פייסבוק מרעיבה את כלב השמירה של הדמוקרטיה | טור אישי

שינויים שפייסבוק מכניסה באלגוריתם שלה בזמן כתיבת שורות אלה, מקשים מאוד על תעשיית התוכן • מדד המותגים

פיד בפייסבוק / צילום: shutterstock
פיד בפייסבוק / צילום: shutterstock

בשנה האחרונה שינתה פייסבוק שוב את האלגוריתם שלה, זה שקובע מה ייכנס לכם לפיד שמולו אתם מעבירים חלק גדול מהיום, כך שכעת הוא מעודד יותר תוכן שמיוצר על-ידי משתמשים ופחות תוכן שמגיע מאתרי התוכן הגדולים.

מדובר במגמה נמשכת מצד החברה, אך בשנים האחרונות כל שינוי כזה הופך לדרמטי יותר הודות לעובדה שאתרי התוכן הופכים תלויים יותר ויותר בתנועה (טראפיק) שמגיעה מהרשת החברתית, שנראית כאילו היא כבר בלעה את האינטרנט כולו. רק בשנה שעברה דווח כי פייסבוק שוב עברה אפילו את גוגל והפכה למקור ההפניות הגדול ביותר לאתרי התוכן.

המטרה של פייסבוק היא להחליש במידה מסוימת את תעשיית המדיה, את האתרים ובעצם להשתלט על האינטרנט. זה ברור. האתרים שאנחנו עובדים איתם היו בהיסטריה תקופה ארוכה מאוד. אבל כמו שתא"ל (מיל') אביגדור קהלני אמר בזמנו: "הם היו במגננה, עברו לבלימה, עכשיו מתחילים להשיב מלחמה".

כולם בתחום בצרות, ואנחנו מאמינים שאם יגרמו לגולש לחזור באופן אורגני לאתרי התוכן, פעם אחר פעם, הם יוכלו להמשיך לחיות.

הכול אישי, הכול רגשי

התקשורת דרך הפייסבוק היא לא באמת "חיונית". דבר לא השתנה והיא עדיין המרוויחה העיקרית מכך. האשמות רבות עולות מנבחרי העם על כך שהתקשורת המסורתית מייצרת שקרים. הם מעלים את הטענות כלפי התקשורת ברשתות החברתיות במסווה של מסר נקי וישיר לעם, אך משלבים בהן אג'נדה המשרתת אותם ואשר אינה משקפת את המציאות. מכיוון שפייסבוק היא בעיקרה עסק כלכלי ולא פלטפורמת "תוכן", רווחיה נגזרים מהגדלת זמן השהייה של גולשים במערכת. היא אינה חוסמת תוכן ואף תורמת להפצת מסרים המפלגים את האוכלוסייה באופן תמידי. זאת האמת ואסור לנו להתכחש אליה. אם לא נשים לב למתרחש, נתעורר יום אחד לפצעים חברתיים עמוקים יותר.

לפייסבוק למשל, הייתה השפעה מכרעת על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, כפי שכולם יודעים. הרשת גלגלה לקופתה 90 מיליון דולר רק ממסעות הפרסום של המפלגות לגיוס קולות. יכולות המיקוד המפורטות של פייסבוק אפשרו להתאים מסרים שונים לסוגי קהלים שונים בלי שהמערכת בדקה את אמינות המידע שמועבר דרכה, ובוחרים נחשפו לחדשות מזויפות ולמידע שגוי מטעם המפלגות.

הטענה המרכזית היא שפייסבוק עדיין אינה בודקת את המידע המועבר, למרות ההבטחות בקונגרס. היא מרוויחה המון כסף גם מהדיונים הקולחים והשיתופים שמאפשרים לה להגדיל את כמות המודעות במערכת. מנהיגים בכל העולם מנסים לנצל את הרשתות החברתיות על מנת לעקוף את אמצעי התקשורת ולגעת באנשים ללא מתווך. נתניהו גילה את היכולת של פייסבוק לעקוף את התקשורת המסורתית ולדבר לאזרחי ישראל, כשהוא ממשיך להשתמש בפייסבוק כמגפון פרטי ומדווח ל-2.5 מיליון הגולשים הרשומים בדף הפייסבוק שלו ולגולשים נוספים הנחשפים לשיתופים. כך, גם מנהיגים כמו דונלד טראמפ הצליחו להשפיע על המונים.

בנוסף לתשתית הפצת התוכן הבעייתית, פייסבוק מתאמצת לבנות סביבה נעימה לגולש כדי שלא ימהר לעזוב וכך תוכל לחשוף אותו ליותר פרסום. היא שינתה שוב את האלגוריתם על מנת לצפות אותנו בעטיפה של ממתק משפחתי, חברי, אישי ורגשי. לכן, המערכת בוררת עבור כל אחד באופן אישי את התכנים שהוא נחשף אליהם וחש בנוח איתם. האפקט הפרסונלי גרם לתדהמה אצל מחצית מאזרחי ארה"ב שגילו כי טראמפ נבחר לנשיא החדש לפני כשנתיים, מהלך שרק חזה את העתיד לבוא במקומות רבים, כיוון שפייסבוק הסתירה מהם את השיח הטראמפי שגעש ברשת בחודשים שלפני הבחירות.

גם במהלך הבחירות הקרובות בישראל, ברשויות המקומיות ובבחירות לכנסת אם תהיינה, המוני מצביעים (כולל כותב שורות אלו) יהיו נדהמים לגלות שחלק מחבריהם הטובים ביותר הצביעו למי שהצביעו, כי הם לא ראו על כך עדכונים בפייסבוק שזיהו את נטיותיהם הפוליטיות והציגו תמונה שקרית.

פרויקט עיתונות בלי עיתונות

לאחר הבחירות בארה"ב, פייסבוק זכתה לביקורת חריפה על חוסר האחריות שבה נהגה. הדבר הוביל אותה להכריז על "פרויקט העיתונות של פייסבוק", יוזמה שהתמקדה בבניית קשרים חזקים יותר עם תעשיית החדשות כדי לבלוע למערכת את המוניטין של ענף העיתונות. הפרויקט כולל הבטחה לעבוד על פורמטים חדשים, פרסום סיפורים ושיתוף פעולה עם גופי חדשות מקומיות. אך בסופו של דבר הפרויקט המשיך את המגמה לאיום ישיר על המו"לים. ועיתונות פייסבוק? יוק.

צוקרברג ממשיך ומכוון את הרגלי צריכת החדשות של הגולשים כך שיראו את הכותרת העיתונאית בזרם העדכונים של פייסבוק. לאחר הקלקה על הכתבה, הגולשים חוזרים לנהל את הדיון על התוכן שעניין אותם בתוך המערכת של פייסבוק, כך שמערכת החדשות שהפיקה אותו אינה זוכה לתנועת הגולשים שהיא מחוללת וההכנסות מחשיפת הגולשים לפרסום מועברות לפייסבוק, במקום למערכת החדשות שצריכה לממן אנשי תוכן ועלויות תחזוקה. בנוסף, ככל שיותר אנשים יתרגלו להיחשף לכותרות דרך הפיד בפייסבוק, הם לא יפתחו הרגלי גלישה לאתרי חדשות, והדבר מפחיד מאוד את המו"לים שתלויים בפייסבוק יותר ויותר, וגם צריך להפחיד אותנו כחברה שמתרגלת לצפות בעדכונים שאלגוריתם בוחר להציג לנו כשידוע שהוא מונע מאינטרסים כלכליים.

כלי התקשורת הם עסק שתכליתו היא לספר את האמת ולחשוף את הציבור להתרחשויות, אך מטרתו היא להרוויח כסף. כסף הוא הבונזו של כלב השמירה, והפגיעה האנושה שפייסבוק וגוגל גורמות לכלי התקשורת מובילה לפגיעה אנושה בדמוקרטיה.

תקראו את המגזין הזה, תחכימו מכותביו כמו מבערך מיליארד פוסטים בגובה ים המלח בפייסבוק.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל Spot.IM, שעוסקת בפיתוח כלי רשת המסייעים לאתרי חדשות ותוכן לעודד דיוני גולשים כחלופה לרשתות חברתיות