא מנהל עם הנשיא דונלד טראמפ.

הערכת המודיעין הזו סותרת את מה שאמר טראמפ אחרי הפסגה עם קים באמצע החודש, כשהכריז: "אין יותר איום גרעיני מצד קוריאה הצפונית". מומחים ב-CIA ובסוכנויות מודיעין אחרות לא רואים זאת כך, לפי יותר מעשרה גורמים רשמיים המעורים בהערכותיהם. הם שמרו על עילום שם בשל רגישות הנושא.

ה-CIA סירב להגיב על הדיווח, ומחלקת המדינה טענה כי היא אינה יכולה לאשר את הפרטים ואינה מגיבה על ענייני מודיעין. הבית הלבן גם הוא לא מסר תגובה לדיווח.

הדיווח מעלה שאלות נוספות על מוכנותה של קוריאה הצפונית להיכנס למשא ומתן משמעותי בנוגע לוויתור על יכולותיה הגרעיניות. גורם מודיעיני בכיר שצוטט בידי NBC אמר כי החלטת פיונגיאנג להשעות את ניסויי ה טילים והניסויים הגרעיניים שלה לפני השיחות עם וושינגטון הייתה בלתי צפויה, והעובדה שמתנהלות שיחות היא צעד חיובי. עם זאת, הוא טען כי "העבודה נמשכת שם כדי לרמות אותנו בכמה מתקנים, בכמות כלי הנשק, בכמות הטילים. אנחנו עוקבים באדיקות".

"ההערכה אומרת שיש יותר מאתר סודי אחד. זה אומר שיש לפחות שלושה, אם לא יותר", אמר ג'פרי לואיס, מומחה ללימודי מזרח אסיה, שטען כי לדיווח על המשך העשרת האורניום יש משקל משמעותי. לדבריו, עובדה זו הייתה ידועה כבר מזמן. "יחד, הדברים האלה מרמזים על כך שקוריאה הצפונית התכוונה להצהיר ולסגור כמה אתרים כחלק מתהליך הפירוק מ גרעין , אבל לשמור על אתרים אחרים פעילים", הסביר.

בפסגה שהתקיימה ב-12 ביוני הסכימה קוריאה הצפונית "לפעול למען פירוק חצי האי הקוריאני מגרעין", אך ההצהרה המשותפת של קים וטראמפ לא סיפקה פרטים על האופן שבו הדבר ייעשה. לפני קיום הפסגה, פיונגיאנג דחתה על הסף דרישות לפירוקה מגרעין, והתייחסה לתכניות הטילים והגרעין שלה כאלמנטים חיוניים להגנה מול תוקפנות אמריקאית אפשרית.

בשבוע שעבר אמר שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו כי ככל הנראה ישוב לקוריאה הצפונית כדי לנסח מחויבויות הנובעות מפגישת טראמפ וקים. ביום חמישי, דווח ב"פייננשיאל טיימס" כי פומפאו מתכנן להגיע לפיונגיאנג כבר בשבוע הבא, אך מחלקת המדינה סירבה לשר זאת.