גבאי מניבים תימחק מהמסחר; בעל השליטה מבקש עמלת שיווק

העמלות הצפויות בפרויקט בהדר יוסף: בהיקף מיליוני שקלים • החברה: "יש עדיפות בהתקשרות עם בעל השליטה, בהתחשב בסינרגיה בין פעילות החברה לבין פעילותו"

אלי גבאי / צילום: רועי בר
אלי גבאי / צילום: רועי בר

המשקיעים בבורסה עשויים להיפרד בקרוב ממניה נוספת, והפעם מדובר בזו של חברת גבאי מניבים  ופיתוח (לשעבר אנגל משאבים). זאת בעקבות החלטת הדירקטוריון להסמיך את הנהלת החברה "לבחון, יחד עם יועציה החיצוניים, חלופות להפיכת החברה לחברה פרטית מדווחת". לפי העדכון שפרסמה חברת הנדל"ן שבשליטת אלי גבאי, אחת מהאפשרויות שייבחנו היא רכישת מלוא מניות החברה המוחזקות בידי הציבור בתמורה להנפקת אג"ח במסגרת הליך לפי סעיף 350 לחוק החברות. מניית גבאי הגיבה אתמול לעדכון בעלייה של כ-7% והשלימה טיפוס שנתי של כ-15%, לשווי חברה נוכחי של כ-95 מיליון שקל.

בגבאי הדגישו כי החלטת הדירקטוריון "הינה החלטה מקדמית ואינה מחייבת את החברה לבצע מהלך", וכן כי "גם את תתקבל החלטה מחייבת... אין כל ודאות כי החלופה המתוארת או כל חלופה אחרת, אכן תתממש". מנכ"ל גבאי מניבים הוא יוסי גורדון, לשעבר מנכ"ל התאחדות הקבלנים, והיו"רית היא מיה גבאי-טובול, אחותו של בעל השליטה.

הקמת 120 דירות בפינוי-בינוי

בד בבד יתכנסו בשבוע הבא בעלי המניות של גבאי מניבים במטרה לאשר את הסכם השיווק של אחד מהפרויקטים שלה מול חברה פרטית של בעל השליטה, אלי גבאי, לאחר שפורסמו תיקונים והבהרות בעניינו, בעקבות דיונים עם בעלי מניות וקבלת הערות מסגל רשות ני"ע. מסדר יומה של אסיפת בעלי המניות המתוכננת ירדו בימים האחרונים אישור תנאי כהונתה של גבאי-טובול וכך גם אישור מדיניות התגמול של החברה.

מדובר בפרויקט פינוי-בינוי בשכונת הדר יוסף שבתל-אביב, אשר לו מעוניין גבאי לספק שירותים באמצעות חברת אליתמר שבבעלותו, עבור סכום כולל שלפי החברה עשוי להתקרב עד ל-6 מיליון שקל, על בסיס המחיר למ"ר לפיו יימכרו הדירות, אשר ממנו ייגזרו עמלות השיווק. הפרויקט, הממוקם ברחוב קהילת לודג', כולל הקמת קרוב ל-120 דירות במסגרת תוכנית פינוי-בינוי, כשמועד סיום העבודות בו צפוי בשנת 2020 ומועד סיום השיווק צפוי לסוף 2019.

לפי ההסכם שיובא לדיון, עמלות המכירות לחברה המשווקת יסתכמו ב-3% ממחיר הדירה "ככל שהדירה תימכר במחיר המשקף מחיר למ"ר הגבוה מ-27 אלף מ"ר", ובכל מקרה אחר, עמלת המכירות תעמוד על 2% ממחיר הדירה. בהתאם, בהנחה וכלל הדירות יימכרו במחיר הגבוה מ-27 אלף שקל למ"ר, בגבאי מעריכים כי הסכום הכולל עבור עבודת החברה הפרטית של גבאי יתקרב ל-6 מיליון שקל, סכום הכולל כ-830 אלף שקל לו זכאית אליתמר בגין 12 מתוך 13 הדירות שנמכרו בפרויקט עד היום, כשעד כה היא שיווקה את הפרויקט ללא תמורה.

נוסף לסכום העמלות, גבאי מניבים גם תעמיד לרשות החברה המשווקת משרד מכירות בשטח של 180 מ"ר בבית אנגל שבתל-אביב, בו יושבים משרדיה של גבאי מניבים. תוקף ההסכם שלוש שנים. שירותי הניהול והשיווק שיינתנו לגבאי מניבים כוללים בין היתר ניהול והפעלת משווקים ומתווכים בארץ ובחו"ל, קידום ופרסום הפרויקט, שימוש במאגר הקשרים של קבוצת גבאי, השתתפות בכנסים ובירידים, ניהול ותיאום מערך השיווק, סיורים באתר הבנייה ועוד.

בגבאי מניבים ציינו כי "בחברה, בה פעילות הייזום נמצאת בתחילת דרכה, ולמעשה כוללת רק פרויקט אחד בביצוע - הדר יוסף, לא קיים מערך שיווק או נותני שירותים בתחום השיווק", וכי מבדיקות שבוצעו בנושא "התמורה המוצעת נמצאת בטווח המקובל והינה סבירה וראויה". 

התגמולים בהסכם של גבאי
 התגמולים בהסכם של גבאי

"הקמת מערך שיווק תעלה הרבה"

לעומת זאת, לפי גבאי מניבים חברת אליתמר "עוסקת באופן שוטף בשיווק יחידות דיור למגורים ומפעילה מערך שיווק מלא לצורך כך, הכולל בין היתר, אנשי מכירות, מחלקה משפטית, שינויי דיירים וכו'. מערך זה משווק כיום, מספר רב של יחידות דיור למגורים בארץ ובאזור המרכז בפרט". עוד הוסיפו כי "יש עדיפות בהתקשרות עם בעל השליטה וזאת, בהתחשב, בין היתר, בסינרגיה בין פעילות החברה לבין פעילות בעל השליטה, בזמינות שירותי השיווק המועמדים על-ידי בעל השליטה, ניסיונו העשיר בתחום ומערך השיווק המפותח שהקים".

כן ציינו בגבאי מניבים כי "ככלל, פרויקטי התחדשות עירונית תואמים את האסטרטגיה העסקית ארוכת הטווח של החברה בקשר עם תחום פעילות הנדל"ן היזמי למגורים בישראל" והעריכו כי "הקמת מערך שיווק מלא ומתפקד בחברה יש מאין, וכן גיוס כוח אדם מתאים ומיומן לצורך כך, יהיו כרוכים בעלויות כספיות גבוהות יותר משמעותית מאשר התמורה שנקבעה בהסכם השיווק לצורך שיווק הפרויקט".

גבאי רכש את השליטה בגבאי מניבים, ששמה היה אז אנגל משאבים, בשנת 2016 תמורת 6.5 מיליון אירו, נוסף להזרמת הון של כ-20 מיליון שקל שהתחייב לבצע לקופת החברה בהמשך. את הרכישה ביצע עם שותפו דיוויד מוריס, שהשתלט על אנגל משאבים ב-2011 במסגרת הסדר חוב, שכלל תספורת של כ-50% לחוב אג"ח בהיקף של כ-260 מיליון שקל, ואיבד את החברה בתחילת 2014 בעקבות דרישת בנק מממן בגין הלוואה שלקח ולא החזיר.

בשנה שעברה מוריס נפרד שוב מהחזקותיו בחברה ומכר אותן לגבאי, כחלק מהסכם פשרה שגובש בעקבות מחלוקות משפטיות שונות שהיו בין אנגל משאבים לבין מוריס, ובהן החזר הלוואה של 35 מיליון שקל שהעניק מוריס לחברה לצורך פירעון אג"ח וכן בנוגע להעמדת אשראי לחברה. כיום מחזיק גבאי בכ-63% מהונה של גבאי מניבים.