בין החקירות להאשמות בשוביניזם: אובר עדיין מתכננת להנפיק

אובר, שמקווה לצאת להנפקה ראשונית לציבור במחצית הראשונה של 2019, מתקשה להתגבר על המוניטין הרע שיצא לה כמי שמתייחסת במתירנות לשוביניזם, גזענות ואפליה מגדרית • חקירה של הוועדה לשוויון הזדמנויות בתעסוקה בארה"ב, אחת מחמש חקירות פדרליות בנושאים שונים, תקשה עליה לזכות באמון הציבור

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס
אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

הוועדה לשוויון הזדמנויות בתעסוקה בארה"ב (EEOC) מנהלת חקירה נגד חברת אובר בעקבות תלונה על אי-שוויון מגדרי, כך על פי מקורות המקורבים לחברה. החקירה, אחת משורת חקירות פדרליות נגד ענקית הרייד היילינג, נפתחה באוגוסט ולא דווחה עד כה. במסגרת החקירה, הוועדה לשוויון הזדמנויות בתעסוקה מראיינת עובדי ועובדות אובר בהווה ובעבר, ודורשים מאנשי אובר להמציא להם מסמכים שונים. החוקרים מחפשי מידע שקשור לנוהלי שכירת העובדים של אובר, פערי שכר וסוגיות אחרות בעלות היבט מגדרי, לדברי אחד המקורות.

מנכ"ל אובר דארה קוסרוושאהי (Dara Khosrowshahi), שנכנס לתפקיד בספטמבר, מנסה לחלץ את אובר משורת השערוריות שאליהן נקלעה החברה בהנהגת קודמו בתפקיד. קוסרוושאהי הופיע בפני רגולטורים ומחוקקים כדי להציג את עמדתה של אובר, וכעת הוא מככב בקמפיין פרסום טלוויזיוני שבו הוא מבטיח תרבות תאגידית חדשה ש"תמיד תעשה את הדבר הנכון".

בתוך כך מנסה קוסרוושאהי לנווט את החברה להנפקה ראשונית לציבור בשנה הבאה: המנכ"ל נשא אתמול (ב') דברים בכנס 'סיעור המוחות של פורצ'ן' (Fortune Brainstorm) בעיירה אספן בקולורדו, שם אמר שהוא מתמקד יותר ביצירת תזרים מזומנים חיובי מאשר בהפיכת החברה לרווחית על פי כללי החשבונאות המקובלים. לטענתו, אובר לא צריכה להיות רווחית לפני עריכת ההנפקה הראשונית לציבור, המתוכננת למחצית השניה של 2019.

מוניטין כחברה גזענית שמפלה מגדרית

אובר מתקשה לגבור על השם הרע שרכשה לעצמה כחברה שמתייחסת במתירנות לשוביניזם, בעקבות השערוריה שפרצה כתוצאה מפוסט ויראלי שהעלתה מהנדסת התוכנה לשעבר, סוזן פאולר, לבלוג שלה בתחילת 2017.

אתמול (ב') אמרה אובר כי ביצעה "המון שינויים ב-18 החודשים האחרונים", כולל רפורמה בנוהלי הערכת העובדים והתגמולים שלה. כמו כן הודיעה החברה כי השיקה "הכשרה בגיוון ובמנהיגות לאלפי עובדים ברחבי העולם".

אשתקד הזמינה אובר את התובע הכללי לשעבר של ארה"ב, אריק פאולר, לבדוק את הנעשה בחברה, וממצאי חקירתו הובילו לפיטוריהם של 20 עובדים. מהנדסת תוכנה אחרת, שגם היא כבר עזבה את החברה, הגישה במאי תביעה נגד אובר בגין הטרדה מינית, אפליה על רקע גזעי וסוגיות אחרות. באותה עת אמרה אובר שהיא "נעה בכיוון חדש". כמו כן, בשבוע שעבר הדיחה אובר את סמנכ"לית משאבי האנוש שלה, ליאן הורנסי, לאחר חקירה פנימית שנפתחה בעקבות האופן שבו טיפלה מחלקתה בטענות לאפליה על רקע גזעי. סמנכ"ל התפעול של אובר, ברני הרפורד, שאותו שכנע קוסרוושאהי לעבור לאובר מ-Expedia Group, שבה עבדו שניהם בעבר, שלח בשבוע שעבר לעובדים מכתב התנצלות בעקבות תלונות פנימיות כי אמר דברים חסרי רגישות מהבחינה הגזעית.

בפגישה השבועית של כל עובדי החברה אתמול, עשו קוסרוושאהי ובכירים אחרים מאמץ להפיג את החששות לגבי סוגיות גזע ומגדר. הוא אמר שאובר שכרה יועץ חיצוני לחקור את הרפורד, שאותו תיאר כ"חבר שלי" - זאת על בסיס הקלטה שהגיעה לידי ה"וול סטריט ג'ורנל". על אף האמור, אין שום סימן לכך שחקירת EEOC מתייחסת גם להורנסי או להרפורד. הורנסי לא נענתה לפניות שבהן התבקשה להגיב. הרפורד שלח הודעת אימייל שבה הודיע שהוא מתכוון לשפר את התנהגותו בתגובה לדברי הביקורת מצד עובדי החברה.

היועץ המשפטי של אובר, טוני ווסט, אמר בפגישה שאובר מנסה לפתור את בעיית "הנקודות העיוורות בסוגיות המגדר והגזע". לשם כך החברה תפתח בפגישות הכשרה במתכונת של אחד-על-אחד למנהלים הבכירים בשבועיים הבאים, ובעוד חודש תפרסם מסמך אסטרטגיה רחב, לדברי בו ינג לי, סמנכ"לית הגיוון של אובר.

קוסרוושאהי אמר ששיפור הגיוון ייקח זמן רב, אך ערב לכך שאובר תשתפר בתקופת כהונתו.

נכון לחודש מרץ, היוו הנשים כ-38% מעובדי אובר, לעומת 36% בחודש המקביל אשתקד, למרות ששיעור הנשים בתפקידי מנהיגות ירד ל-21% מ-22% אשתקד, לדברי החברה. נתונים אלה עולים בקנה אחד עם נתוניהן של חברות טכנולוגיה אחרות.

חמש חקירות פדרליות בנושאים שונים

אובר כבר ניצבת מול חמש חקירות פדרליות אחרות מצידן של סוכנויות שונות בסוגיות נוהלי התמחור שלה, טענות למעשי שוחד של מנהלי אובר בחו"ל, ושימוש לכאורה בתוכנה שפותחה כדי למנוע מפקידים מקומיים להתחקות אחר פעילויותיה של אובר. אובר אמרה שהיא משתפת פעולה עם חוקרים, מבלי להודות באופן ספציפי בקיומן של החקירות.

בהתפתחות נפרדת אתמול אמרה ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC) שהיא מחלקת צ'קים בשווי כולל של 18.9 מיליון דולר ליותר מ-88,000 נהגי אובר במסגרת ההסדר מינואר 2017 ליישוב טענות FTC שהחברה הטעתה את הנהגים לגבי גובה שכרם ואופציות מימון הרכב שלהם. במסגרת ההסדר לא הודתה אובר כי נהגה שלא כשורה.

קוסרוושאהי פעל לאישוש החברה באמצעות שכירת פקידים לשעבר במשרד המשפטים של ארה"ב, מכירת יחידות בעלות ביצועים גרועים ויישוב סכסוכים משפטיים תלויים ועומדים, כולל תביעה משפטית מיריבתה של אובר, אלפאבית, שטענה לגניבת סודות מסחריים.

אובר הוציאה יותר מ-10.7 מיליארד דולר מאז הקמתה ב-2009. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הניבה החברה רווח מהבחינה הטכנית, הודות לשווי הנקוב שבו מכרה את פעילותה בדרום מזרח אסיה. אך על פי חישוב אחר שמנכה את הריבית, המסים והוצאות אחרות, הפסידה אובר באותו הרבעון 312 מיליון דולר. 

EEOC, שמשימתה היא לאכוף את החוקים הפדרליים נגד אפליה, מגיבה בדרך כלל לתלונות חסויות שמגישים עובדים נגד מעסיקיהם, ובסמכותה להגיש תביעה משפטית או לפנות להליך בוררות פרטי. מספר זעום מאוד מכ-90,000 תלונות שמוגשות מדי שנה, מסתיים בהסדר או בתביעה משפטית בהנהגת EEOC. לא ברור אם מתכוונת EEOC לנקוט צעד כלשהו נגד אובר, הנמנית עם הפרשות המתוקשרות ביותר שבהן מטפלת הוועדה לאחרונה.

EEOC זכתה בכמה ניצחונות משמעותיים, למרות שהם בגדר היוצא מהכלל. ניצחונות אלה כוללים הסדר בן 250 מיליון דולר ב-2003 עם מערכת הפנסיה של קליפורניה בגין אפליה על רקע גיל, והסדר בן 240 מיליון דולר ב-2013 עם קבלן עובדים בתעשיית בשר ההודו בגין התעללות פיזית בעובדים בעלי הפרעות נפשיות.