אירופה הבטיחה לשמר את הסכם הגרעין עם איראן והיא מקיימת

ממשלות צרפת, בריטניה וגרמניה בוחנות הפעלת חשבונות עבור הבנק המרכזי של איראן בבנקים המרכזיים שלהן, או חידוש פעילות של חשבונות רדומים, על מנת לפתוח ערוץ פיננסי שיאפשר להמשיך לקיים את ההסכם עם איראן למרות איומי ארה"ב בחידוש הסנקציות

עמנואל מקרון  תרזה מיי ואנגלה מרקל. / צילום: רויטרס
עמנואל מקרון תרזה מיי ואנגלה מרקל. / צילום: רויטרס

ממשלות צרפת, בריטניה וגרמניה הודיעו לאיראן שהן בוחנות הפעלת חשבונות עבור הבנק המרכזי של איראן בבנקים המרכזיים שלהן כדי לפתוח ערוץ פיננסי שיאפשר לשמור על קיומו של הסכם הגרעין האיראני, לדברי כמה פקידים אירופים.

מהלך זה הוא הסימן הקונקרטי הראשון שאירופה עשויה למלא את הבטחתה לנקוט צעדים לשימור הסכם הגרעין האיראני, ופירושו של דבר הוא שחלק מהממשלות האירופיות מתנגדות באופן נחרץ לסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן כדי לבודד אותה מהבחינה הכלכלית.

לאחר יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין במאי, הודיעה איראן כי תחדל לציית להסכם אלא אם תזכה בתועלות הכלכליות שמעניק לה ההסכם, שנחתם ב-2015. במסגרת הסכם זה בוטלו מרבית הסנקציות הבינלאומיות על איראן בתמורה למגבלות מחמירות אך זמניות על פעילותה הגרעינית של איראן.

פקידים שמעורבים בדיונים אמרו שהאפשרות שבנקים מרכזיים יפעילו חשבונות עבור הבנק המרכזי של איראן - או יחדשו את פעילותם של חשבונות שהיו רדומים במשך שנים - היא אחת מכמה אופציות שבוחנות ממשלות אירופיות. שלוש הממשלות האירופיות הציגו את תוכניותיהן לאיראן בדיונים שערכו החודש שרי חוץ ופקידים בכירים בווינה.

ממשלות אירופיות אחרות, כולל אוסטריה ושבדיה, אמרו גם הן כי ישקלו מהלך דומה, לדברי הפקידים.

עם זאת הדגישו הפקידים כי על אף שכבר נפתחו דיונים עם בנקים מרכזיים, הבנקים עדיין לא הביעו את הסכמתם. פקידים בבנק האירופי המרכזי (ECB) אמרו כי קיימת רתיעה מכינון קשרים פיננסיים עם איראן בעוד ארה"ב מתכוננת לחדש את הסנקציות.

איראן תצטרך גם לחוקק חוקים נגד הלבנת הון שיענו על דרישות הגוף הבינלאומי הממונה על המאבק בהלבנת הון (FATF), לדברי הפקידים.

בשבוע שעבר דחתה וושינגטון בקשה אירופית רשמית שארה"ב תעניק לחברות

אירופיות פטור גורף מהציות לסנקציות, שמטרתן לצמצם את יצוא האנרגיה האיראני ואת קשריה המסחריים עם חברות זרות.

פקידים אמריקאים הזהירו במפורש מפני עשיית עסקים עם הבנק המרכזי של איראן, ואמרו כי בנק זה "אינו צריך להיחשב למוסד לגיטימי שעמו יכולים בנקים אירופיים - כולל בנקים מרכזיים - לקיים קשרים".

פקידים אמריקאים הדגישו באופן חוזר ונשנה שחברות אירופיות ואזרחים אירופיים יהפכו ליעד של ארה"ב אם ימשיכו לעשות עסקים עם איראן לאחר שהסנקציות האמריקאיות יחודשו באופן מלא בנובמבר. סנקציות אלה מתייחסות לא רק לחברות אמריקאיות אלא גם לחברות זרות.

מדי יום מכריזות חברות אירופיות גדולות נוספות על תוכניותיהן לצאת מהשקעותיהן באיראן או להקפיאן, ואיראן לוחצת על אירופה לגבש פתרונות מהירים לשימור התועלות הכלכליות שמעניק לה הסכם הגרעין.

צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין - המדינות שהשתתפו לצד ארה"ב ואיראן במו"מ להסכם הגרעין ב-2015, הבטיחו בווינה להגן על "גורמים כלכליים שמשקיעים או מבצעים "פעילויות מסחריות ופיננסיות" - התייחסות לערוצי תשלום אפשריים של בנקים מרכזיים, לדברי פקידים אירופים.

אתמול (ב') אמרה הממונה על קשרי החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שהאיחוד נחוש בדעתו לדבוק במדיניותו למרות סירובה של ארה"ב להעניק פטורים.

לדברי שני פקידים, התקווה היא שבאמצעות הפעלה באירופה של חשבונות נקובי אירו, ליש"ט ומטבעות אחרים עבור הבנק האיראני המרכזי, תוכל איראן להזרים לעצמה בקלות רבה יותר את הכנסות ייצוא הנפט שלה, או לכל הפחות להשתמש בהכנסות אלה כדי לרכוש באירופה מוצרי מפתח כגון חלקי חילוף לתעשיית הרכב שלה.

מרבית הבנקים המסחריים המערביים הגדולים סירבו לפתוח חשבונות איראניים מחשש שהרשויות האמריקאיות ימנעו מהם גישה למימון דולרי מתוקף הסנקציות.

פקידים אירופים מקווים שהבנקים האירופיים המרכזיים הלאומיים יהיו מוגנים מהסנקציות, אך הם מודים שאין שום ערבות לכך. ארה"ב יכולה להטיל סנקציות על נגידי בנקים מרכזיים וחברי מועצות המנהלים שלהם, ואף למנוע מהם גישה לשוקי ההון האמריקאיים למרות המחיר הכלכלי הנרחב הכרוך במהלך כזה.

ארה"ב כבר הטילה סנקציות על נגיד הבנק המרכזי של איראן, והגדירה אותו כטרוריסט בגין הזרמת כסף לחיזבאללה הלבנונית, עושת דברה של איראן בלבנון.