דרהי ממשיך לטפל בחוב של אלטיס: גייסה מעל 5 מיליארד דולר

למרות השינויים המבניים וההתאוששות במניית קבוצת התקשורת - היא עדיין 51% מתחת לשיא של 2015

פטריק דרהי / צילום: רויטרס
פטריק דרהי / צילום: רויטרס

קבוצת התקשורת אלטיס, שבשליטת איש העסקים פטריק דרהי - בעלי חברת התקשורת הישראלית הוט - ממשיכה לטפל בחוב שלה. מהלכים שביצעה החברה בחודשים האחרונים הביאו לשיפור מסוים בסנטימנט המשקיעים כלפי המניה, אך היא עדיין רחוקה מהשיא שבו נסחרה ב-2015. אלטיס, שדרהי הקים בשנת 2001, צמחה לאורך השנים באמצעות רכישות ממונפות, עד שבשנה האחרונה התעורר החשש של המשקיעים מפני יכולת החברה לשרת את חובותיה, שהגיעו בשנה שעברה לכ-50 מיליארד אירו.

אלטיס אירופה דיווחה אתמול על השלמת תמחור והנפקה של איגרות חוב חדשות, בהיקף כולל של 2.75 מיליארד אירו, כאשר התמורה מההנפקה תשמש אותה לפירעון של אג"ח קיימות. אלטיס ביצעה את ההנפקה באמצעות החברה הבת שלה, אלטיס צרפת, כאשר סכום של 1 מיליארד אירו הוא באג"ח נושאות ריבית של 5.875% וסכום של 1.75 מיליארד אירו - בריבית של 8.125%. לפי הודעת החברה, היקף הגיוס הוגדל, כשהתכנון המקורי כלל גיוס של 1.9 מיליארד אירו, אך הגיוס זכה לביקושים גבוהים. איגרות החוב מיועדות לפירעון בפברואר 2027, בעוד שאיגרות החוב שאלטיס מתכננת לפרוע כעת הן לפירעון ב-2022, ונושאות ריבית של 5.375%-6%.

זהו מהלך שני בשבוע האחרון שנוגע לחובה של אלטיס. בתחילת השבוע החברה דיווחה על הלוואה לתקופה של 8 שנים, בהיקף של 2.5 מיליארד אירו, אשר תישא ריבית של ליבור פלוס 400 נקודות בסיס. הסכום מההלוואה יצטרף לסכום מהגיוס עליו דווח היום, וישמש לצורך פירעון האג"ח שמועד הפירעון שלהן הוא 2022. בחברה מציינים היום כי בעקבות שני המהלכים, המח"מ הממוצע של החוב של אלטיס צרפת הוארך מ-6.4 שנים ל-7.5 שנים, והמח"מ של אלטיס אירופה עלה מ-6.1 שנים ל-6.6 שנים. "מחזור החוב מחזק את פרופיל הנזילות של אלטיס", נכתב בהודעת החברה. 

המספרים של אלטיס
 המספרים של אלטיס

דרהי - המפסיד העיקרי "על הנייר"

אלטיס אירופה נסחרת בבורסה של אמסטרדם לפי שווי שוק של 4.8 מיליארד אירו, אחרי ירידה של 31% במחיר המניה בשנה החולפת. עם זאת, המניה כבר נסחרה השנה במחיר נמוך משמעותית מזה בו היא נסחרת כיום. בעוד שהיום מחיר המניה הוא קצת מעל 3 אירו, לפני כארבעה חודשים הוא הגיע לשפל של כ-1.3 אירו בלבד. בניסיון לייצב את הספינה השוקעת ביצעה אלטיס מהלך מבני בקבוצה, כשפיצלה מתוכה את אלטיס USA, החברה הבת לשעבר שהפכה לחברה עצמאית. הפיצול הושלם לפני מספר שבועות. אלטיס USA שהונפקה לפני כשנה בוול סטריט נסחרת כיום בשווי 13.2 מיליארד דולר, ירידה של 40% מאז ההנפקה. הפיצול בוצע כך שאלטיס אירופה (לשעבר "אלטיס NV"), שהחזיקה ב-67.2% מאלטיס USA, חילקה כדיבידנד בעין את ההחזקה שלה באלטיס USA לבעלי מניותיה. עוד לפני הפיצול, בניסיון להרגיע את השוק, ביצעה החברה כמה שינויים בהנהלתה, ודרהי עצמו חזר לנהל את החברה כשמספר בכירים הוזזו מתפקידיהם.

גם לאחר הפיצול, דרהי נותר בעל השליטה בשתי החברות. דרהי הוא גם המפסיד העיקרי "על הנייר" מהירידות בשתי המניות. למרות העליות במניית אלטיס אירופה מהשפל של תחילת השנה, מחירה עדיין נמוך ב-51% מהשיא שנקבע באמצע 2015, כשנה וחצי לאחר שהחברה הונפקה לראשונה בבורסה של אמסטרדם. דרהי (54), שהוגדר בעבר כאיש העשיר ביותר בישראל, מחזיק כיום ב-60.9% מהון המניות של אלטיס אירופה, בשווי נוכחי של כ-2.9 מיליארד אירו.