טליט מוכרת את חטיבת הרכב ב-105 מיליון דולר במזומן

הרוכשת היא החברה הסינית TUS International LTD, והעסקה תושלם עד סוף השנה

יוסי פייט / צילום: תמר מצפי
יוסי פייט / צילום: תמר מצפי

לפני כמה שנים סומן תחום הרכב כמנוע צמיחה בחברת הטכנולוגיה טליט תקשורת . בסוף השבוע, לאחר מספר חודשים של שמועות בנושא, הודיעה החברה רשמית על מכירת חטיבת הרכב שלה, בעסקה של 105 מיליון דולר במזומן. הרוכשת היא החברה הסינית TUS International LTD, והעסקה תושלם עד סוף השנה.

טליט מפתחת ומייצרת מוצרים לתקשורת בין מכשירים אלקטרוניים (M2M), כולל יישומי האינטרנט של הדברים (IoT). מנייתה עלתה ביום שישי ב-3.5% במסחר בלונדון, למחיר המשקף לחברה שווי של 223 מיליון פאונד (כ-1.1 מיליארד שקל). למרות העלייה ביום שישי, המניה נסחרת במחיר נמוך בכ-38% מהמחיר שבו נסחרה לפני שנה - זמן קצר לפני שהחלו טלטלות משמעותיות בחברה.

מניית טליט ירדה
 מניית טליט ירדה

בקיץ שעבר החברה פספסה תחזיות ומנייתה קרסה, ולאחר מכן נודע כי המנכ"ל הדומיננטי עוזי כץ נאלץ לפרוש בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו בארה"ב, ושאותו הסתיר. בחודשים שחלפו מאז הספיקה החברה לפרסם עוד אזהרות רווח, להודיע שהיא נמצאת תחת חקירת הרגולטור הבריטי ולעדכן שבכוונתה למכור את חטיבת הרכב שלה.

בדיווח של טליט לבורסה ביום שישי על העסקה היא ציינה, כי העסקה תכלול העברת נכסים ועובדים מתחום המו"פ והמכירות, שפרוסים במספר מדינות. טליט הוסיפה שהחטיבה הנמכרת ייצרה הכנסות של 63.2 מיליון דולר ב-2017, וה-EBITDA המתואם שלה (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם באותה שנה ב-10.1 מיליון דולר. זאת, לעומת הכנסות של 31.9 מיליון דולר ו-EBITDA של 2 מיליון דולר שנה קודם לכן.

ב-2017 החטיבה גם עברה לרווח של 2.1 מיליון דולר אחרי מס, לעומת הפסד של 1.9 מיליון דולר ב-2016. טליט ציינה, כי עם השלמת העסקה, הסכום שיתקבל ישמש אותה להפחתת החוב שעומד על 25 מיליון דולר, ולחזק את מאזנה.

טליט נכנסה לתחום הרכב כשרכשה בסוף 2013 פעילות בתחום מ-NXP תמורת 9 מיליון דולר, כאשר לאורך השנים היא השקיעה עוד סכומים בפיתוח פתרונות בתחום. בסוף השנה שעברה, כשפורסם ב-Financial Times דיווח שטליט מתכננת למכור את החטיבה, אישרה החברה את הדיווח ומסרה כי היא בוחנת את כל הפעילויות שלה, במטרה להביא לייעול משמעותי ולהורדת בסיס העלויות. מכאן נותרת השאלה הפתוחה האם פעילויות אחרות של טליט עשויות להימכר בעתיד.

המנכ"ל, יוסי פייט מסר: "מכירת חטיבת הרכב הינה חלק מתהליך המיקוד העסקי שעוברת החברה במהלך השנה האחרונה. העסקה תצמצם את חוב החברה באופן משמעותי, ותספק את הגמישות הפיננסית הנדרשת למיקוד משאבי החברה בהאצת האינטגרציה של קו מוצרי החומרה ושירותי ה-IoT בתחום הקישוריות הגלובלית, פלטפורמת ה-IoT ופורטל השירותים מקצה לקצה, מה שיחזק את מעמדנו כחברה מובילה בתחום.

"עולם החברות והארגונים - הן חברות תעשייתיות ומסחריות והן ארגונים ממשלתיים - יממש בשנים הקרובות אסטרטגיית IoT על מנת להתייעל, לייצר תזרימי מזומנים ממקורות חדשים ולהיות חדשניים ברמת השירות והמוצר, וטליט תהיה ספק מוביל שיסייע לארגונים השונים לממש אסטרטגיה זו".