פייסבוק וגוגל כבר לא טק, יצטרפו למדד החדש למניות תקשורת

הדומיננטיות של מגזר הטכנולוגיה בשוק המניות עומדת בפני מבחן גדול: בספטמבר ייפרדו הרשת החברתית והחברה האם של גוגל, אלפאבית, ממגזר הטק במדד 500 S&P, לטובת מדד חדש של מניות שירותי תקשורת, שיכלול גם ענקיות מדיה כמו נטפליקס וקומקסט

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית בכנס, היום / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית בכנס, היום / צילום: סטפן לם, רויטרס

פייסבוק ואלפאבית, החברה האם של גוגל, צפויות בספטמבר להיפרד לשלום ממגזר הטק במדד 500 S&P, לטובת מדד חדש של מניות שירותי תקשורת, שיכלול גם ענקיות מדיה כמו נטפליקס וקומקסט, ששייכות כעת לקבוצת מניות הצריכה הפרטית.

השינויים האלו אומרים שהקרנות (כולל תעודות הסל) שעוקבות אחרי מגזרי הטלקום, הטכנולוגיה והצריכה (הלא בסיסית) ייאלצו להחליף מניות במיליארדי דולרים, כדי לסדר מחדש את החזקותיהם לפני שהשינויים ייכנסו לתוקפם ב-28 בספטמבר.

המשקל של מגזר שירותי התקשורת החדש במדד 500 S&P הרחב יהיה מעל 10%, לעומת פחות מ-2% שמהווה מגזר הטלקום הנוכחי, לפי סקירה של בנק קרדיט סוויס. כמה משקיעים צופים עלייה בתנודתיות (תנודות המחירים) כשהשינויים ייכנסו לתוקף, וקרנות הטק יוותרו על פייסבוק ואלפאבית.

"זאת כמעט שאלה פילוסופית", אמר ג'ונתן גולוב, אסטרטג המניות האמריקאיות של קרדיט סוויס. "אם אנחנו בונים מדדי מניות שונים, האם זה ישפיע על התנהגות המשקיעים?".

התשובה היא: קרוב לוודאי מאוד. גולוב אמר כי הוא צופה "הזדמנויות ארביטראז'" לסוחרים ומשקיעים שיכולים לנצל כל תנודתיות שהיא.

הנה מה שקורה: חברות המדדים S&P דאו ג'ונס ו-MSCI מארגנות מחדש את מגזר הטלקום הנוכחי במדד S&P 500, שמכיל רק שלוש מניות: AT&T, ורייזון קומיוניקיישנס ו-CenturyLink. השפעת המגזר על S&P 500 הרחב התפוגגה במרוצת השנים, כתוצאה ממיזוגים בתעשייה. לכן, המדד הזה יכול לרשום תנודות פראיות כשמניה אחת מבין השלוש שלו מתנדנדת בפראות.

משום כך, הכוונה היא להרחיב את המגזר/המדד, ולכלול בו חברות שמתמקדות בתקשורת ומציעות תכנים ומידע. אתמול (ג') תיחשף הרשימה המלאה של החברות שיהיו מעורבות ברה-ארגון, לאחר שבינואר כבר פורסמו כמה שמות של חברות גדולות.

כבר כעת, כמה חברות קרנות גדולות מנסות להגביל את המהומה בשווקים על-ידי הקמת קרנות חדשות שיתמקדו במגזר התקשורת/טלקום החדש לפני השקתו. עד כה, המשקיעים נענים רק באיטיות לקרנות החדשות.

תעודת הסל החדשה SPDR לשירותי התקשורת, של חברת סטייט סטריט, החלה להיסחר ב-19 ביוני, אבל היא צברה רק 135.8 מיליון דולר נכון ליום שישי האחרון. זהו סכום נמוך מהסכום שזרם לקרן הטכנולוגית של סטייט סטריט באותו יום, 19 ביוני, לבדו.

"לא יפתיע אותנו אם המשקיעים לכל הפחות יבחנו מקרוב את המגזר החדש הזה, היות שלמדד מצטרפים שמות עם רמות שווי שוק גבוהות בהרבה, שהם פופולריים כעת", אמר ריץ' פאוארס, מנהל יחידת תעודות הסל בחברת קרנות ונגארד.

עיקר הצמיחה: בצריכה הלא חיונית ובשירותי תקשורת

השינויים יוצרים הזדמנויות גדולות למשקיעי צמיחה שנמנעו עד כה מחברות טלקום, שנחשבות למשחקי ערך ולא צמיחה, בגלל תשלומי הדיבידנד היציבים שלהן.

כריס קוק, נשיא ומנכ"ל חברת הייעוץ בהשקעות ביקון קפיטל מנג'מנט, אמר שהוא כמעט משך את כספי לקוחותיו מתעודת הסל שמיועדת לטלקום של ונגארד מוקדם יותר השנה, מפני שלחברה היו בעיות נזילות כשהיא ניסתה לקנות ולמכור חבילות גדולות של מניות. ביקון מנהלת נכסים בסך 3 מיליארד דולר, רובם הגדול בתעודת סל שעוקבות אחרי 11 המגזרים במדד S&P 500.

מגזר שירותי התקשורת המוצע עקף בביצועיו את מדד S&P 500 מאז 2013 ועלה השנה (עד 15 ביוני) ב-6.9%, מול העלייה של 4% ב-S&P 500 באותה תקופה, לפי קרדיט סוויס. מגזר הטלקום הנוכחי רשם השנה תת-ביצוע, עם ירידה של 11% מתחילת השנה (עד יום שישי), הירידה הגדולה ביותר מבין 11 מגזרי המדד.

למשקיעים שרוצים "השקעת מטרייה" בחברות צמיחה, מגזר הטכנולוגיה אולי כבר אינו ההימור הטוב ביותר. במגזר הצריכה הלא חיונית החדש יהיה השיעור הגדול ביותר של חברות צמיחה, ואחריו יהיה מגזר שירותי התקשורת, לפי תחזיות של סטייט סטריט. ההרכב של מגזר הטכנולוגיה, חביב משקיעי הצמיחה, ישתנה ל-49% צמיחה מ-61%.

במקביל, משקיעים שמעדיפים מניות טלקום בזכות הדיבידנד שלהן, ומשתמשים בקרנות פסיביות כדי לעקוב אחרי הסקטור הזה כגידור מפני סיכונים, יצטרכו גם כן לבצע שינויים. המגזר החדש צפוי להניב רק 1.2% בדיבידנד, לפי קרדיט סוויס, מול תשואה נוכחית של 5.6%, שהיא הגבוהה ביותר מבין 11 מגזרי S&P.

"מי שמחזיק קרן טלקום הוא אחד ששונא סיכונים ואוהב דיבידנדים", אמר גולוב מקרדיט סוויס. "הוא יתעורר ויגלה שהמשקל של AT&T וורייזון באותה קרן נאמנות יהיה קטן בהרבה, והוא יקבל מניות של נטפליקס, גוגל ופייסבוק. יכול להיות שהוא יאמר, 'רגע רגע, זה לא מה שחשבתי שיהיה לי'".