מתקפה חריפה של משרד השיכון על מטה הדיור ורמ"י

משרד השיכון טוען כי מטה הדיור ורמ"י הפרו הסכמים לשילוב דיור ציבורי בפרויקטים של מחיר למשתכן בבאר יעקב

חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון / שלומי יוסף
חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון / שלומי יוסף

משרד הבינוי והשיכון יוצא נגד מטה הדיור באוצר ונגד רשות מקרקעי ישראל בטענה כי האחרונים הפרו הסכמים שקבעו שילוב דיור ציבורי במכרזי מחיר למשתכן.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, שיגר אמש (ג') מכתב למנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, וליו"ר מטה הדיור, זאב ביילסקי, לאחר שמכרז מחיר למשתכן פורסם ללא שילוב דירות דיור ציבורי כפי שסוכם מראש בין המשרדים.

מדובר במכרז בבאר יעקב שחוברת המכרז המתייחסת אליו פורסמה רק אתמול. החוברת הכוללת את פרטי המכרז המלאים הייתה אמורה לכלול סעיף הקובע כי 5% מיחידות הדיור שיצאו למכרז ייועדו לדיור הציבורי. מדובר במכרז הראשון שהיה אמור לכלול את הסעיף האמור, שהוא חלק מתוכנית רחבה של משרד הבינוי והשיכון להגדלת היצע הדיור הציבורי. נזכיר כי מדובר בתוכנית עליה הכריזו משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר כבר לפני כשנה וחצי, אולם עד כה היא לא יושמה במכרזים.

"החלטת רשות מקרקעי ישראל כמוה כיריקה בפרצופה של האוכלוסייה המוחלשת ביותר בישראל. בלתי מתקבל כל הדעת כי קברניטי שוק הדיור בישראל ומי שאמון על ניהול קרקע המדינה יפרו כך החלטות ממשלה וייעשו במשאב הציבורי במדינה כבשלהם", אמר רזניק בנוגע לאי-שילוב דירות הדיור הציבורי במכרז.

עוד הוסיף רזניק: "זוהי לא פחות מבושה וחרפה שכך נוהגים ראשי מטה הדיור, הן ברמה המנהלית וחמור מכך ברמה הערכית, כאשר במעשיהם בוגדים בערכים של סולידאריות ודאגה לחלש. כמי שהיה בעצמו חלק מאותו ציבור שקוף, אני מתבייש היום להמנות על מנהליו של מטה הדיור ומתכוון לעשות כל שביכולתי להלחם במחדל ולוודא כי הצדק ייעשה, גם אם אשלם מחיר אישי". 

נציין כי המכרז בבאר יעקב היה הראשון בו החלטת משרד הבינוי והשיכון שאושרה במועצת רמ"י הייתה אמורה להיות מיושמת, וגם הגדול מבין המכרזים.

"למותר לציין את החשיבות המעשית של יישום כלי זה בהקצאת 5% יחידות דיור ציבורי כחלק ממכרזי מחיר למשתכן, להגדלת מלאי הדיור הציבורי ולנכים שהדלל משמעותית בעשורים האחרונים", כך כתב רזניק במכתב לשמרון ולביילסקי. "אני רואה הפרה זו של החלטת הממשלה, החלטת מועצת רמי ואישור הות"פ, בחומרה רבה. דיירי הדיור הציבורי אינם אוויר. משרד הבינוי והשיכון לא יעבור לסדר היום".

ממטה הדיור באוצר ומרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "בהתאם למדיניות שר האוצר, מטה הדיור פועל לקיום החלטת הממשלה להקצות דירות עבור זכאי הדיור הציבורי במכרזי מחיר למשתכן. בסיכום עם משרד הבינוי והשיכון הוחלט כי במכרזים הבאים שיצאו בבאר יעקב יוקצו דירות עבור זכאי הדיור הציבורי עד למימוש כל צורכי היישוב".

נציין כי במשרד הבינוי והשיכון ממשיכים לטעון כי המכרז הנוכחי היה צריך לכלול דיור ציבורי.