ווטסאפ במסר ברור לטלגרם: אם לא נקנה אתכם, נמעך אתכם

ווטסאפ הפגינה בחודשים האחרונים פרץ אנרגיה עם שלל פיצ'רים חדשים, אך מה שנראה כמו חדשנות הוא העתקה בוטה מטלגרם • בכך אפליקציית המסרים מיישמת את השיטה של פייסבוק, שרכשה אותה: אם אי אפשר לקנות את היריבות - צריך להעיף אותן מהזירה

מייסד טלגרם פאבל דורוב ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מייסד טלגרם פאבל דורוב ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

בתחילת השבוע הפיצה ווטסאפ פיצ'ר חדש למנהלי קבוצות באפליקציית המסרים המיידיים: האפשרות להפוך קבוצות לחד כיווניות, כך שרק מנהל הקבוצה הוא זה שמפיץ הודעות ואילו שאר המשתתפים אינם יכולים להגיב. היה זה העדכון החמישי של החברה בשמונת החודשים האחרונים - לכאורה, פרץ יצירתיות שהוביל לעשייה מרובה, בפרט בהתחשב בכך שחמשת העדכונים הקודמים לאפליקציה התפרסו על פני ארבע שנים. למעשה, מאז אוקטובר כל הפיצ'רים שהשיקה ווטסאפ סבבו סביב נושא יחיד: כלי ניהול לקבוצות ולעסקים, ולא הביאו בשורות למשתמש הפרטי, ששולח הודעות לחברים ולמשפחה.

העדכונים האחרונים של ווטסאפ הם מהלך ברור נגד אפליקציית המסרים טלגרם, שצוברת פופולריות הולכת וגדלה בכל מה שנוגע לצ'טים קבוצתיים. בין העדכונים האחרונים של ווטסאפ אפשר למצוא החזרת חברי קבוצה שעזבו, הוספת תיאורי קבוצה, חיפוש לפי שם משתתף, חשבונות מאומתים, כלים סטטיסטיים ואפליקציית ווטסאפ נפרדת לעסקים. לכל אלו נוסף מה שהיה הפיצ'ר הפופולרי ביותר של טלגרם: שליחת הודעות בכיוון אחד. פיצ'ר זה, שנחשב לאחד ממאפייניה העיקריים של טלגרם, מוכר בה תחת השם Channels והוא הושק בה כבר לפני שלוש שנים.

ווטסאפ בחרו להסביר את ההעתקה הבוטה באמצעות אבחנה סוציולוגית. "אחת מהדרכים שבה אנשים משתמשים בקבוצות", כתבו בבלוג של החברה, "היא לקבל הודעות ומידע חשוב ממורים בבית ספר, מרכזים קהילתיים וארגונים ללא מטרות רווח. אנו משיקים את ההגדרה כדי שמנהלי קבוצות יוכלו לקבל כלים טובים יותר במקרים אלו". בעדכון שקדם לכך אמרו בווטסאפ דברים דומים, שאלו תוספות המבוססות על בקשות המשתמשים. במילים אחרות, מבחינת ווטסאפ, היא רק מזהה ועונה על צרכים. 

היסטוריה של העתקות

זו לא הפעם הראשונה שווטסאפ מעתיקה מטלגרם באופן בוטה עד כאב. את שירות שיתופי המקום בזמן אמת שווטסאפ שחררה באוקטובר 2017, השיקה טלגרם שבוע קודם לכן; אפליקציית בתי העסק שווטסאפ הציגה בינואר 2018, נשענת בכבדות על רעיונות דומים בטלגרם כמו "חשבונות מרובים" וצ'טבוטים לעסקים; את התוספת המבורכת שמאפשרת חיפוש בקבוצות לפי שם משתמש הכניסו בווטסאפ בחודש מאי, בעוד שבטלגרם הושקה האפשרות הזו אי שם בנובמבר 2017.

הרשימה ארוכה מאוד וכוללת קבוצה גדולה של עדכונים שביצעה ווטסאפ במאי, שהיא למעשה אסופת רעיונות קיימים מטלגרם: שליטה טובה יותר למנהלי קבוצות בשינויים שנעשים בשם הקבוצה (שטלגרם השיקה ביוני 2017); תיאורי קבוצה, כמו ביוגרפיה למשתמשים (שטלגרם השיקה ביולי 2017) והתעדכנות מהירה בהודעות (בטלגרם: דצמבר 2017). שלא לדבר על כל קונספט ההצפנה מקצה לקצה, שממנו צמחה טלגרם, אבל ווטסאפ יישמה רק ב-2016. הבדיקה המדכדכת הזו אפילו מעלה שהאפשרות לתייג חבר בקבוצה באמצעות הסימן @, שהושקה בווטסאפ ב-2016 ושעשתה סוף סוף סדר בקבוצות רבות משתמשים, הייתה קיימת בטלגרם עוד ב-2015.

שלא תהיה טעות: טלגרם עדיין רחוקה מלאיים ברצינות על ווטסאפ. בין שתי האפליקציות מבדילים לא פחות מ-1.3 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים, מספר ששווה ערך לכל אוכלוסיית יבשת אפריקה. בתקופה שבה ווטסאפ התחילה להעתיק בגסות פיצ'רים מטלגרם, בסביבות אוקטובר 2017, היו לאפליקצייה הפופולרית קצת פחות מ-1.5 מיליארד משתמשים חודשיים, ואילו לטלגרם - 180 מיליון משתמשים פעילים. כל זה לא מייצר אצל המנהלים הבכירים בווטסאפ שום רגיעה, להפך. בסך-הכול מדובר בחישוב פשוט: קל יותר למחוץ מתחרים כשהם עדיין קטנים.

ווטסאפ, בהיותה גדולה ופופולרית, אינה מתנחמת במספרים מוחלטים, אלא מזהה נכונה את המגמה: אחוזי הצמיחה של טלגרם גדלים והולכים. במרץ 2014, כשטלגרם הודיעה כי יש לה 35 מיליון משתמשים חודשיים, בווטסאפ היו 465 מיליון משתמשים; שנה מאוחר יותר שתי החברות צמחו כמעט פי שניים, וכשמביטים בגרף צמיחה לאורך ארבע שנים, כל אחת הוסיפה פי שישה משתמשים חודשיים פעילים. בווטסאפ יודעים ונחרדים מכך שבכל פעם שקורסת להם האפליקציה, יש זינוק חד בהורדות טלגרם באפל סטור ובגוגל פליי. טלגרם ולא אף תוכנת מסרים אחרת.

זה לא נגמר כאן: במהלך פברואר ומרץ, הצליחו בטלגרם לגייס 1.7 מיליארד דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי (ICO). גיוס מרשים ויוצא דופן בכל קנה מידה, שקונה לטלגרם שקט ועצמאות. בכך נעשה ברור שהיא לא עומדת למכירה, אך עדיין לא היה בטוח שיהיה לה את אורך הרוח להמשיך לפעול בלי שום רצון לייצר מודל עסקי או הכנסות ממשתמשים. 

הפיצרים המרכזיים
 הפיצרים המרכזיים

סנאפצ'ט כתקדים

במובנים מסוימים אפשר להגיד שווטסאפ מחזירה לאפליקציה הקטנה שמתחרה בה, ממש כמו ילדים. הרי כשטלגרם החלה את דרכה בשנת 2013, הפיצ'רים שלה היו שיבוט מוחלט של ווטסאפ. היו בה אישורי מסירה וקריאה, אפשרות לעטר את השיחות בטפטים שונים, צירוף תמונות, שיחות וידיאו והודעות קוליות - כל עמוד השדרה המוכר נלקח מווטסאפ הוותיקה. טלגרם אמנם לא היתה הראשונה שהעתיקה וניסתה להתחרות, אבל היא, כיוצאת מן הכלל, הצליחה להרכיב במהירות אישיות מובחנת משלה. מילת המפתח היתה הצפנה: "בניתי את טלגרם במטרה לפתח אמצעי תקשורת שלא יהיה נגיש לסוכנויות הביטחון הרוסיות", אמר אחד ממפתחי האפליקציה, פאבל דורוב, שזכה לכינוי "מארק צוקרברג הרוסי". ווטסאפ, אגב, הטמיעה את רעיון ההצפנה שלוש שנים מאוחר יותר, ב-2016.

אלא שלא מדובר באמת בנקמנות. ווטסאפ, ובעיקר חברת-האם פייסבוק שרכשה את אפליקציית המסרים ב-2014, עושות פשוט מהלך תאגידי. הן משתמשות בכוח שצברו לאורך השנים כדי להמשיך ולהחזיק בו לעוד שנים רבות. זה אותו סיפור של המכולות השכונתיות הקטנות שלא מצליחות להתחרות ברשתות הגדולות; של ענקית חיפוש שעושה מניפולציות במנוע החיפוש כדי לחנוק יריבות; או ענקית מסחר מקוון שחותכת מחירים ושוברת שווקים. תחרות תמיד תוביל לנפגעים ונופלים. אלא ששיטת החיסול הממוקד של פייסבוק שונה: היא רוצה להוכיח שכל דבר חדשני ויצירתי שהמתחרה עושה - היא יכולה לעשות טוב יותר.

מבחינת פייסבוק מדובר באסטרטגיה ארוכת שנים. זה מתחיל פעמים רבות עם ניסיון לרכוש את המתחרים, ואם רכישה כזו אינה אפשרית, הרשת החברתית עוברת לצעד הבא: העתקה מדוקדקת וסיזיפית, שבסופה יש ברשותה של פייסבוק כל אלמנט שהפך את המתחרים לאטרקטיביים. היא תיקח את מה שעשית ותציג אותו אצלה, לפעמים באותו השם ולפעמים באותו צבע או צורה, כמעט תמיד בווליום חזק יותר. 

הקורבן המפורסם ביותר של השיטה הזאת היא סנאפצ'ט. אפליקציית שיתוף התמונות פורקה לחתיכות בידי פייסבוק, שבין השנים 2016 ל-2017, עקב לצד אגודל, העתיקה מרוח הרפאים הקטנה כל רעיון יצירתי מקורי. בגרדיאן הבריטי ספרו לא פחות מ-15 העתקות מהותיות שונות. היישומים השונים הוטמעו בזריזות ובהצלחה מסחררת באפליקציית התמונות של פייסבוק - אינסטגרם, וחלקם הוטמעו (בהצלחה מוגבלת) גם בפייסבוק עצמה. סנאפצ'ט לא היתה היחידה: פייסבוק "שאלה" מטוויטר את קונספט העוקבים; Foursquare הכניסה לה לראש להציע למשתמשים לעשות צ'ק-אין; Slack היתה ההשראה לרגישונים (Reactions) שאיתם מגיבים להודעות במסנג'ר; עד כמה מדובר בשיטה? ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי פייסבוק משתמשת במסד נתונים פנימי כדי לעקוב אחרי רשימה ארוכה של סטארט-אפים קטנים ולא מוכרים.

ולא מדובר רק בהעתקות. פייסבוק, שמשמשת בית לשני מיליארד גולשים, חסמה באופן אקטיבי לינקים לטלגרם ולפרקים אף לסנאפצ'ט. בפייסבוק הסבירו כי לינקים שכל מטרתם היא הזמנת אנשים להשתמש ברשתות חברתיות אחרות היא "לא הסיבה שלשמה קיימת הפלטפורמה שלנו". בטלגרם הגיבו בתמצות: "צביעות".

סנאפצ'ט אמרה בעבר ועדיין ממשיכה לטעון כיום שלא משנה כמה רעיונות פייסבוק תגנוב, בסופו של יום היא מייצרת חוויה שונה וייחודית, וזה מה שיגרום למוצר שלה לנצח. עד שזה יקרה, מניית החברה נסחרת בכל יום סביב שפל חדש. בטלגרם מזמרים מזמורים דומים: מזכירים שהאפליקציה היא חופשית ומוצפנת, שלעולם לא תכניס פרסומות או תנצל לרעה את המידע הפרטי של משתמשיה. דורוב ושותפיו לא חוששים להיות מוקצים ברוסיה שדורשת צנזור ושליטה, ולועגים לפייסבוק שנכנעה לפוטין. אבל לפייסבוק זה לא משנה, כי המטרה היא לא באמת לחבר אנשים, להיות מיוחדים ויצירתיים, או להיות הראשונים שחושבים על כלים שיתנו יותר שליטה למנהל קבוצת הווטסאפ של הגן. המטרה היא להישאר הרשת החברתית הגדולה בעולם, בכל מחיר. גם אם זה אומר למעוך את המתחרות כשהן עדיין קטנות.