עקב הודעת טראמפ: המסחר באירופה ננעל בירידות

מלחמת הסחר מחריפה: אמש הודיע נשיא ארה"ב דולנד טראמפ על הטלת מכסים נוספים על סין בשווי 200 מיליארד דולר • השווקים באסיה הגיבו בהתאם: מדד שנגחאי נפל בכ-2%, הניקיי היפני ירד בלמעלה מ-1%, ההאנג סנג רשם ירידות של 1.5%

בורסות אסיה \ צילום: רויטרס
בורסות אסיה \ צילום: רויטרס

המסחר באירופה ננעל היום (ד') במגמה שלילית, גם המסחר בבורסות אסיה ננעל בירידות, בהובלת הבורסה בסין, שם ירדו המדדים המובילים בשיעור של עד 1.85%, זאת לאור החרפת מלחמת הסחר עם הודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הטלת מכסים נוספים על סין. 

 

אמש (ג') פורסמה רשימה מקוצרת של 10% מסוגי המכסים בשווי 200 מיליארד דולר נוספים שיוטלו על סין. בכך ממלא טראמפ את איומיו מהשבועות האחרונים להסלים את מלחמת הסחר עם סין. "200 מיליארד הדולר האלה שווי ערך למכסים שהם הטילו עלינו", נשמע אומר בכיר בממשל.

הטלת המכסים לא תיכנס לתוקף באופן מיידי, כי אם תושהה לתקופה של חודשיים ותיכנס לתוקף בסביבות ה-22 לאוגוסט.

ביום שישי האחרון התחילה למעשה באופן רשמי מלחמת הסחר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מול סין. ארה"ב החליטה ללכת עם הטלת המכסים של כ-25% על יבוא סיני בשווי 34 מיליארד דולר, ועוד מכסים של 16 מיליארד יגיעו בעקבותיהם. התקשורת הסינית מטעם המדינה טענה כי "ממשל טראמפ מתנהל כמו חבורה של ביריונים עם האיומים שלהם על מדינות שונות, בינהן סין", והכריזה כי היא תטיל מכסים זהים מטעם עצמה. 

המשקיעים באירופה מודאגים מהחדשות, והשווקים הגיבו בהתאם ורושמים ירידות. הפן האירופי רשם ירידות של 1.2%.

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, כנראה תזכה בתמיכתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושל שני שרים בכירים נוספים על תכנית הברקזיט, זאת לאחר פרישתם של שני שרים בכירים בממשל מיי, כך פורסם ברויטרס. 

ביום ב' פורסם כי שעות לאחר שהשר האחראי על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") דיויד דיויס התפטר מתפקידו במחאה על עמדת ראשת הממשלה תרזה מיי בנוגע לתהליך, הודיע גם שר החוץ בוריס ג'ונסון על פרישה מפתיעה מתפקידו. גל העזיבות מאיים על ממשלתה של מיי, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לעתיד בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי ורצונה של מיי להוביל לכיוון "פרישה חלקית" שעדיין תותיר חלקים גדולים מהכלכלה בבריטניה קשורים באופן הדוק לכלכלת האיחוד.

ג'ונסון, ראש העיר לונדון לשעבר, שנחשב לאחד הקולות הציבוריים הבולטים בממלכה שעודדו את הציבור להצביע בעד הפרישה מהאיחוד האירופי לפני כשנתיים, הודיע כי אינו עומד יותר מאחורי מדיניות הממשלה בנושא ה"ברקזיט". הוא עשה זאת לאחר שהקבינט הבריטי גיבש ביום שישי האחרון עמדה שתוביל ל"ברקזיט רך", שכולל אימוץ חלקים גדולים מהחוקים האירופיים בנוגע לסחר על ידי בריטניה, כולל חוקי המכס, ושנועדה למנוע זעזוע כלכלי בממלכה כתוצאה מהפרישה. חלק מכלי התקשורת בבריטניה העריכו כי התפטרות שר החוץ מסמלת היערכות להצבעת אי אמון קרובה במיי ולמאבק על השלטון במפלגה השמרנית. ג'ונסון נחשב למי שעשוי להתמודד על תפקיד ראש הממשלה מטעם המפלגה.

ההסכם, שגובש בישיבה מרתונית של הקבינט של הממשלה הבריטית ביום שישי, קובע כי יישמרו יחסים כלכליים הדוקים בין בריטניה לאיחוד האירופי גם אחרי הפרישה, המתוכננת למארס הקרוב. דיויס, שהודיע על פרישתו במחאה על אימוץ המדיניות שמובילה מיי אמר כי היא "מסוכנת" לעתיד בריטניה. לדבריו, במסגרת העמדה הבריטית לדיונים עם האיחוד האירופי שסוכמה בסוף השבוע, בריטניה "מוותרת יותר מדי".

חברת התקשורת טליט מדווחת על צפי הרווחים שלה לקראת סוף מחצית 2018 ונראה כי החברה מתייצבת בהשוואה לשנה שעברה עם עלייה משוערת של כ-12% ברווחים.

בעקבות פרסום הודעת המכסים של ארה"ב מדד שנגחאי נפל בכ-2%, הניקיי היפני ירד בלמעלה מ-1%, ההאנג סנג רשם ירידות של 1.5%, ובסינגפור נרשמו ירידות של כ-1%.