לידיעת מתנגדי החיסונים: יוטיוב תילחם בתיאוריות קונספירציה

יוטיוב נלחמת בתופעת הפייק ניוז ותיאוריות הקונספירציה - תספק הקשרים מהימנים לתוצאות חיפוש של נושאים "בעייתיים" • החברה תקצה גם 25 מיליון דולר למפיקי סרטוני וידאו שיספקו מידע נאמן

youtube / צילום: שאטרסטוק
youtube / צילום: שאטרסטוק

יוטיוב מצרפת הקשרים "מהימנים" לתוצאות חיפוש של נושאים שמעוררים תיאוריות קונספירציה. כמו כן מקצה החברה 25 מיליון דולר למו"לי חדשות שמפיקים סרטוני וידאו המספקים מידע מהימן. גוגל, החברה האם של יוטיוב, הכריזה על יישום מהלכים אלה אתמול (ב') במסגרת יוזמת גוגל ניוז שהושקה במארס.

מטרת המהלך היא לצמצם את היקף המידע השגוי ביוטיוב, שהפכה בשנים האחרונות כר פורה לתיאוריות קונספירציה. בין היתר הן בלטו סביבת תקופת הבחירות לנשיאות בארצות הברית, וכן בנושאים ותיקים יותר כמו הנחיתה על הירח, 11 בספטמבר או הקשר (שקיומו הופרך) בין מתן חיסונים לאוטיזם. יוטיוב תצרף לסרטונים שיזוהו כעוסקים בתיאוריות קונספירציה הסברים בצורת טקסטים ממקורות כמו ויקיפדיה ואנציקלופדיה בריטניקה.

בשעות שלאחר התרחשותו של אירוע חדשותי גדול, תצרף יוטיוב לתוצאות החיפוש קישורים לכתבות חדשותיות, בהנחה שמקורות חדשותיים שמקפידים על כללי הדיווח נוהגים בדרך כלל לפרסם טקסטים לפני שהם מפיקים סרטוני ווידיאו. "קל מאוד להפיק ולהעלות סרטוני ווידיאו באיכות גרועה שמפיצים מידע כוזב סביב אירוע חדשות מתגלגל", אמר סמנכ"ל המוצר של יוטיוב, ניל מוהאן, "קשה יותר להפיק סרטון וידאו מהימן על סיפור חדשותי שעדיין נמצא בעיצומו".

במקביל מקימה יוטיוב קבוצת עבודה פנימית בתוך החברה לטיפול טוב יותר בנושאים חדשותיים, מממנת פעילויות וידאו בתחום ב-20 שווקים ברחבי העולם, ומרחיבה את קבוצת הסיוע הפנימית שלה למו"לים. בעבר השקיעה יוטיוב כסף בתוכניות אוריינות חדשותית דיגיטליות לבני גיל העשרה, וגייסה יוצרים מובילים ביוטיוב לקידום הנושא.

מידת ההשפעה של המהלך, כמובן, נתונה במחלוקת. גם אם יוטיוב "תנוקה" מתיאוריות קונספירציה חסרות הקשר, הן עדיין מככבות בתוצאות מובילות בחיפושים בגוגל. בנוסף, קשה להאמין שאדם שכבר מאמין בתיאוריות קונספירציה ישתכנע מקריאת ערך שסותר אותן בוויקיפדיה, שגם על מהימנותה נמחתה לא מעט ביקורת. עוד מציין האתר The Verge כי עורכים באנציקלופדיה המקוונת הביעו חשש מהיוזמה של יוטיוב, מחשש שתטיל עליהם עומס נוסף.