טראמפ נלחם במהגרים לא-חוקיים? גם ההגירה החוקית בירידה

ניתוח נתונים רשמיים שערך "וושינגטון פוסט" מראה כי בתום שנתו השנייה של טראמפ בבית הלבן, תירשם ירידה בשיעור 12% במספר מקבלי אשרות לשהיית קבע (גרין קארד) • הירידות הגדולות ביותר נרשמו במספרם של מהגרי קבע ממדינות שרוב אוכלוסייתן מוסלמית, אך ירידות נרשמו גם במספר מהגרים חוקיים ממדינות אחרות בעולם השלישי • עלייה קלה במספר המהגרים מאירופה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / רויטרס

מההתבטאויות של צמרת ממשל טראמפ, מהנשיא ומטה, אנו למדים שהממשל מנהל מלחמת חורמה נגד מהגריםבלתי חוקיים, "אנסים, רוצחים" או אחרים, שמסתננים לארה"ב ממקסיקו דרך גבול מחורר, עושים שמות באזרחים אמריקאים שומרי חוק וגוזלים את מקורות פרנסתם.

ההתבטאויות אכן משקפות את המציאות לאורך הגבול הארוך בין ארה"ב למקסיקו. הטקטיקה הזמנית של משטרת ההגירה לנתק תינוקות וילדים מזרועות אימהותיהם - שנפסקה בעקבות צו של בית-משפט פדרלי - מצביעה על האינטנסיביות של מאמצי טראמפ לסתום את הזליגה המתמשכת של היספנים שמבקשים למצוא מקלט בארה"ב מהאלימות בארצותיהם או לשפר בה את מצבם הכלכלי.

אך עובדה שאינה זוכה כמעט להבלטה היא, שההגירה החוקית לארה"ב נמצאת אף היא בסימן התכווצות, פרי מדיניות עקבית של הבית הלבן. ניתוח נתונים של משרד החוץ האמריקאי - שפקידיו הקונסולריים אחראים על מתן אשרות לתיירים ומהגרים - מראה, כי בתום השנה הפיסקלית השנייה של טראמפ בבית הלבן, 30 בספטמבר 2018, תירשם ירידה בשיעור 12% במספר מקבלי אשרות לשהיית קבע (גרין קארד). את הניתוח ערך "וושינגטון פוסט".

הירידות הגדולות ביותר נרשמו במספרם של מהגרי קבע ממדינות שרוב אוכלוסייתן מוסלמית, ובראשן אלה שהממשל אסר על כניסת אזרחיהן לארה"ב, איסור שבית-המשפט העליון נתן לו באחרונה גושפנקה חוקית. במספר מהגרי הקבע מחמש המדינות ברשימה השחורה תירשם ירידה של 81% בממוצע, עד 30 בספטמבר השנה, על פי הפירוט הבא: לוב (60%), סומליה (61%), סוריה (65%), איראן (75%) ותימן (90%).

אך ירידות, אמנם פחות חדות, ירשמו גם במספר המהגרים החוקיים ממדינות אחרות בעולם השלישי, מוסלמיות ולא מוסלמיות: הודו (4%), הפיליפינים (6%), הרפובליקה הדומיניקנית (7%), מקסיקו (9%), וייטנאם (17%), בנגלה-דש (17%), האיטי (21%), פקיסטאן (22%) וסין (22%). רק במספר המהגרים החוקיים מאל-סאלוואדור תירשם עלייה בשיעור 17%. הירידה במספר המהגרים החוקיים ממדינות שבהן רוב האוכלוסייה מוסלמית צפויה להיות 29% בסוף ספטמבר הקרוב.

"ההיסטוריה של מדיניות ההגירה האמריקאית מצביעה על תקופות של עליות וירידות", אמר ל"פוסט" פקיד בבית הלבן שביקש לשמור על עילום-שמו. "אך בשנים האחרונות נרשמה עליית שיא במספר המהגרים החוקיים שנכנסו לארה"ב בלי שהוקדשה כל מחשבה להשפעת הזרם הזה על העובדים בארה"ב או על שכרם".

כמה מומחים בסוגיות הגירה וגורמים בארגונים ציבוריים הביעו חשש שממשל טראמפ מפלה לרעה מדינות עניות, "לא לבנות", וממילא מפלה לטובה מדינות "לבנות". ואכן, הניתוח של ה"פוסט" מראה, כי במספר המהגרים החוקיים מאפריקה נרשמה ירידה בשיעור 15%, בעוד שבמספר המהגרים החוקיים מאירופה נרשמה עלייה קלה. יחד עם זאת, מספר אשרות ההגירה לאירופים קטן מזה שניתן לכל המהגרים החוקיים מאפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית.

כמה מותחי ביקורת טוענים, כי מדיניות ההגירה של טראמפ מעידה על רצון להאט תהליך דמוגרפי בלתי נמנע, שיהפוך את הלבנים בארה"ב למיעוט בתוך כמה עשרות שנים.

במקביל, נרשמה ירידה חדה במספרם של ההיספנים שמבקשים להתגנב לארה"ב ממקסיקו, בניגוד לחוק, בשנת הכספים הראשונה של ממשל טראמפ. מומחי הגירה מחוץ לממשל מאמינים שהירידה הזו נובעת מהרטוריקה של טראמפ נגד הגירה ונגד מוסלמים. לדעתם, הרטוריקה הזו פגעה גם בביקושי מהגרים חוקיים פוטנציאליים, שפשוט איבדו את התיאבון לחיות בארץ שמנהיגה מתבטא כך כלפי מהגרים. אותם מחוקקים אף מציינים, שהצנרת הביורוקרטית בוושינגטון לטיפול באשרות הגירה פקוקה לחלוטין.

במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016 מתח המועמד טראמפ ביקורת קשה על מדיניות ההגירה של ממשל אובמה והגדיר אותה כמסוכנת ונטולת מעצורים. הוא קרא אז להטלת איסור גורף על כניסת מוסלמים לארה"ב והבטיח שאם ייבחר לנשיא הוא ינהיג תהליך סינון קפדני של מבקשי אשרות וירחיק את אלה ש"אינם חולקים את הערכים שלנו".

וממשל טראמפ מנסה להטיל הגבלות גם על כניסת עובדים מומחים שאינם בהכרח מועמדים לקבלת גרין קארד. המשרד לביטחון המולדת הודיע באחרונה על תוכנית לאסור העסקת בני/בנות זוג של בעלי אשרות H-1B. המשרד נימק זאת ברצון לממש את מדיניות טראמפ "קנה תוצרת אמריקה, שכור עובדים אמריקאים". במארס דיווח בלוג של עורכי-דין לענייני הגירה, כי בפעם הראשונה מזה חמש שנים, נרשמה ירידה במספר הפונים לקבל אשרות H-1B בגלל החמרות בדרישות לקבלת אשרה כזו. על רקע המחסור בעובדים מיומנים בתעשיות היי-טק ובענפים אחרים, מזהירים כלכלנים מסוימים, כי הגבלת באשרות של עובדים מומחים תחולל פגיעה בכלכלה.