מצרים נגד חופש הדיבור: חוק חדש יפקח גם על המדיה חברתית

החוק יעניק לממשלה המצרית סמכויות פיקוח גורפות על התקשורת המסורתית אך גם על המדיה החברתית • לפי החוק, הרשויות יוכלו להעניש אמצעי תקשורת על הפצת מה שהממשלה המצרית מגדירה כחדשות כוזבות, גם חשבונות מדיה חברתית בעלי יותר מ-5,000 עוקבים יחשבו כגוף תקשורת

הפרלמנט המצרי אישר הצעת חוק שמעניקה לממשלה סמכויות פיקוח גורפות על אמצעי התקשורת המסורתיים ועל המדיה החברתית. מבקרי המהלך טוענים שהוא יחזק את יכולתו של משטר הנשיא עבד אל פתאח א-סיסי לנקוט יד קשה נגד חופש הדיבור וההתנגדות למשטר.

החוק החדש יאפשר לרשויות להעניש אמצעי תקשורת מסורתיים כמו הטלוויזיה והעיתונים על הפצת מה שהממשלה מכנה חדשות כוזבות. כמו כן מתייחס החוק לחשבונות מדיה חברתית בעלי יותר מ-5,000 עוקבים כאל אמצעי תקשורת לכל דבר, וחושף את משתמשי טוויטר ופייסבוק לתביעות משפטיות באישומים מעורפלים, כולל השמצת הדת והסתה לשנאה.

מרבית אמצעי התקשורת הבולטים במצרים הם פרו-ממשלתיים, וחלק מהאנליסטים וארגוני זכויות האדם רואים את החוק החדש כניסיון אגרסיבי להגביל את המדיה החברתית - אחת מזירות חופש הדיבור האחרונות שנותרו במדינה שבה נחסמים לעתים קרובות אתרי חדשות עצמאיים, ונאסרות מחאות רחוב לא-מאושרות.

"החוקים האלה מעניקים תוקף משפטי לצנזורה המונית ומחריפים את המתקפה על חופש הדיבור במצרים", אמרה נג'יה בונעים, מנהלת צפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, בהתייחסה לחוק החדש ולחוקים קשורים אחרים. דבריה נאמרו לפני ההצבעה בפרלמנט.

המהלך הממשלתי לדיכוי המדיה החברתית מתבצע בעוד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי מבסס את כוחו לאחר שניצח בבחירות במארס שלפניהן הושלכו לבית הסוהר יריביו האמינים היחידים כדי למנוע מהם להתמודד. בחודשים האחרונים עצרה הממשלה כמה מתנגדי משטר בולטים, וא-סיסי מרכז את השלטון בידיו ובידיהם של קבוצת יועצים קטנה.

חוק התקשורת החדש הוא חלק מגל של חקיקה בתקופת כהונתו השנייה של א-סיסי, ולדברי אנליסטים נועדה חקיקה זו למנוע את הישנותה של ההתקוממות העממית של 2011 שהדיחה את קודמו של א-סיסי בתפקיד, הנשיא חוסני מובארק, ששלט במצרים קרוב ל-30 שנה.

ראש גוף הפיקוח על התקשורת במצרים, מקרם מוחמד אחמד, אמר שהחוק החדש נועד למנוע "מאמצים להשפיע באופן שלילי על דעת הקהל".