שקטים, חסכונים ומהירים: נחשפו קרונות הרכבת החשמלית

הקרונות החדשים שייכנסו לשימוש ב-2020 יכללו מערכת מידע חכמה לנוסע המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ול-GPS • בקו המהיר לירושלים שלפי התכנון יושק בסוכות השנה ייסעו בשלב ראשון קרונות רגילים

רכבת ישראל /צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל /צילום: דוברות רכבת ישראל

רכבת ישראל הציגה היום (ג') לראשונה את עיצוב הרכבות החשמליות החדשות מסוג Double Deck Electric Multiple Unit מתוצרת סימנס, שיפעלו בקווים הפעילים של הרכבת שיעברו הסבה לחשמל בשנים הקרובות וכן בקו המהיר לירושלים.

330 הקרונות החדשים יגיעו לישראל במהלך שנת 2020 ויתווספו לצי של 520 קרונות של הרכבת. כל הקרונות יחדיו מכילים כ-1,700 מקומות ישיבה ומותקנים בהם לראשונה מערכת אוטומטית לספירת נוסעים באמצעות מצלמה, המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת, בדיוק של 95%; מערכת מידע חכמה לנוסע, המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ול-GPS, ומציגה את מסלול התקדמות הרכבת והתחנות בדרך; מערכת מצלמות במעגל סגור; ומערכת דיאגנוסטיקה חכמה המנטרת און ליין את מצב התחזוקה של הרכבת ומאפשרת גילוי ותיקון תקלות בזמן אמת.

בינתיים בקו החשמלי הראשון בישראל, הקו המהיר לירושלים, שיושק על פי התכנון הרשמי בערב סוכות השנה, ייסעו הקרונות הרגילים של הרכבת שעברו הסבה למסילה חשמלית.

הקרונועים החשמליים יגיעו בסטים של שישיות ורביעיות, וניתן יהיה לחבר בין סטים שונים, כך שכל רכבת תוכל להכיל בין 4-14 קרונועים בהנעה עצמית חשמלית. ההספק של הרביעייה הוא 6,436 כוחות סוס (4,800 קילוואט) ו-8,046 כוחות סוס (6,000 קילוואט) בתצורת השישייה.

רכבת ישראל /צילום: דוברות רכבת ישראל
 רכבת ישראל /צילום: דוברות רכבת ישראל

פרויקט הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות חשמליות, בעלות של כ-13 מיליארד שקל הינו פרויקט הדגל של רכבת ישראל שספג לא מעט ביקורות בשל העיכובים הרבים בהשקתו. המועד הרשמי להשקת הקו המהיר לירושלים הוא 23 בספטמבר, ואולם גורמי מקצוע רבים בענף מטילים בכך ספק, היות שעבודות רבות על הקו טרם התסיימו.

להסבת הרכבות מהנעה בדיזל להנעה חשמלית ישנה משמעות עצומה למשק - הרכבות החשמליות שקטות וידידותיות לסביבה, מהירות וחסכוניות יותר, והן מאשפרות להגדיל באופן משמעותי את מספר הנוסעים.

מהנהלת רכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל נערכת לאחד השינויים המשמעותיים ביותר שביצעה מיום הקמתה - הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות נוסעים חשמליות. הפרויקט יביא לשינוי מוחלט בהפעלת הרכבות בישראל, והוא כולל שיפור משמעותי בחוויית הנסיעה ברכבת. הקרונועים החשמליים החדשים, מהירים, שקטים וידידותיים לסביבה, יספקו שירות מצוין ליותר נוסעים, בקווים חדשים וקיימים, ויאפשרו לרכבת ישראל להמשיך ולהגדיל את מספר לקוחותיה, להעניק שרות מצוין ולהצעיד את התחבורה הציבורית לעידן חדש".