נעילה חיובית באירופה; השר הממונה על הברקזיט התפטר

המסחר באסיה ננעל בעליות • שיאומי לא הצליחה להתרומם ביום המסחר הראשון בבורסת הונג-קונג

בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים. המסחר באסיה ננעל בעליות. 

 

 דיוויד דיוויס, השר הממונה על ניהול המו"מ ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי , התפטר במפתיע אתמול (א') בלילה, בהתפתחות שמבשרת תקופה נוספת של זעזועים בממשלתה של תרזה מיי. התפטרותו של השר החשוב, שפעל לקידום יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, באה לאחר ישיבת הממשלה ביום ו', שבה גובשה סוף סוף התוכנית ליחסיה העתידיים של בריטניה עם האיחוד, וזאת 25 חודשים לאחר משאל העם שבו הוחלט על הברקזיט.

שעות לאחר שהשר האחראי על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") דיויד דיויס התפטר מתפקידו במחאה על עמדת ראשת הממשלה תרזה מיי בנוגע לתהליך, הודיע היום גם שר החוץ בוריס ג'ונסון על פרישה מפתיעה מתפקידו. גל העזיבות מאיים כעת על ממשלתה של מיי, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לעתיד בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי ורצונה של מיי להוביל לכיוון "פרישה חלקית" שעדיין תותיר חלקים גדולים מהכלכלה בבריטניה קשורים באופן הדוק לכלכלת האיחוד.

ביום שישי האחרון התחילה למעשה באופן רשמי מלחמת הסחר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והעולם עוקב באדיקות כאשר סין וארה"ב נמצאות בחזית התנגשות. ארה"ב החליטה ללכת עם הטלת המכסים של כ-25% על ייבוא סיני בשווי 34 מיליארד דולר, ועוד מכסים של 16 מיליארד יגיעו בעקבותם. במהלך הלילה בין חמישי לשישי התקשורת הסינית מטעם המדינה טענה ש"ממשל טראמפ מתנהל כמו חבורה של ביריונים עם האיומים שלהם על מדינות שונות, בינהן סין", והכריזה כי היא תטיל מכסים זהים מטעם עצמה. מכתב למיי טען דיוויס כי "מגמת המדיניות והטקטיקות הנוכחיות... מקטינים באופן גובר את הסיכויים" להגשמת הבטחתה של המפלגה השמרנית לפרוש מהשוק היחיד ומאיחוד המכסים של האיחוד האירופי. "החלטת הממשלה ביום ו' משקפת בעיה זו באופן ברור", כתב דיוויס. המדיניות "מעניקה לאיחוד האירופי שליטה על חלקים נרחבים של הכלכלה שלנו". הוא הוסיף כי גישת הממשלה למו"מ עלולה לדרבן את האיחוד האירופי לדרוש ויתורים נוספים מבריטניה. 

 

 

חברת הסמארטפונים הסינית שיאומי התחילה הבוקר להיסחר לראשונה בבורסת הונג-קונג. בתחילת המסחר המניה נפלה בכ-6%, אך התאוששה מעט בהמשך. עם זאת, בסיום המסחר, מחיר מניה עמד על 16.8 דולר הונג-קונגי (2.14 דולר אמריקאי) לעומת מחיר של 17 דולר הונג-קונגי בהנפקה (2.17 דולר).

שווי השוק של החברה עומד על כ-50 מיליארד דולר - דבר שהופך אותה ליצרנית הסמראטפונים השלישית בגדולה. 

לי ג'ון, מייסד שיאומי, בפתיחתה המסחר של המניה בבורסת הונג קונג / צילום: רויטרס
 לי ג'ון, מייסד שיאומי, בפתיחתה המסחר של המניה בבורסת הונג קונג / צילום: רויטרס