מקולנוע ועד כלי רכב: החברות האמריקאיות אומדות את הנזקים

עסקים אמריקאים רבים וכלכלנים מודאגים ממה שעלול לקרות אם עימותי הסחר יחמירו ושוקלים אלטרנטיבות לתוכניות הייצור הנוכחיות שלהם

רכבי ביואיק של ג‘נרל מוטורס ממתינים להפצה בנמל בסין. / צילום: David Gray
רכבי ביואיק של ג‘נרל מוטורס ממתינים להפצה בנמל בסין. / צילום: David Gray

המכסים האמריקאים והסיניים שנכנסו לתוקף ביום ו' האחרון - על מוצרי יבוא בשווי 34 מיליארד דולר בשנה מהצד השני - ייקרו את העלויות של חברות משני עברי האוקיינוס השקט, אבל החשש הגדול ביותר הוא מפני מכסים נוספים שיוטלו בהמשך, והחברות האמריקאיות אומדות את הנזקים שעלולים להיגרם להן.

למשל, חברה אמריקאית מצפון קרוליינה שקונה מסבים בסין תקבל הוראת תשלום של 25% כאשר המשלוח, שנמצא כעת בים, יגיע לחופי ארה"ב, לפי פרסיז'ן קומפוננטס, סוכנת התובלה הימית של החברה.

מסבים מותקנים במגוון רחב של מוצרים, כולל כלי רכב, טרקטורים, רכבות ופסי ייצור. מפעלי המסבים הסיניים עובדים על שולי רווח נמוכים, שאינם מאפשרים להם לספוג את העלות החדשה של המכס האמריקאי, מסרה נציגת סוכנות התובלה הימית מקרוליינה. "הכול ייפול על הלקוחות בארה"ב שמייבאים את המוצרים הללו", היא אמרה. "המכס הזה הולך לפגוע ביצרנים אמריקאים שמייבאים מסין יותר מאשר בחברות שמייצאות מסין לארה"ב".

בהוליווד, אולפני הפקות תוהים אם כסף סיני להפקת סרטי קולנוע יתייבש, מאחר שהמשקיעים הסינים יקבלו רגליים קרות כאשר המתחים בין שתי המדינות יסלימו, אמר רוברט קיין, נשיא חברת הפקת הסרטים פסיפיק ברידג' פיקצ'רז. "הכסף הסיני בשנים האחרונות הוא מקור גדול במיוחד של מימון לאולפנים הגדולים", הוא אמר.

קיין, שמפיק כעת סרט עלילתי בגיבוי "מיליונים רבים" של קרנות סיניות, אמר שהוא חושש לגורל הפרויקט שלו. "העיתוי גרוע במיוחד, הגורמים שמעורבים בזה חוששים", הוא אמר. האולפנים חוששים גם שסין תגיב בצמצום מספר הסרטים שהיא מרשה להפיק עם אולפנים זרים על בסיס התחלקות בהכנסות עם אותם אולפנים.

יצרנית הרכב פורד מוטורס מייצאת מספר משמעותי של מכוניות לסין, והיא תיפגע ישירות ממכסי המגן הסיניים שנכנסו לתוקף ביום ו'. ליריבה ג'נרל מוטורס יש פחות יצוא לסין, אבל כמו פורד, גם היא תלויה מאוד בשוק הסיני בגלל ייצור משותף עם השותפות שלה בסין.

הן פורד והן GM עוסקות כנראה כעת בתכנוני תרחישים, בניסיון לגבש את האופציות שלהן במקרה שהמצב יוחרף, אמרה ג'נט לואיס, מנהלת יחידת מחקרי המניות בחברת מקוארי קפיטל ריסרץ'.

האפקט הצפוי ביותר של מלחמת סחר יהיה לחשוב מחדש על תוכניות לייצר מכוניות בסין ולייצא אותן לארה"ב.GM כבר מייצרת את דגם אנוויז'ן שלה בסין ומייצאת חלק מהתוצרת לאמריקה. פורד מעבירה כעת לסין את כל הייצור העולמי של דגם פוקוס שלה, וחלק מהייצור הזה מיועד לארה"ב.

שתי החברות מתכננות לייצר בסין יותר כלי רכב לשוק האמריקאי בעתיד, כאשר עסקי הרכב הופכים ליותר ויותר עולמיים. התוכניות הללו עלולות להיכנס להילוך אחורי אם מכסי המגן יהפכו אותן ללא כלכליות.

ב.מ.וו, יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית, ייצרה בשנה שעברה 371,316 כלי רכב במפעל שלה בספרטנברג בצפון קרוליינה, שמתוכם יוצאו לסין 87,582 כלי רכב. יצוא דגמי סדרתX של רכבי שטח של ב.מ.וו כפוף מעתה למכס של 40% בסין.

"ב.מ.וו סין לא תוכל אולי לספוג את כל המכס הזה על דגמים שמיובאים מארה"ב. אנחנו מחשבים כעת את העלאות המחירים המתחייבות", מסרה החברה בהודעה.

קונטרול ריסקס, חברת ייעוץ לסיכונים עסקיים, מסרה שהיא מטפלת כעת ביותר פניות לקבלת ייעוץ על סיכוני מלחמת הסחר - כולל מחברות בתחומי חצאי המוליכים וכלי הרכב האלקטרוניים. אלו הם שני תחומים שבהם סין מתאמצת להקים יכולת ייצור משלה, אמר אנדרו גילהולם, מנהל בחברה.

החברות שואלות על דרכים שבהן עשויה סין להגיב נגד חברות זרות - כמו השקת חקירות שנוגעות לבטיחות עבודה במפעלים שלהן בסין ויחסי עבודה, תשלומי מס וציות לקודים עסקיים. הן גם חוששות מפני אובדן מכירות אם הסנטימנט הצרכני בסין יופנה נגד מוצרים ושירותים אמריקאים.

הרטוריקה האנטי-אמריקאית בתקשורת הסינית בשבועות האחרונים היא דווקא מינימלית, אבל המדיה הממלכתית אימצה נימה ביקורתית בהרבה בשעות שהובילו להכרזה האמריקאית על החלת מכסי המגן ביום שישי. שינהואה, סוכנות החדשות הממשלתית, ניבאה ש"ארה"ב תצטרך לחזור לעשתונותיה אחרי שהיא תשלם מחיר נורא". סין, קבעה שינהואה, צודקת יותר מבחינה מוסרית.

באתר המיקרו-בלוגינג הסיני Weibo היו פה ושם קריאות להחרמת מותגים אמריקאים, ממזון מהיר עד תוכנה. "עשו את חובתכם, התאחדו עם כל הלב ואל תקנו מוצרים אמריקאים", כתב אחד המשתמשים. משתמש אחר ציין, לעומת זאת, עד כמה משולבים המוצרים מארה"ב ומסין, ותהה: "אם לא נקנה תוצרת אמריקאית, מהיכן יבואו השבבים לטלפון הנייד שלי והחלקים למחשב שלי?"