אחרי עשור: מה עלה בגורל הנכסים של מיידוף

ארבעת הבתים של ברני מיידוף, שהורשע בהונאת הפונזי הגדולה אי-פעם, נמכרו בימי השפל של שוק הנדל"ן כדי להחזיר כסף למשקיעים, ומאז דווקא עלה שווים

ברנרד מיידוף / צילום: רויטרס
ברנרד מיידוף / צילום: רויטרס

כשסוכן הנדל"ן ג'ייסון האבר מ-Warburg Realty ראה לראשונה את הפנטהאוז של ברנרד מיידוף באפר איסט סייד ב-2009, חפציו האישיים של מיידוף היו עדיין בדירה - ממש כאילו איש הפיננסים עטוי החרפה יצא כרגע מהחדר. חולצות פולו לבנות נערמו במגירה. מכונת גילוח חשמלית הייתה מונחת על ארונית חדר האמבטיה.

"זה היה מביך מכיוון שידעת שכל זה שלו, וזה הרגיש מוזר להיות שם", אמר האבר. "בכל רחבי הבית היו סוכנים פדרליים שרשמו כל חפץ ברשימת המלאי. הם ביקשו ממני למסור להם את הטלפון שלי בגלל שלאף אחד לא הייתה רשות לצלם תמונות".

חלפו קרוב לעשר שנים מאז שמיידוף התוודה בפני בניו שחברת ההשקעות שלו היתה בעצם "הונאת פונזי ענקית" שהיקפה נאמד באותה עת ב-50 מיליארד דולר.

וידויו הפעיל שרשרת אירועים שהובילו באמצעות צו בית משפט להחרמת ומכירת ארבע נכסי הנדל"ן המובחרים שלו, כולל הפנטהאוז במנהטן שבו בילה מיידוף כמה חודשים במעצר בית. תקבולי מכירת הנכסים - כולל הפנטהאוז, בית החוף שלו בהמפטונס, וילה בדרום צרפת ובית בפלורידה - שימשו לתשלום פיצויים לקורבנותיו.

מיידוף כבר ריצה קרוב לתשע שנים מעונש המאסר בן 150 השנים שנגזר עליו לאחר שהודה ב-11 סעיפי אישום שכללו מרמה פיננסית, מרמה באמצעות הדואר, הלבנת כספים ועדות שקר בהליכים הקשורים להונאת הפונזי.

בינתיים תפח במיליוני דולרים שוויים של נכסי הנדל"ן - שמרביתם נמכרו כששוק הנדל"ן היה בנקודת השפל העמוקה ביותר שלו - גם בגלל התאוששות שוק הנדל"ן וגם בגלל השיפורים שביצעו הבעלים החדשים של אותם הנכסים.

הפנטהאוז הידוע לשמצה במנהטן, שבו בילו מיידוף ואשתו, רות, את מרבית זמנם, נמכר ב-2010 ב-8 מיליון דולר. כיום נאמד שוויו ביותר מ-13 מיליון דולר, לדברי מומחי נדל"ן. להלן הסיפורים מאחורי המכירות, שמרביתן אורגנו בידי שירות המרשלים של ארה"ב, וכן הערכותיהם של מומחי נדל"ן לגבי שוויים הנוכחי של הנכסים.

הפנטהאוז בניו יורק: "זה נראה כאילו הוא ניסה להסתתר"

דירת הדופלקס, שנמצאת בבניין באיסט סטריט מס' 64, שנבנה ב-1927, עוצבה בסגנון ניאו-קלאסי, כולל מסגרות חלונות בהשראה יוונית, עמודים צרים ועיטורים שבלוליים באבן גיר, על פי מודעת מכירה של הנכס מ-2014. בדירה היו שלושה חדרי שינה, ארבעה וחצי חדרי אמבטיה ומרפסת ארוכה עם נוף לשלושה כיוונים.

את הדירה רכשה רות מיידוף ב-1984. לאחר התפוצצות הפרשה, במכרז המכירה נאמד שווי הדירה על ידי הרשויות ב-7 מיליון דולר.

ג'ייסון האבר, שהתראיין אז במטרה לזכות במכרז המכירה של הנכס, אך לא זכה במכרז, נזכר שהדירה נראתה מיושנת כשסייר בה ב-2009.

"אני זוכר שאמרתי למרשלים: 'מיידוף בהחלט לא השתמש בכסף כדי לתחזק את הבית', הוא מספר. "מי שיקנה אותו יצטרך להשקיע בו המון".

בסופו של דבר נמכרה הדירה ב-8 מיליון דולר לאלפרד קאהן - לשעבר יו"ר ומנכ"ל 4Kids Entertainment, שעומד מאחורי תופעת "חבורת הזבל" - ולאשתו, פטסי. קאהן אמר כי באותה העת העריך שהמחיר הנמוך שבו הוצע למכירה הפנטהאוז נועד למשוך קונים.

"חשבתי שאף אחד לא יקנה אותו. נקודה", אמר קאהן. "הממשלה בדקה כל קונה וקונה לפני שאפשרה לו לראות את הנכס. חשבתי שזה ירתיע המון קונים שלא רצו לעבוד בדיקה".

בהמשך התגרשו בני הזוג קאהן, וב-2013 הציעה פטסי קאהן את הפנטהאוז שוב למכירה, תמורת 17.25 מיליון דולר. בסופו של דבר נמכר הנכס ב-2014 בסכום נמוך יותר ללורנס בננסון, בכיר בתעשיית הנדל"ן, וזאת על פי מידע ציבורי. בננסון לא נענה לפנייה שבה התבקש להגיב. לא ניתן היה ליצור קשר עם רות מיידוף, שנגדה לא הוגשה שום תביעה פלילית בקשר להונאת הפונזי.

מייקל גרייבס מ-Douglas Elliman, שהיה סוכן הנדל"ן של קאהן באותה העת, אמר שהשם מיידוף הועיל לפרסום, אך הייתה לו השפעה שלילית מכיוון שחלק מהקונים הפוטנציאליים נרתעו מהאסוציאציה. הם לא יכלו לדמיין את עצמם משוויצים בפני חברים על ביתו לשעבר של נוכל שיכול להיות שעשק את כספם של ידידיהם, לדברי גרייבס.

"זו הייתה זיקה מסובכת", הוסיף גרייבס. "במשך הזמן זה השתפר, אבל באותה העת זה היה יותר מדי כואב. היו אנשים שעדיין התמודדו עם ההפסדים שספגו. היו אנשים שפשוט נרתעו אפילו מלראות את הבית בגלל העבר שלו".

פטסי קאהן מספרת כי לראשונה ביקרה בדירה מתוך סקרנות, אך מהר מאוד ראתה כיצד תוכל לשפר אותה. "היו סוככים גדולים מעל החלונות, אז אף פעם לא ניתן היה לראות פיסה אחת של שמיים. זזה כאילו הוא ניסה להסתתר במודע או שלא במודע" אמרה קאהן.

לאחר שעברה לגור בדירה, היא הזמינה חברים לטקס של הבערת צמחים לטיהור הבית מאנרגיה שלילית. קאהן וידידיה הבעירו לבנדר ומרווה, ודקלמו תפילות ושירים כדי לטהר את הבית.

גרייבס אמר שזה עזר שהלקוחה שלו נפטרה מהווילונות הכהים והכניסה אור לדירה באמצעות חפצי אמנות משעשעים. היא גם ערכה בדירה אירועי גיוס כספים לצדקה, וביקשה מהאורחים לרשום את שמותיהם על הדלת. "היה לה אוסף מגוון של טושים שלא ניתן למחוק, וכולם השתמשו בטושים האלה כשהם נכנסו לבית", הוא מספר. כל מי שהיה מוכן לראות את הבית גילה דירה משמחת למראה.

לו היתה הדירה נמכרת כיום, קרוב לוודאי שהמחיר היה דומה למחיר המכירה ב-2014, בהנחה שלא בוצעו בה עבודות שיפוץ נוספות, לדברי גרייבס. המחיר החציוני לדירה בת שלושה חדרי שינה במנהטן ב-2014 היה 3.728 מיליון, לעומת 4.094 מיליון דולר ב-2017, על פי דו"ח של Douglas Elliman.

שמאי הנדל"ן ג'ונתן מילר אמר ששוק דירות היוקרה בניו יורק - שמוגדר כ-10% העליונים של הדירות - ירד ב-8.5% מ-2014. ללא שינוי בכל הגורמים האחרים, פירושו של דבר שמחיר הדירה עומד כיום על 13.268 מיליון דולר.

הווילה בקאפ ד'אנטיב: "לא היה שם שום דבר יוצא דופן"

ביתו של מיידוף באזור קאפ ד'אנטיב בדרום צרפת היה דירה בת שלושה חדרים בווילה בסגנון ים תיכוני עם רעפי טרקוטה ותריסים ירוקים, לדברי גיום טורקואה, הסוכן שייצג את מיידוף ברכישת הנכס.

הווילה היתה מוקמת במתחם המגורים "טירת האורנים" (Chateau des Pins), מתחם מגורים מפואר עם מגרשי טניס ונוף שנשקף אל הים. במתחם יש 24 דירות בשבע וילות, לדברי טורקואה.

בני הזוג מיידוף קנו את הנכס ב-2000 או 2001, כך על פי מסמך שהגיש עורך דינו של מיידוף ב-2009. הנכס נמכר בידי אנשי התביעה הציבורית בצרפת לאיש עסקים רוסי תמורת 1.3 מיליון דולר ב-2009, לדברי טורקואה, שמאששים דיווחים בעיתונות הצרפתית. טורקואה לא ייצג את ממשלת צרפת בעסקת המכירה של הנכס.

טורקואה אמר שמדובר בדירה לא-מרשימה. "היא הייתה נחמדה. לא הייתי אומר שהיו בה אבזרי מותרות. לא היה שם שום דבר יוצא דופן", ציין טורקואה.

אם היתה הדירה מוצעת למכירה כיום, קרוב לוודאי שאומדן השווי שלה היה 1.6 מיליון דולר, על בסיס תנאי השוק הנוכחיים, להערכת טורקואה.

בית החוף בפאלם ביץ': בריכת שחייה ומעגן ליאכטה

בני הזוג מיידוף קנו את הנכס בסגנון קריבי בפאלם ביץ', פלורידה, ב-1994, ולא עשו בו שיפוצים רבים. מיידוף ורבים מלקוחותיו היו חברים בקאנטרי קלאב של פאלם ביץ'.

סוכני הנדל"ן ששיווקו את הנכס עבור שירות המרשלים של ארה"ב ב-2009 תיארו את הבית בן 817.5 מ"ר וחמשת חדרי השינה כ"בית אי קלאסי". לבית יש תקרות מקושתות, לוג'יה מקורה, בריכת שחייה ומעגן מים עמוקים פרטי ליאכטה.

נכס זה פיגר אחר נכסי מיידוף האחרים מכיוון ששוק דירות היוקרה בפלורידה היה חלש באותה העת, אך הוא נרכש משירות המרשלים בידי קרן Bray children's Trust תמורת 5.65 מיליון דולר ב-2010. הקונה שכר את מייקל פרי מ-MP Design & Architecture בפאלם ביץ' כדי לשפץ את הבית.

ב-2013 מכרה הקרן את הבית תמורת 9.1 מיליון דולר לחברה מגרדן סיטי, ניו יורק, שזוהתה במסמכים ציבוריים כ-Algonquin Partners LLC. מסמכים מקשרים חברה זו לנסיך האוסטרי אלכסנדר וון אורשפרג. עד למועד פרסום הכתבה לא ניתן היה ליצור קשר עם וון אורשפרג או עם הקרן לצורך תגובה.

באשר לשווי הנכס כיום, מאז נמכר הנכס ב-2013 נרשמה עלייה משמעותית במחירי דירות היוקרה בפאלם ביץ', על פי ממצאיו של מילר. מחיריהן של דירות יוקרה, שמוגדרות כדירות שנמצאות ב-10% העליונים של מחירי מכירה, עלו ב-33%, ופירושו של דבר הוא שכעת עומד שווי הבית על 12.1 מיליון דולר, במידה שלא חל שינוי בכל הגורמים האחרים.

בית החוף בהמפטונס: קו ראשון לים, לשיפוץ נרחב

ביתם של בני הזוג מיידוף במונטוק, ניו יורק, עוצב בסגנון סגפני וכהה, עם דלפקים מצופי פורמייקה ושטיחים אוריינטליים כהים.

מילר, שמאי נדל"ן ב-Miller Samuel, מספר כי צפה בסרטון וידיאו של הנכס שנשלח לאמצעי התקשורת, והוא זוכר שהמארח, מרשל פדרלי חגור אקדח, תיאר את "האלגנטיות המאופקת" של הנכס.

בית החוף בן 288 המ"ר, שמשקיף אל החוף הציבורי, ושכולל בריכה עם נוף לאוקיינוס, נרכש בידי הבעלים סטיבן ודארל רוט תמורת 9.41 מיליון דולר ב-2009. בני הזוג רוט ערכו שיפוץ נרחב בנכס, שאותו הוביל המעצב תיירי דפון. הם התקינו מערכת מדרגות חדשה, והעבירו את חדר השינה המרכזי מקומת הקרקע לקומה השנייה.

בני הזוג רוט מוכרים כעת את הנכס מכיוון שיש להם שני בתים אחרים בקרבת מקום באיסט המפטון, ואין להם פנאי רב לבלות בנכס במונטאוק, לדברי סוכני הנדל"ן גארי דפרשה וג'ואן הגנר מ-Corcoran Group, בריאיון שהעניקו לוול סטריט ג'ורנל. הנכס מוצע למכירה תמורת 21 מיליון דולר. רוט הוא יו"ר חברת הנדל"ן Vornado Realty Trust. בני הזוג רוט סירבו להגיב.

מילר אמר כי לעתים נדירות הוא זוכה לראות עליה או ירידה כה משמעותית בשוויו של נכס על בסיס הקשר של אותו נכס לדמות ידועה כמו מיידוף.

"על כל דוגמה שניתן לספק של מישהו ששילם יותר, אפשר לספק דוגמה אחת או יותר של מישהו ששילם פחות", ציין מילר.