בא לשכונה סקטור חדש: השינוי בהרכב מדדי התקשורת והטק

כמו בכדורגל, גם מדד S&P 500 מבוסס על 11 נציגים - כל אחד מהם סקטור שמייצג חברות מענפים שונים • בעוד חודשיים יתבצע זעזוע רציני במבנה הנוכחי, כאשר סקטור אחד (תקשורת) יתפוס נתח נכבד במדד

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

בחודש שעבר זה סוף סוף קרה - קרן סל (ETF) חדשה הוקמה בארה"ב במטרה לעקוב אחר סקטור התקשורת המחודש של שוק המניות האמריקאי. קרן הסל XLC, המנוהלת על ידי סטייט סטריט תחת המותג המוכר SPDR, מייצגת את הסקטור ה-11 במספר בתוך מדד S&P 500.

השקתה של קרן הסל ארעה זמן קצר לפני השינוי המהותי שיחול בספטמבר הקרוב בסיווג הענפי של כמה מהמניות הגדולות והמוכרות בארה"ב. בין היתר, חברות כמו פייסבוק, אלפבית (חברת האם של גוגל), נטפליקס ודיסני יעברו מענפי הטכנולוגיה או הצריכה המחזורית אל הסקטור החדש המכונה "שירותי תקשורת" (Communication Services).

המהלך המדובר צפוי לשנות באופן מהותי את הפילוח הסקטוריאלי במדד S&P 500 בפרט, ובמרבית תיקי ההשקעות בעולם בכלל. אם עד היום היווה סקטור התקשורת שיעור של 2% בלבד ממדד הדגל של שוק המניות האמריקאי, לאחר יישום השינוי יגדל משקלו של הסקטור באופן דרמטי לרמה של כ-11% מהמדד.

כרבע ממשקלו של סקטור הטכנולוגיה (בעיקר מניות פייסבוק ואלפבית) יוקצה מחדש לסקטור שירותי התקשורת וכרבע מסקטור הצריכה המחזורית (כל החברות הכלולות תחת תת-ענף המדיה) יעבור גם כן לסקטור החדש.

מעבר לשינוי הסמנטי בחלוקה הענפית במדדים, סביר להניח שמנהלי השקעות רבים ברחבי העולם ישקלו מחדש את אחוז החזקתם במניות טכנולוגיה, צריכה ותקשורת, וזאת על מנת "ליישר" את תיק המניות שלהם עם החלוקה החדשה. כתוצאה מכך, צפוי עוד עניין רב סביב המניות הכלולות בסקטור החדש ובקרן הסל החדשה העוקבת אחריו.

אבולוציה בעולם המדדים

הסיבה העיקרית העומדת מאחורי שינוי רחב זה היא אבולוציה. לא כזו הנמשכת מיליוני שנים, אלא אבולוציה קצרה בהרבה יותר המתרחשת בכף ידינו בעשורים האחרונים. אם עד לפני 30 שנה היו ענקיות התקשורת עסוקות באספקת תקשורת קווית לכל דורש וטלפונים ניידים היו עדיין נחלתם של מתי מעט, כיום ענף זה שונה לחלוטין. חברות התקשורת של ימינו הפכו לקונגלומרטים לכל דבר, המספקים תקשורת קווית, אלחוטית, אינטרנט, טלוויזיה ואפילו מייצרות/מממנות הפקות מקור (ששייכות בכלל לעולם התוכן ולא לחומרה פיזית).

דוגמאות לשינויים אלה לא חסרות, ומספיק לבחון את המיזוגים הגדולים בין ענקיות התקשורת והמדיה בשנים האחרונות כדי להיווכח בכך.

בחודש שעבר הושלם מיזוג ענק בין AT&T לטיים וורנר, אשר יצר מפלצת בשווי של 230 מיליארד דולר המספקת תשתיות תקשורת יחד עם תוכן מגוון. המיזוג המסתמן בין חברות המדיה פוקס ודיסני עשוי לשנות את מפת התקשורת בארה"ב עוד יותר, וחברות נוספות כמו קומקאסט הביעו גם הן עניין ברכישת חברות תוכן גדולות.

למעשה, ענף התקשורת כפי שהכרנו אותו עד לאחרונה מייצג רק פלח קטן מהתקשורת שאנו צורכים עכשיו. גם חברות כמו אמזון ואפל, שלא ייכללו בענף התקשורת החדש, מייצרות כיום תוכן מקורי וצוברות משתמשים חדשים לפלטפורמות שלהן מדי יום.

אם כך, לא מפתיע ששתי חברות המדדים הגדולות בעולם, MSCI ו-S&P, הודיעו יחד על השינוי הענפי הזה. לאחר שנים של צמיחה של רשתות חברתיות וספקיות המדיה השונות באמצעותן אנו מתקשרים אחד עם השני ולאור קיום תמורות רבות מספור בדרך בה אנו צורכים תקשורת, הגיעו מנהלי המדדים המובילים למסקנה כי סקטור התקשורת רחב הרבה יותר מספקי שירות וציוד בתחום הטלפוניה הקווית והניידת.

מנישה לענף - מענף לסקטור

את האבולוציה שעבר סקטור התקשורת על פני שני העשורים האחרונים קשה היה לחזות מראש. במבט לאחור, שתי החברות שיהוו יותר מ-40% ממשקל הסקטור החדש, פייסבוק ואלפבית, בכלל לא היו קיימות לפני 20 שנה. מצד שני, כיום ניתן כבר להיחשף לנישות השקעה שאולי בעתיד יהפכו לסקטור בפני עצמם.

למעשה, חלק ניכר מענפי הפעילות המרכזיים המרכיבים כיום את הסקטורים הראשיים במדדים המובילים החלו את דרכם כנישות. חברות מחשבים לא היו חלק משמעותי משוק המניות האמריקאי לפני שנות ה-70, וגם אז הן נחשבו לנישה ול"חברות חלום". מצב דומה אפיין את חברות האינטרנט אשר רובן לא היו בנמצא לפני שנות ה-90, אבל כיום הן שמות שכולנו מכירים.

באותה מידה, ניתן להעריך שבעתיד יהפכו חלק ממדדי הנישה הקיימים היום לענפים חשובים בתוך הסקטורים הראשיים המרכיבים מדדי מניות. למשל, תחומי הפינטק, בינה מלאכותית, רובוטיקה וכלי רכב אוטונומיים הפכו לאחרונה למצרך מבוקש בתיקי השקעות בארץ ובעולם, בעיקר בשל פוטנציאל הצמיחה הרב שיש לענפים אלו.

כל הנישות הללו הן חלק ממגמה ארוכת טווח של התפתחויות טכנולוגיות שצפויות לשנות את העולם כפי שאנו מכירים אותו. עם זאת, ככל הנראה יעברו עוד שנים רבות עד שהן יאומצו במלואן ופוטנציאל הצמיחה יתממש, ממש כפי שהיו חברות המחשבים, האינטרנט או הרשתות החברתיות בתחילת דרכן.

אם תרצו, נישות הן המענה של השווקים להתפתחות האיטית של הסקטורים הרשמיים. השווקים דינמיים ומתפתחים כל הזמן, ללא קשר להחלטות של מנהלי המדדים הראשיים. השינויים האחרונים בסיווגים הענפיים הגיעו לאחר שמזה זמן הסיווגים הקיימים כבר לא היו רלוונטיים למניות רבות.

הרי אין הצדקה של ממש לסווג את קומקאסט ואת AT&T בשני סקטורים נפרדים אם שתיהן פועלות בתחומים משיקים. באותה מידה, אין הצדקה לסווג את פייסבוק יחד עם NVIDIA תחת סקטור הטכנולוגיה, שכן אין כל קשר בין השתיים מבחינת אופי הפעילות שלהן.

כדי לענות על הצרכים המשתנים של המשקיעים להיחשף לנישות שאינן מסווגות תחת הסקטורים המסורתיים, מספקים כיום מספר מנהלי מדדים ברחבי העולם מדדי נישה ממוקדי טכנולוגיות חדשניות. ייתכן שבעתיד נראה חלק מהנישות הללו הופכות לתתי-ענפים, ענפים או אפילו סקטורים ראשיים, אך עד אז יעבור עוד הרבה זמן.

בינתיים, נסתפק בקבלת סקטור חדש לשכונה - שירותי תקשורת - תחום פעילות שאין ספק שחייב להימצא בכל תיק השקעות. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.