יש חיים בלי ארה"ב: יפן והאיחוד האירופי חתמו על הסכם כלכלי

כתגובה לטראמפ, אירופה ויפן פתחו שותפות כלכליתשתבטל את רוב המכסים על המסחר הדו-צדדי

שינזו אבה וז’אן קלוד יונקר,    צילום: רויטרס, Martin Bureau
שינזו אבה וז’אן קלוד יונקר, צילום: רויטרס, Martin Bureau

הנשיא טראמפ כינה את האיחוד האירופי "יריב מסחרי" בשבוע שעבר, ואתמול (ג') הגיבו מנהיגי אירופה בחתימה על שותפות כלכלית עם יפן שתבטל את רוב המכסים על המסחר הדו-צדדי. הדיונים נמשכו שנים, אבל הפרוטקציוניזם של טראמפ עודד את שני הצדדים להשיג עסקה שמראה איך ליברליזציה של סחר עוקפת את ארה"ב.

ביטול מכסות היבוא והמכסים היפניים על מוצרי חקלאות אירופים יפגע במגדלי החזירים בארה"ב, שנהנים כעת מעמדת שוק חזקה ביפן. יצוא המזון המעובד האירופי ליפן צפוי לגדול בשיעור של עד 180%.

ההשפעה הגדולה ביותר תהיה על תעשיות הייצור שקרובות לליבו של טראמפ. בנוסף להסרת המכסים, העסקה גם מאחדת תקנים ומבטלת חסמים לא מכסיים. כאשר ארה"ב מעלה את המכסים על חומרי גלם ורכיבים מיובאים, האטרקטיביות שלה כבסיסי ייצור תישחק, ושרשראות אספקה יקיאו את הספקים האמריקאים.

האיחוד האירופי חוזה שיצוא הכימיקלים שלו ליפן יעלה ב-22% ויצוא מוצרי הנדסה מכניים יגדל ב-16%, לפי בנק דויטשה וולה. חברות אירופיות יקבלו גישה טובה יותר למכרזי ממשלה ביפן, מה שארה"ב ניסתה להשיג זמן רב. במקביל, כאשר המכס האירופי על מכוניות מיפן יתאפס מ-10% כעת, ליצרני הרכב מארה"ב תהיה תחרות קשה יותר באירופה.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, דחה את הלחץ האמריקאי לדון בעסקה דו-צדדית שתציע הטבות דומות לאלו שהציעה השותפות הטרנס-פציפית, TPP. יתר 11 המדינות בשותפות הזו הפריכו את התחזיות שהיא תיפול בעקבות נסיגת טראמפ ממנה ב-2017. הן חתמו על גרסה שנדונה מחדש במארס השנה. חלק מהחישוב של אבה היה שאובדן המסחר יכאיב לארה"ב עד כדי כך שהיא תבחר להצטרף מחדש ל-TPP, בכהונת טראמפ או יורשו.

גם סין מחפשת יחסים כלכליים הדוקים יותר עם יפן והאיחוד האירופי כמשקל נגד למלחמת הסחר שלה עם ארה"ב. בייג'ין החלה לאחרונה להציע יחס מועדף לחברות רב-לאומיות לא אמריקאיות. במקום לאלץ את סין לפתוח את שוקיה בפני חברות אמריקאיות, המכסים של ממשל טראמפ יסייעו ליריבותיה של ארצו.

טראמפ החליט להתקוטט עם עמיתות הסחר הגדולות ביותר של ארה"ב בהנחה שכמוהו, הן יתמקדו בזרימה דו צדדית של מוצרים מוגמרים ויתייחסו לסחר כמשחק סכום אפס. זה מתברר כלא נכון. כפי שהעסקה היפנית-אירופית והשותפות החדשה של TPP מראות, יש מסלול עוקף אמריקה של ליברליזציה בסחר. יתר העולם ייהנה ממסחר חופשי יותר, ואילו החברות והצרכנים בארה"ב יפסידו.