אלעד קנדה של תשובה מגייסת בהנפקת אג"ח עד 260 מיליון ש'

תמורת ההנפקה מיועדת להשבחת הפורטפוליו הקיים, הגדלת החזקות החברה בקרן ריט קנדית ומיחזור חוב

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת האנרגיה וההחזקות דלק, מביא שוב את פעילות הנדל"ן שלו בקנדה לבורסה, וכעת מבקש לגייס עד 260 מיליון שקל (95 מיליון דולר קנדי) בהנפקת אג"ח עבור חברת אלעד קנדה ראליטי (Elad Canada Realty). החברה עוסקת בניהול, החזקה ופיתוח של נדל"ן במרכז קנדה, בעיקר בערים טורונטו ומונטריאול. את התמורה מייעדת החברה להשבחת הפורטפוליו הקיים, הגדלת החזקות שיש לה בקרן ריט קנדית ומיחזור חוב. דירוג לחוב צפוי להתפרסם בהמשך.

מטיוטת התשקיף עולה כי ב-28 מיליון דולר קנדי מכספי הגיוס מתכננת אלעד קנדה להשתמש לפירעון קו אשראי, הנושא ריבית גבוהה של קרוב ל-10%, וכ-50 מיליון דולר נוספים מיועדים להחזר רכיב ההון העצמי, שהועמד לצורך רכישת הנכס גלריה (Galleria) בטורונטו, הכולל שטח שעליו מתוכננת הקמת פרויקט רב-שלבי למגורים, שטחי מסחר ומשרדים.

אלעד קנדה מתכננת לבצע הנפקת אג"ח שקליות מגובות בעודפים נטו בפרויקטים שרובם מכורים, למח"מ של 3 שנים, כשעיקר תשלומי הקרן צפויים ברבעון השלישי של 2022, וקודם לכך מתוכננן להיפרע כ-30% ממנה ברבעון הראשון של 2020.

לפי הנתונים, שהחברה מציגה, כיום יש בבעלותה של אלעד קנדה זכויות בנייה למגורים, משרדים ומסחר בשלבי פיתוח שונים בהיקף של 4.5 מיליון רגל רבוע (כ-420 אלף מ"ר), מתוכם כ-1.5 מיליון רגל רבוע (כ-140 אלף מ"ר) בהקמה של כ-1,500 יחידות למכירה מסוג קונדומיניום, כשבחברה מציינים כי יותר מ-80% מהן כבר מכורות.

עוד מחזיקה אלעד קנדה ב-19% ממניות קרן ריט קנדית ציבורית, המחזיקה, לפי החברה, "בעשרות נכסים מניבים, הכוללים נכסי משרדים ותעשייה במקומות מרכזיים ברחבי קנדה וארה"ב". מנכ"ל החברה הוא רפי לזר. את סדרת האג"ח תגבה אלעד קנדה בשיעבוד על עודפי פרויקטים ביחס בטוחה לחוב של כ-1.5. הבטוחה העיקרית היא פרויקט אמרלד סיטי (Emerald City) בטורונטו, שבמסגרתו הקימה החברה 9 בנייני מגורים למכירה ולהשכרה הכוללים כ-2,000 דירות, לצד מרכז קהילתי, מתחם בריכות ותשתיות עירוניות.

ההכנסות ב-2017 עלו פי שישה

מדוחותיה הכספיים עולה כי בסיכומה של 2017 נהנתה אלעד קנדה מעלייה ניכרת של כמעט פי שישה בהכנסותיה, שצמחו ל-181 מיליון דולר קנדי (לעומת כ-32 מיליון דולר ב-2016), וזאת בעיקר בעקבות מכירת בניין דירות והכרה ברווח מאכלוס של בניין נוסף. עליית שוויו של נכס גלריה של החברה סייע לאלעד קנדה להציג 138 מיליון דולר קנדי בסעיף שערוך נכסים, כך שהרווח הנקי השנתי שלה אשתקד זינק ל-155 מיליון דולר, אחרי רווח נקי של פחות מ-13 מיליון דולר ב-2016, ופחות מ-7 מיליון דולר ב-2015.

עוד הציגה אלעד קנדה בדוחות השנתיים קפיצה ניכרת בהוצאות הנהלה וכלליות, שהגיעו לכ-6 מיליון דולר, לעומת קצת יותר מ-1 מיליון דולר ב-2016, וזאת בשל הפרשה של יותר מ-5 מיליון דולר בהתאם להערכת יועציה המשפטיים, "בגין תביעות שהוגשו נגד החברה בקשר לפרויקט שהושלם ב-Cite Nature" - פרויקט שכולל שמונה בנייני מגורים סמוך לכפר האולימפי של מונטריאול.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הכנסות החברה קפצו ב-34% ועמדו על יותר מ-8 מיליון דולר, והרווח הנקי שלה התקרב ל-6 מיליון דולר, אחרי הפסד של כ-1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, וזאת בתמיכת רווח של קרוב ל-8 מיליון דולר מהשקעתה בקרן הריט.

התמקדות במגורים בטורונטו ומונטריאול

אלעד קנדה היא חלק מקבוצת אלעד גרופ, הפועלת עבור תשובה בצפון אמריקה מאז 1992, ופועלת במגוון תחומי פעילות. בין נכסיה הידועים בעבר היה מלון הפלאזה בניו יורק, שנרכש על ידה ב-2004, שופץ והוסב ברובו לדירות יוקרה, וב-2012 נמכר. 

אלעד קנדה התחילה את פעילותה בקנדה ב-1997, וב-2014 ביצעה מיקוד אסטרטגי, שכלל את מימוש מרבית נכסיה המניבים "והתמקדות בפעילות ייזום של בנייה למגורים באזורי ביקוש בקנדה, לצד השקעה בנכסים מניבים בעלי פוטנציאל השבחה יזמי או תפעולי".

במסגרת פעילותה הנוכחית בתחום הייזום, מתמקדת אלעד קנדה בפיתוח שכונות מגורים (Master Plan Communities), הכוללות בנייני מגורים, שטחי מסחר ושטחים ציבוריים, ולפי הנתונים שהיא מציגה, עד כה השלימה הקמת והסבת כ-4,500 יחידות דיור ב-13 פרויקטים בקנדה, בעיקר בטורונטו ובמונטריאול.

ב-2010-2011 הנפיק תשובה בבורסה המקומית את חברת אלעד קנדה אינק', המחזיקה בשרשור בחברה המונפקת כעת במלואה, וב-2013 נמחקה חברה זו מהמסחר בעקבות הצעת רכש.

בסוף 2016 נודע כי תשובה מעוניין להצטרף לגל יזמי הנדל"ן היהודים-אמריקאיים המנפיקים פה בשנים האחרונות חלק מפעילות הנדל"ן שלהם בצפון אמריקה, ופעל להנפיק את חברת אלעד נשיונל (El-Ad national) ולגייס עבורה אג"ח בהיקף של 220 מיליון שקל בבורסה המקומית.

למרות שלקראת המהלך הוא איגד אותה באיי הבתולה, כפי שעושים יתר יזמי הנדל"ן הזרים, ואף פרסם תשקיף מדף ותשקיף להשלמה לצורך הגיוס (שחשף כי שותפו בנכסי החברה העיקריים הוא טייקון הנדל"ן יקיר גבאי), בסופו של דבר, מהלך זה לא יצא לפועל.