משרד השיכון ביטל היתר הפעילות ל-2 חברות בנייה זרות

מדובר בחברה סינית שביקורת אודות דיווחיה העלתה חשש לדיווחים כוזבים למשרד ובחברה פורטוגלית שהחליטה לפרוש מיוזמתה • עפ"י משרד הבינוי והשיכון, ארבע החברות שזכו וסיימו את ההליכים עד לכדי כניסתן למאגר, פועלות כיום בנפח עשייה משמעותי המהווה כ-2% מכלל הבנייה הפעילה בישראל

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט / צילום: איל יצהר
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט / צילום: איל יצהר

משרד הבינוי והשיכון יוציא שתי חברות ממאגר החברות הזרות, לאור ממצאים חדשים שעלו במהלך תהליכי הבקרה והמעקב של המשרד - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע ל"גלובס" כי חברה אחת, פורטוגלית, ביקשה לצאת מהמאגר ביוזמתה, ואילו החברה הנוספת, חברה סינית, לא עמדה בתנאי המכרז בשל דיווחים שלטענת משרד הבינוי והשיכון התגלו כלא מדויקים.

נזכיר כי במהלך 2015 פרסם המשרד קול קורא, במסגרתו נבחרו 6 חברות זרות. תהליך הבחירה כלל בחינה של החברות ועמידתן בקריטריוני סף מחמירים ולאחריהם בדיקת נאותות של כל אחת מהחברות על ידי משר הבינוי והשיכון וגורמים נוספים בישראל. למכרז נגשו 49 מציעים, מתוכן 19 עמדו בתנאי הסף. לאחר השלמת תהליך בדיקת הנאותות, בדירוג הסופי נבחרו 5 חברות סיניות וחברה פורטוגלית אחת. עוד נציין כי בין התנאים המחמירים במכרז, נדרשו החברות להציג מחזור שנתי כספי בהיקף של 300 מיליון דולר בממוצע, הוכחה וניסיון בביצוע פרויקטים הנדסיים בינלאומיים בסדרי גודל משמעותיים ועוד.

עוד נציין כי הודעת הזכייה לחברות השונות הייתה מותנת בהשלמת תהליכי הקמת החברה, ועוד בטרם החברות החלו בפעילות הנדסית בישראל, הן נדרשו לתהליכי רישוי והקמת חברה, בין היתר מול רשות המיסים, רשם החברות, ורשם הקבלנים. גורמים במשרד הבינוי והשיכון מסבירים כי במהלך חודשים אלה, עת הליכי הרישוי מול החברות, עלה חשד כי אחת החברות הסיניות הגישה מסמכים לא מדוייקים. בעקבות כך הפעיל המשרד חברת חקירות בינלאומית, שבסופו של דבר איששה את החשדות. עם תום החקירה הועבר הנושא לטיפול משפטי ול"גלובס" נודע כי הודעה רשמית לחברה על פסילתה יצאה בתחילת השבוע. מדובר בחברת Everbright international construction engineering corporation הסינית המיוצגת בישראל על ידי עו"ד הדר סולומון, שותף במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. עו"ד סולומון מסר היום מטעם החברה כי: "אנחנו בוחנים את ההחלטה ומרשתנו תחליט על צעדיה".

במקביל, חברה פורטוגלית שזכתה במכרז, וטרם השלימה את ההליכים הביורוקרטיים לתחילת פעילותה בישראל, ביקשה לאחרונה לפרוש ממאגר חברות הזרות וזאת לאור שיקולים עסקיים פנימיים שלה. מדובר בחברת Mota Engil.

במשרד הבינוי והשיכון אישרו את הפרטים. אלעזר במברגר, היועץ המשפטי של משרד הבינוי והשיכון התייחס לנושא ואמר: "התקבל אצלנו מידע שחלק מהחומרים שמסרו לנו בהליך הקול הקורא, היו חומרים עם נתונים לא מדויקים. כל אחת מהחברות עברה הליך מאוד מפורט על ידי חברה חיצונית. רק אחר כך החלטנו מי החברות. והדברים מתבססים על מצגים של החברות, מה שהן מציגות לנו. הזמנו לשימוע את החברה, נפגשנו איתם ושמענו הטענות ואפשרנו להם גם להגיש בכתב. אבל בסופו של דבר החלטנו שאין סיבה לשנות את ההחלטה ואין מנוס מפסילה. יכול להיות שינסו לערער על זה. אבל זו החלטה שקיבלנו בזהירות ולא בשמחה. מבחינתנו אני רואה בזה תהליך משמעותי, כי השקענו מאמצים לבחון את כל החברות כמו צריך, ולא העלמנו עין מדיווחים שונים שקיבלנו".

נתנאל לפידות, ראש אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות במשרד הבינוי והשיכון שאמון על התחום במשרד התייחס לנושא אף הוא ואמר: "הבקרה שעשינו על החברות עוד טרם רשם הקבלנים העניק להן רישיון הוכיחה את עצמה. כשעלה החשד אודות הדיווח של החברה הסינית החלטנו להפעיל משרד חקירות בינלאומי שבחן את הדברים בסין. בסופו של דבר קיבלנו את החומרים כאן בישראל וגילינו בין היתר שהדוחות הכספיים לא היו מדויקים. כינסנו את הועדה שעסקה בנושא והוחלט פה אחד על פסילתה של החברה. חשוב להגיד שרשם הקבלנים עוד לא השלים את רישום החברה ועוד לא הנפיק את רישיון הקבלן, כך שמערכת הבקרה שלנו הוכיחה עצמה".

במשרד הבינוי והשיכון הוסיפו עוד כי: "ארבע החברות שזכו וסיימו את ההליכים עד לכדי כניסתן למאגר, פועלות כיום בנפח עשייה משמעותי המהווה כ-2% מכלל הבנייה הפעילה בישראל. החברות בונות בימים אלה במודיעין, רמלה, לוד, בת-ים, קריית אונו, באר-שבע ועוד, ובונות יחד כ-3,000 יחידות דיור בסך-הכול".

נציין כי במקום שתי החברות שיצאו מהמאגר, ייכנסו כאמור חברות חדשות, שתיהן סיניות שנמצאות בפועל כבר במאגר לאחר שניגשו לקול הקורא המקורי והגיעו למקומות השביעי והשמיני. חברות אלה צריכות כעת לקבל סיווג קבלני מרשם הקבלנים, מהלך שייקח כחודש וכשיושלם הן יוכלו לעבוד בישראל.