דוקטור ריפל ומר XRP: המטבע הדיגיטלי השלישי בשוויו צונח

לאחר שנקבע באחרונה כי ביטקוין ואת'ר אינם ניירות ערך, הוגשו בארה"ב כבר 3 תביעות ייצוגיות שבהן נטען כי Ripple הוא נייר ערך • המטבע נמצא בינתיים בצלילה חופשית ואיבד כ-85% ממחיר השיא שלו

מטבע ה-Ripple XRP  / צילום: רויטרס
מטבע ה-Ripple XRP / צילום: רויטרס

הכירו את חברת Ripple Labs, שמייסדיה פיתחו לפני שש שנים את המטבע הדיגיטלי (Ripple (XRP, שהוא כיום השלישי בשוויו אחרי ביטקוין ואת'ר. אין ספק שההצלחה הגדולה של המטבע ריפל היא תוצאה של מאמצי החברה ופעולות מנהליה לאורך השנים, אך כאן טמון מלכוד רגולטורי: ככל שחברת ריפל תפעל לקידום המטבע ריפל ותהיה מזוהה עמו, כך גדל והולך הסיכון שרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) תקבע כי XRP הוא נייר ערך.

בעוד שה-SEC מתמהמה בפרסום עמדתו בנושא, נערכת כעת החברה למאבק משפטי בשלוש תביעות ייצוגיות שהוגשו כנגדה בחודשיים האחרונים, המבוססות כולן על הטענה כי XRP הוא נייר ערך וכי חברת ריפל עומדת מאחוריו, מקדמת אותו ושולטת בו.

חברת ריפל הוקמה בשנת 2012, בהתאם להסכם מייסדים שבו נקבע כי יונפקו בסך הכל 100 מיליארד מטבעות, אשר יתחלקו בין המייסדים (20%) והחברה (80%). התיעוד הפומבי שקיים לגבי המטבע מלמד שנכון ליום 1 בינואר 2013 אכן הונפקו 100 מיליארד מטבעות XRP. יש לציין כי שיטה זו, שבה הכמות הסופית של המטבעות מונפקת כולה מראש, יש מאין, שונה ממטבעות דוגמת ביטקוין ואת'ר, שבהם כמות המטבעות שבמחזור גדלה והולכת עם הזמן באמצעות תהליך הכרייה של מטבעות חדשים.

במקרה של XRP, כמות המטבעות שבמחזור מלכתחילה הייתה גם הכמות הסופית המירבית - 100 מיליארד מטבעות, שמתוכם כאמור לחברת ריפל הוקצו 80 מיליארד מטבעות והיתרה הוקצתה למייסדים. כלומר, אין אצלה הבדל בין "הכמות שבמחזור" לכמות הסופית המירבית. בהתאם, "שווי השוק" של המטבע XRP שווה למעשה למכפלת מחירו של המטבע ב-100 מיליארד (סך הכמות המונפקת).

Ripple
 Ripple

שווי פנטסטי, בלי זכויות ובלי שימוש ממשי

כשמחירו של XRP הגיע בתחילת ינואר השנה לשיא של כ-3.50 דולרים, הגיע שווי השוק של המטבע ל-350 מיליארד דולר, ושווי ההחזקות של כריס לארסן, אחד מצמד מייסדי ריפל, היה גבוה משוויו של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק. ואולם בחצי שנה האחרונה התרסק מחיר המטבע בכ-85%, ונסחר כיום לפי שער של כ-44 סנט בלבד. בחשבון פשוט, שווי השוק של XRP הוא כיום כ-44 מיליארד דולר, קרוב מאוד לשווי השוק של את'ר (המטבע של פלטפורמת את'ריום). עדיין מדובר בשווי שוק פנטסטי למטבע דיגיטלי שהונפק יש מאין, שאינו מקנה למחזיק בו זכויות כלשהן בחברה, ואין בו כל שימוש ממשי למעט מסחר ספקולטיבי שמתקיים בו בזירות המסחר האינטרנטיות.

נחזור לחברת ריפל. על פי אתר הבית שלה, מחזיקה כיום החברה בכ-60 מיליארד מטבעות XRP, ששוויים התכווץ לכ-27 מיליארד דולר "בלבד". לחברה הוקצו כאמור מלכתחילה 80 מיליארד מטבעות, כך שהיא מכרה (או העבירה) בשש השנים האחרונות כ-20 מיליארד מטבעות. באתר נכתב כי החברה מוכרת מטבעות כדי "להגדיל את הנזילות בשוק", ובאחרונה הפקידה 55 מיליארד מטבעות XRP במנגנון נאמנות, שמגביל אותה למכור "רק" מיליארד מטבעות כאלו בכל חודש.

בתביעות הייצוגיות שהוגשו נגד ריפל ומנהליה, נטען שהם פועלים זה שנים ליצירת שוק משני למטבע XRP, ומעודדים את הציבורלהשקיע בו במגוון דרכים, כדי להעלות את שער המטבע ולאפשר לחברה לממש ולמכור את החזקותיה ברווחי עתק. לפי הנטען, החברה עוסקת למעשה זה שש שנים, ללא הפוגה, במכירה בלתי חוקית של ניירות ערך לא רשומים.

חברת ריפל פועלת לקידום המטבע שלה בדרכים רבות נוספות. כך למשל, כדי למצוא לו שימושים (שיוכלו אולי להצדיק את השווי הדמיוני שלו), הקימה החברה קרן של 300 מיליון דולר שנועדה לעודד מיזמים לפתח שימושים במטבע. החברה יושבת על הרי מזומנים שזרמו לכיסה במהלך השנים ממכירת XRP, והיא מפזרת אותם בנדיבות, בין השאר למטרות צדקה, בשיתוף עם ידוענים (הכוכבים האמריקאים אשטון קוצ'ר ואלן דג'נרס), ולמטרות שיווקיות, דוגמת קונצרט פרטי של הראפר סנופ דוג, שארגנה במאי במפגש של חסידי המטבע. אין פלא אפוא, שבעיני המשקיעים קיימת זהות מוחלטת בין חברת ריפל למטבע ריפל. אלא, שכאן נמצא כאמור המלכוד.

המנכ"ל: "אם החברה תיסגר מחר, XRP ימשיך לפעול"

בשנה האחרונה חידדה ה-SEC והבהירה כי רובן המכריע של הנפקות המטבע המתבצעות בשיטת ICO הן למעשה הצעות לציבור של ניירות ערך. בכיר ברשות ני"ע האמריקאית ציין בחודש שעבר כי ביטקוין ואת'ר אינם נחשבים כיום ניירות ערך, בעיקר בגלל הביזוריות הגבוהה המאפיינת את שני המטבעות, והעובדה שלא עומד מאחוריהם גוף מרכזי שמקדם אותם ושולט בהם.

הכותרות שפורסמו לאחר נאומו של אותו דירקטור, וויליאם הינמן, התמקדו בקביעה כי את'ר אינו נייר ערך, אך חשובה לא פחות מכך הייתה שתיקתה הרועמת של ה-SEC לגבי XRP. אכן, נוכח העובדה שחברת ריפל מזוהה עם המטבע, משווקת אותו ושולטת בו לכאורה, בהחלט תיתכן אפשרות שהרשות תחליט לראות ב-XRP נייר ערך ותנקוט צעדי אכיפה שעשויים לזעזע את תעשיית הקריפטו כולה.

על פי ראיונות מהעת האחרונה, ניכר שחברת ריפל ומנהליה מודעים היטב לסכנה שמרחפת מעל ראשם, ומנסים כעת ליצור חיץ כביכול בין החברה למטבע. כך למשל, בראיון שנערך באפריל ציין סמנכ"ל בחברה כי "יש הבדל גדול בין ריפל ל-XRP. ריפל היא חברת תוכנה, XRP הוא נכס דיגיטלי שנסחר עצמאית. לנו יש במקרה הרבה מאוד XRP, אבל יש לנו גם הרבה מזומנים, כיסאות ומחשבים". ובכנס ביוני הוסיף מנכ"ל החברה, בראד גרלינגהאוס: "ריפל שונה מ-XRP, ואם החברה תיסגר מחר, XRP ימשיך לפעול. זהו קוד פתוח, טכנולוגיית בלוקצ'יין".

טקטיקה זו של ריפל, להרחיק מעצמה את המטבע XRP, עשויה לסייע לה במאבק המשפטי, אבל היא טומנת גם מלכוד מסחרי. שכן, כדי לשמור על מחיר המטבע ולאפשר לחברה ולמייסדיה להמשיך ולממש ברווח מירבי את החזקותיהם העצומות, יהיה עליהם להמשיך במאמצי השיווק של המטבע וקידומו.

עולם הקריפטו ממתין במתח להתפתחויות בנושא. 

■ הכותב הוא שותף במחלקת ניירות ערך במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'. המאמר משקף את דעתו האישית בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי.