וורקוהוליקים, הביתה: דרום קוריאה מגבילה את שבוע העבודה

חוק חדש מגביל את שבוע העבודה בדרום קוריאה ל-52 שעות, כולל שעות נוספות • הוורקהוליקים הדרום קוריאנים סירבו להסתגל לחוק ועיריית סיאול נאלצה לנתק את החשמל על מנת להבטיח שעובדיה יילכו הביתה

ראש עיריית סיאול \ צילום: רויטרס. Gonzalo Fuentes
ראש עיריית סיאול \ צילום: רויטרס. Gonzalo Fuentes

בשבע בערב בליל שבת, החשמל בעיריית סיאול נותק והבניין בן 12 הקומות החשיך. זאת הייתה הדרך היחידה להבטיח שכל עובדי העירייה ילכו הביתה.

חוק חדש מגביל את שבוע העבודה בדרום קוריאה ל-52 שעות כולל שעות נוספות - קיצוץ של 16 שעות - והעונשים הם קנסות ומאסר של עד שנתיים למעסיקים שמפירים אותו.

ההסתגלות לחוק החדש מחייבת אמצעים די קיצוניים, שבוחנים את עצבי המעסיקים והעובדים במדינה של וורקוהוליקים מסורתיים.

הדרום קוריאנים עובדים יותר שעות מעמיתיהם בכל מדינה מפותחת מלבד מקסיקו, לפי ארגון OECD. היפנים, לשם השוואה, עובדים שש שעות פחות בשבוע. עם זאת, פריון העבודה לשעה בדרום קוריאה מדורג קרוב לתחתית.

באחד מימי שישי האחרונים, לי הונג סאוק עמד במשרד כמעט ריק בעיריית סיאול, אחרי שאכל לבדו ארוחת ערב - מה שלא היה קורה לו לפני כמה שבועות. הוא נשאר בעבודה כדי לארגן את ההודעות האוטומטיות שקראו לעובדים לעזוב.

"המקום הזה היה סואן וכעת הוא שקט", אמר לי, שעומד בראש יחידת המנהלה הארגונית של העירייה, שמנהלת את תוכנית ניתוק החשמל. "אנחנו מנסים להפוך מצב גרוע לנורמלי".

הנשיא מון ג'אה-אין הגדיר את שבוע העבודה המקוצר החדש כ"זכות למנוחה", ומחוקקים במדינה מאשימים את תרבות העבודה הברוטלית בכל דבר, מיצירה איטית של מקומות עבודה עד שיעור ילודה נמוך. חוק שבוע העבודה החדש נכנס לתוקף בתחילת השבוע, אך חברות גדולות קיבלו תקופת חסד של שישה חודשים שבהם הן לא ייענשו על הפרת החוק.

הבסיס למסורת שעות העבודה הארוכות הוא הלחץ החברתי שחשים עובדים קוריאנים רבים, שנשארים מאחורי הדסקים שלהם עד שהבוסים יוצאים. בקוריאנית התופעה הזו מכונה "נונצ'י", אמר קו בום-ג'ו, עובד ציבור בסיאול. "זו אווירה של להישאר גם אם אין עוד עבודה", הוא מסביר.

שבוע העבודה הרגיל מוגדר כ-40 שעות, והחוק החדש מגביל את השעות הנוספות ל-12. החוק הקודם התיר עוד 16 שעות עבודה בסופי שבוע. בשלב ראשון מעסיקים של 300 או יותר עובדים צריכים לציית לחוק החדש, ואילו חברות קטנות יותר יושפעו ממנו רק בשנים הבאות. כמה מגזרים, כמו תחבורה ובריאות, פטורים מהחוק החדש.

כמה עובדים מתלוננים על החוק החדש. "עדיפים לי חיים בלי חובות מאשר חיים עם ערב פנוי", כתב אזרח בעתירה לבית הכחול, מעון נשיא המדינה.

משרד התקציב בממשלת דרום קוריאה מעריך שתשיעית מסך העובדים יסבלו מירידה בהכנסה, ומכון העבודה הממשלתי מעריך ש-130,000 משרות חדשות ייווצרו כדי לסתום את פער שעות העבודה הנוספות.

כמה חברות כבר מסתגלות לחוק החדש. ענקית האלקטרוניקהLG הורתה לעובדים שהשלימו 40 שעות בשבוע ללכת ביתה מוקדם בימי שישי, והיא מפרסמת תזכורות לאורך השבוע לדבוק ביעד הזה.

קבוצת שינסג, רשת שיווק שעוברת לשבוע עבודה של 35 שעות, משדרת תזכורות יומיומיות לעובדים, לפני הצהריים ואחרי הצהריים, כדי להבטיח שהם יסיימו את המטלות היומיות בזמן.

לשעות עבודה ארוכות יש תשואה פוחתת, מפני שהפריון סובל ובריאות העובד נפגעת, אמר ג'ון פנקייבל, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד. מדינות אחרות שקיצרו את שבוע העבודה סבלו תחילה מאובדן שכר ושעות עבודה, אך הפריון השתפר בדרך כלל, אומרים כלכלנים.