מ' המשפטים יבקש היום מבג"ץ לדחות מועד השלמת חוק הגיוס

הבקשה תוגש בשם הממשלה, כדי לאפשר לקואליציה להמשיך לעבוד על חוק הגיוס

מפגינים נגד חוק הגיוס / צילום: אוריה תדמור
מפגינים נגד חוק הגיוס / צילום: אוריה תדמור

משרד המשפטים יגיש היום (א') את הפניה לבג״ץ, בשם הממשלה, כדי לאפשר לקואליציה להמשיך לעבוד על חוק הגיוס עוד כמה חודשים. כזכור, בג״ץ הקצה לממשלה עד ל-12 בספטמבר 2018 כדי לתקן את אי השוויון בחקיקה כפי שעברה בראשית הכנסת ה-20 ואשר דחתה את חובת הגיוס עד לשנת 2023.

בכנסת ה-19, בקואליציה שהורכבה גם מיש עתיד, עבר נוסח חוק הגיוס שחייב את החרדים להתגייס, והטיל עליהם סנקציות כלכליות אם לא מילאו אחר החובה. לקראת מערכת הבחירות של 2015, סגר ראש הממשלה בנימין נתניהו את הרכב הקואליציה עוד לפני היציאה לבחירות והבטיח לראשי יהדות התורה וש״ס, יעקב ליצמן, משה גפני ואריה דרעי, שהוא ישנה את חוק הגיוס מיד אחרי הבחירות, וכך היה.

נגד אותו השינוי (תיקון מספר 21 לחוק שירות הביטחון) עתרו מספר קבוצות וב-12 בספטמבר 2017, פסק בג״ץ בהרכב מורחב בראשות נשיאת העליון בדימוס, השופטת מרים נאור, ונגד דעתו החולקת במיעוט של השופט סולברג שהחוק לא שוויוני, מגדיר ״חרדים״ באופן רחב מדי, נתוני המדינה למתן פטורים היו ״עמומים מדי״ והצביע על מספר כשלים נוספים.

בג״ץ קבע אז כי לקואליציה עומדת שנה שלמה לתקן את החוק. בכנס החורף, סביב ההצבעה על התקציב, דרשו הסיעות החרדיות שהנושא הזה יטופל, אך ראש הממשלה העדיף לדחות את המשבר ואת השיח עמם בנושא עד לכנס הקיץ. לפני מספר שבועות אושר בוועדת השרים לחקיקה ניסוח שאינו מקובל על הסיעות החרדיות ובמהלך ההצבעה על הקריאה הראשונה במליאה, הצביעו 13 הח״כים של יהדות התורה וש״ס נגד החוק, אך כיוון שלא רצו לראות את הממשלה הנוכחית מתפזרת כשנה וחצי לפני מועד הבחירות - הם שכנעו את חברי הכנסת הערבים (גם הם 13 במספר) להיעדר מן ההצבעה.

דווקא סיעת יש עתיד, שלחמה בכל הכוח נגד הכרסום בחוק המקורי, החליטה הפעם לתמוך בהצעה של הממשלה ואפשרה לקואליציה של נתניהו להתגבר על משבר הקריאה הראשונה. בסיום אותה ההצבעה הודיעו נציגי הסיעות החרדיות שאם הממשלה לא תקבל דחייה מבג״ץ למועד האחרון להצבעה על החוק הזה - הם ינטשו את הקואליציה.

כעת, מגישים היום במשרד המשפטים את הבקשה משופטי העליון לאפשר לפולטיקאים עוד כחצי שנה (או יותר של תמרונים).

הדבר מעלה קושי רב, כיוון שלא ברור מה עוד עשוי להתרחש במהלך החצי השנה הבאה, שלא יכול היה לקרות בשנה השלמה שחלפה. הבעיות הפוליטיות בין הצדדים לא ישתנו, לפני או אחרי מערכת בחירות. אחד הטיעונים שעשויים לשכנע את שופטי העליון להעניק לממשלה את הדחייה היא העובדה שהקואליציה עשתה מאמץ ממשי לקדם את החוק הזה, והצליחה להעביר אותו בקריאה ראשונה.

מחלקת בג"צים פנו אל הפורום לשוויון בנטל עם הבקשה לעכב ביצוע ב-7 חודשים את חוק הגיוס. איתי בן חורין העותר בתיק בשם הפורום לשיווין בנטל אמר כי הם השיבו למחלקת בגצים של משרד המשפטים שהם יתנגדו לדחייה. ״מעכבים ביצוע כבר 20 שנים. תנו לצבא לגייס על פי חוק שירות ביטחון ואת העניינים הפוליטיים תסיימו בזמנכם. לא כל המתגייסים בצה"ל צריכים להיות שבויים בידי כמה רבנים בני 80 שעוד לא החליטו מה דעתם בנושא ומנסים לרקוח קומבינה פוליטית מעל הראש של המשרתים".