במסגרת ההתייעלות: טבע מעבירה את המטה בארה"ב לניו ג'רזי

המטה שיעבור מפנסילבניה יכלול את 232 העובדים הנוכחיים, שאליהם יתווספו 843 משרות • סכסוך עבודה הוכרז במפעל החברה בקריית שמונה

מפעל טבע בקריית שמונה / צילום: טל שניידר
מפעל טבע בקריית שמונה / צילום: טל שניידר

ההתייעלות בחברת התרופות טבע מובילה גם לשינוי במיקום מטה החברה בארה"ב, שיעבור ממיקומו הנוכחי בפנסילבניה, לניו ג'רזי, מרחק כ-125 קילומטר. מושל ניו ג'רזי, פיל מרפי, הודיע על כך ביום חמישי וציין שהמטה במדינתו יכלול את 232 העובדים הנוכחיים של טבע באתר בניו ג'רזי, שאליהם יתווספו 843 משרות, חלקן של עובדים שיעברו מפנסילבניה - עם שכר חציוני של 128 אלף דולר בשנה.

לפי הודעת המושל, טבע ביקשה לאחד את התפעול שלה במטרה להתייעל. חלק מהמשיכה של ניו ג'רזי מגיעה בדמות הטבות מס: לפי הדיווחים, טבע תחסוך סכום של 40 מיליון דולר במשך 10 שנים, כחלק מחבילת תמריצים שמציעה לחברה רשות הפיתוח הכלכלי של ניו ג'רזי. אמנם לא מדובר בסכומי עתק, כשתוכנית ההתייעלות של טבע נועדה לחסוך 3 מיליארד דולר בשנה, אך נראה שבטבע מנצלים כל הזדמנות לחסוך בעלויות.

ברנדן או'גריידי, סגן נשיא בטבע ומנהל הפעילות המסחרית בצפון אמריקה, מסר כי "טבע תשמר פעילות משמעותית בפנסילבניה, אך הפחתת מספר האתרים של החברה תומכת בהמשך ההתייעלות של החברה. אנחנו שמחים להרחיב את נוכחותנו בניו ג'רזי".

המטה הגלובלי של טבע ממוקם בישראל, בפתח תקווה, ולפני מספר שנים תכננה החברה להעבירו לרעננה לקמפוס בבעלותה במטרה לחסוך עלויות שכירות, אך המשבר הפיננסי אליו נקלעה טבע הוביל לביטול התוכנית.

העובדים בקריית שמונה "נמצאים באפילה"

בתוך כך, הוכרז בשבוע שעבר סכסוך עבודה באחד מאתרי טבע, גם כן על רקע תוכנית ההתייעלות בחברה. במפעל מיגדה בקריית שמונה הכריזו העובדים, המאוגדים בהסתדרות, על סכסוך העבודה ביום רביעי שעבר, בעקבות האי ודאות שבה הם שרויים. ההכרזה מאפשרת לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים תוך 14 יום. מפעל מיגדה, בו מייצרים מערכת להגנת צוותים רפואיים, נחשב למפעל רווחי אך שאינו נמצא בליבת העסקים של טבע, כך שבתוכנית ההתייעלות המפעל סומן כמיועד למכירה, ומגעים למכירתו בוצעו בחודשים שחלפו מאז, אך עד כה לא הבשילו לעסקה.

עובדי מיגדה טוענים כי הם נמצאים באפילה ולא מעודכנים בנעשה, אף שהנציגות של העובדים אמורה לקבל עדכון כחלק מההסכם הקיבוצי. בנוסף מתייחס סכסוך העבודה להקפאת כל תוספות השכר. מכיוון שמדובר במפעל שבו השכר הממוצע נמוך ביחס לאתרים אחרים של טבע בארץ (משום שעיקר העובדים בו הם עובדי ייצור ויש בו פחות עובדי מו"פ ששכרם גבוה יותר), התנהל משא ומתן בנושא, שנקלע למבוי סתום.

בתגובה לסכסוך העבודה מסרה טבע כי "כפי שהודענו בדצמבר - כחלק מתהליך הרה-ארגון שטבע מיישמת גם בישראל, אנו פועלים למכירת אתר מיגדה בקריית שמונה. מידע זה תוקשר לעובדים בהגינות ובשקיפות מלאה. נמשיך לפעול להידברות עם נציגות העובדים וההסתדרות במטרה לפעול יחד לטובת החברה ועובדיה כאחד".