דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

חודש פושר: כך נתקעו סיטונאי התיירות עם חבילות נופש ליולי

כמות הנוסעים מישראל לחו"ל עולה, אך סיטונאי התיירות מדווחים כי נשארו עם מלאי חבילות גדול במיוחד לחודש יולי, שאמור להיות אחד מחודשי השיא בתיירות היוצאת • אז למה הסיטונאים נתקעו דווקא החודש, ואיך זה משפיע על המחיר?

אתר נופש בטורקיה / צילום: שאטרסטוק
אתר נופש בטורקיה / צילום: שאטרסטוק

למה סיטונאי התיירות נתקעו עם חבילות נופש לחודש יולי? תופעה מעניינת מתרחשת בחודש יולי הנוכחי, שאמור להיות אחד מחודשי השיא של השנה בתיירות היוצאת, כלומר נסיעות של ישראלים מחו"ל. אמנם כמות הנוסעים נמצאת במגמת גידול - וגם בדוחות רשות שדות התעופה שיופצו לאחר הקיץ מספר הנוסעים בוודאי ישקף עלייה אל מול שנת 2017 - אולם סיטונאי התיירות נותרו עם מלאי חבילות גדול ליולי, והמחירים - כפי שמעידים האתרים השונים - הם "לא בשמיים" כפי שהתיירים מכירים מחודשי הקיץ ולמעשה, במקרים רבים הם משקפים את רמת המחירים של חודש יוני, כלומר עוד לפני החופש הגדול.

כמה סיבות הובילו לכך: ראשית, עודף היצע של חבילות נופש, יעדים חדשים ועשרות חברות תעופה שהגבירו את פעילותן - מספר הנוסעים נמצא אמנם בעלייה, אבל בסופו של יום יש גבול לגידול הפוטנציאלי של הנוסעים הישראלים שטסים לחו"ל בחודשי הקיץ - במילים פשוטות: ההיצע גדל, והמחיר יורד. גורמים בענף מדברים לא רק על הצפה של חבילות אלא גם על הצפה של סיטונאים ששריינו מבעוד מועד מקומות בטיסות וחדרים בבתי מלון, שהם "חייבים" להיפטר מהם לאור התחייבות לספקים.

שנית, המונדיאל שנערך בתחילת חודש יולי השאיר בארץ רבים מהישראלים - אלה שביקשו לצפות בנחת במונדיאל בבית ולא לקטר כשהם נגררים לפארק מים בחו"ל עם הילדים בשעת המשחקים, לצד כ-20,000 ישראלים שנסעו בעצמם למונדיאל שהתקיים ברוסיה.

זאת ועוד, קייטנות מסובסדות שמפעיל משרד החינוך או הרשויות המקומיות משאירים יותר ויותר ילדים במסגרות מסודרות במהלך חודש יולי - הרבה יותר מאשר בחודש אוגוסט, במהלכו כל קייטנה (פרטית) תתחיל במחיר של 2,000 שקל אל מול מחיר של כמה מאות שקלים לקייטנות יולי.

שיקול אחר מתייחס לחגי תשרי השנה שקורצים ליותר ויותר מהנוסעים: פריסת החגים על פני ימים באמצע השבוע ובתחילת חודש ספטמבר "מסדרים" רצף ימים אופטימלי לנסיעה לחו"ל (ופחות ימי חופשה נדרשים מההורים לעומת חופשת הקיץ) וביעדים רבים גם במזג-אוויר נוח יותר לעומת יולי-אוגוסט.

שיקולים נוספים כוללים את המצב הביטחוני הלא יציב באזורי הצפון ובאזור הדרום, שהשאיר את תושבי הישובים באזורים הללו באי-ודאות, כשרבים מהם חיכו ולמעשה עדיןי מחכים אן דוחים את הזמנת החופשה לקיץ.

מעל כל אלה, גם התזמון של תשעה באב, שנופל השנה מוקדם יותר מהשנה שעברה - ב-21 ביולי - משאיר נופשים רבים בבית. בשנה שעברה תשעה באב התקיים ב-31 ביולי.

גם דפוסי הצריכה של הנוסעים שהשתנו משאירים חבילות רבים בקרב ספקים: התחזקות חברות הלואו קוסט בקווים מישראל משקפת במקרים רבים הזמנה ישירה מול החברות ודילוג מעל הסיטונאים המקומיים לצד הזמנה עצמאית של בתי מלון, פעמים רבות ישירות מאתרים בינלאומיים או מרשתות בתי המלון. מנתונים שהציגה לאחרונה אשת טורס עולה כי שנת 2018 מהווה שנת מפנה, כאשר 53% מהישראלים מפצלים את קנייה הנופש שלהם, כלומר רוכשי את הטיסה ואת בית המלון מגורמים שונים. 67% מזמינים באתרי אינטרנט, כש-81% מהנוסעים שמפצלים את ההזמנה עושים זאת דרך האינטרנט.

את המתרחש בחודש יולי הנוכחי מסביר עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, כך: "הצפה של חבילות. יש עודף של סיטונאים ששפכו לשוק היצע גדול של מוצרים".

סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, גיל סתיו, מסביר כי "היצע המושבים הגדול בחודש יולי הוביל לירידת מחירים של כ-15% בהשוואה לחודש יולי 2017. מחירי החופשות של יולי השנה דומים ברמתם למחירי יוני". סתיו מוסיף דפוס בהתנהגות הצרכנים באשר לחודש יולי הנוכחי: "הבחנו השנה ביחס לשנה קודמת כי יש הרבה יותר הזמנות של הרגע האחרון. הנוסעים המתינו, ואכן ניתן למצוא דילים של הרגע האחרון בחודש יולי במחירים זולים יחסית".

סמנכ"ל השיווק של קשרי תעופה, ניר מזור, מספר כי מגמת ההיחלשות של חודש יולי ניכרת בשנתיים האחרונות, אולם "השנה זה התחדד. יש ירידה במחירים, יש יותר מקומות פנויים, תוך דגש על יעדים משפחתיים דוגמת איי יוון או היער השחור וכדומה". לדברי מזור, מחירי יולי השנה זולים בכ-20% ביחס ליולי אשתקד.

האם המחירים כעת זולים יותר מהמחירים ששילמו מי שהקדים להזמין בטווח של חצי שנה למשל?

"בחלק מהמקרים כן", אומר סתיו. "אבל לא בטוח שהמוצר עצמו עוד קיים, כך שלרגע האחרון נדרשת גמישות הן ביעד והן בתאריכים". לדבריו, "גם בחודש אוגוסט השנה יש מי שממתין לרגע האחרון - עדיין אפשר לתפוס חבילות, אבל התפוסה באוגוסט מתמלאת בקצב מהיר יותר".

ברלוביץ' מתייחס לגורם נוסף שמשנה את תמונת המצב החודש בענף התיירות. "פריחת הלואו קוסט והשמיים הפתוחים הובילו לשפע קיצוני של היצע ליעדים מסוימים. ראינו שהלואו קוסט גם מרים את הביקוש ליעדים מסוימים שאליהם דווקא ההיצע גדל, למשל לונדון, אמסטרדם או פריז. אנשים חוזרים ליעדים הקלאסיים, ואנחנו רואים גם אצלנו ביקוש ליעדים הללו שהיום יותר חברות טסות אליהם".

את פערי המחירים ביולי השנה לעומת יולי שנה שעברה מציג ברלוביץ' כך: "אם חבילה למשפחה ליוון עלתה ביולי 2017 כ-10-15 אלף לשבוע, השנה אפשר למצוא את אותה חבילה גם ב-30% פחות". לצד הנימוקים שהוזכרו מעלה מציין ברלוביץ' ירידה מסוימת בביקוש לחבילות ליוון לאור הצורך לגוון.

גם מבדיקת "גלובס" עולה כי היצע הטיסות הזולות (יחסית) ליולי כולל מחירים מפתיעים הנעים סביב 400-450 דולר לאדם ליעדי מערב אירופה (בטיסות הכוללת מזוודה) בסוף יולי.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מסכם: "עבורנו יולי היה חודש רע, צרכנים ניצלו את המצב ועשו יופי של עסקאות כולל במלונות יוקרה. מי שהיה חכם במיוחד היו הנופשים שיצאו לחופש ב-3 השבועות הראשונים של החודש וחסכו עשרות אחוזים".

באוגוסט התמונה שונה: מחירי אוגוסט גבוהים בכ-30% ביחס למחירי החבילות של חודש יולי. שיא הביקוש כמדי שנה מתנקז לשבועיים האחרונים של החודש (בשעה שגם הגנים הפרטיים יוצאים לחופשת הקיץ).

"יש מלונות שכבר הגיעו להפסקת מכירה (סטופ סייל) באוגוסט", אומר ברלוביץ', שבניגוד לסתיו מזהה דווקא יותר הזמנות מוקדמות, כלומר כאלה שנעשו בחודש אפריל לערך. "מי שהזמין לפני 4-5 חודשים, שילם 20%-30% פחות מהמחירים כיום. גם בדילים של הרגע האחרון לא נגיע למחירים של המקדימים להזמין. בסופו של דבר אנחנו מתאזנים".

ברלוביץ' מציין כי "גם בכל הנוגע לחופשה בישראל, חודש יולי השנה מתנהג אחרת בצד המחירים וההיצע. אנחנו רואים רשתות שמציעות מבצעים כמו לילה שלישי חינם או ילד ללא תשלום. אלה מבצעים שלא מאפיינים את עונת הקיץ. מנגד, התפוסה באוגוסט תהיה דומה לזו של חו"ל, כלומר גבוהה, ובאילת לקראת סוף הקיץ אנחנו לקראת תפוסה מלאה כבר כעת".

קרסו מוסיף כי מחירי אוגוסט השנה גבוהים, אך עדיין אפשר למצוא דילים "במחירי אוגוסט". עם זאת, גם היוצאים באוגוסט יכולים לחסוך זאת אם יוותרו על 2-3 ימים הראשונים של תחילת שנת הלימודים.

אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה!טורס, אומר שחופשה שמתחילה בסוף חודש אוגוסט וזולגת לתחילת יולי תגלם חיסכון של עשרות אחוזים במחיר אל מול חופשה שנערכת כולה במהלך חודש אוגוסט. החיסכון, לדבריו, יכול להגיע ל-30% ממחיר החופשה. "מדובר על סכום לא מבוטל המסתכם ביותר מ-3000 שקל למשפחה", הוא אומר.

בין הדוגמאות שמספק אטיאס: חופשה בת 4 לילות בפאפוס, שבחודש יולי תעלה 530 דולר לאדם, תעלה כ-650 דולר באמצע אוגוסט; חופשה בכרתים, שתעלה בחודש יולי 580 דולר, תעלה כ-754 דולר באמצע חודש אוגוסט.

דוגמה אחרת המתייחסת לפערים במחירי החופשה למי שמוכן לוותר על 3 ימי הלימוד הראשונים היא חבילה לאמסטרדם: חבילה לזוג ושני ילדים, שתעלה 4,900 דולר ל-4 לילות בשבוע האחרון של אוגוסט, תרד למחיר של כ-3,000 דולר למי שיצא ב-30 באוגוסט וישוב ארצה ב-3.9.

ומה באשר לחגים?

באתר טרווליסט מזהים את היעדים המבוקשים לחגי תשרי, ובראשם בנגקוק (18% מההזמנות לחגים) וניו-יורק (17%), לאור ימי החופשה המרובים המאפשרים נופש ארוך. עוד ברשימת היעדים: אתונה (11%), פראג (11%), טביליסי ומונטנגרו ויוון המובילה עם הזמנות לנופשונים.

בטרווליסט מזהים כי בתקופת החגים הנוכחיים אל מול החגים בשנה שעברה המחירים לניו-יורק עלו בכ-11% (לטיסה בלבד) ועומדים על כ-960 דולר בממוצע (לא בהרח בטיסה ישירה), כשהמחירים לבנגקוק ירדו בכ-7% ועומדים בממוצע על 950 דולר. המחיר הממוצע לטיסה ליעדי אירופה נעים בין 587 דולר בממוצע ללונדון ועד כ-330 דולר לאתונה. המחיר המוצע לטיסה בלבד למדריד עומד על כ-440 דולר. המחיר ממוצע לחבילת נופש בחגי תשרי לפי טרווליסט עומד כעת על כ-700-800 דולר לקורפו או לכרתים, לעומת כ-500-600 דולר לבורגס או בודפשט.

קרסו מציין בעיקר את ראש השנה, שכרגע מהווה את שיא הביקושים לחגים: "התמזון של ראש השנה מאפשר לצאת לכמעט שבוע ימים מבלי לקחת יום חופש אחד של חופש מהעבודה. יש ביקוש גבוה לראש השנה וגם לסוכות שמסדר גשרים של חופשים". לדבריו, מחירי החגים מתייקרים ככל שנוקף הזמן, אולם כרגע הם נמוכים ביחס למחירי אוגוסט בכ-10%.

לפי ברלוביץ', "מחירי החגים כבר דומים לאוגוסט". לפי מזור, מחירי החגים משקפים טווח ביניים שבין יולי לאוגוסט. "אם בין יולי לאוגוסט הפער הוא של 30% במחירים, החגים יהיו בערך בטוח של 10-15% פחות מאוגוסט".

סתיו מציג תמונה מעט שונה. "היות שהחגים נופלים בסמוך לקיץ, יש היצע גדול של יעדים כולל יעדי בטן-גב ויעדים שמשפחות נוהגות לטייל בהם. בין היתר ביוון, ביעדים במערב ובמזרח אירופה. עדיין לא מאוחר להזמין לחגים, יש מקומות במחירים שפויים", הוא אומר.

על המחסור בחדרים בבתי מלון, שמתחדד בעיקר בספטמבר, מספר גם מזור: "הקרב הוא על החדרים. טיסות יש בשפע, אולם היצע החדרים מוגבל, ומדובר בכלל התיירים ולא רק עבור הישראלים. תיירים ויתרו על יעדי הנופש בטורקיה או במצרים, ויש ביקוש גבוה ליעדי אגן הים התיכון תוך דגש על יוון וקפריסין. אנחנו רואים זליגה לפתרונות לינה אלטרנטיבית כמו קמפינג, קרוואנים, אוהלים ודירות. המחסור בחדרים בא לידי ביטוי בעיקר בספטמבר השנה, משום שזהו מועד שגם רבים מהאירופאים נופשים בו. התפוסה לספטמבר תופסת תאוצה, ואני מציע למי ששוקל לנסוע בחגים להזדרז ולשים את הדגש ראשית על מציאת מלון".

"הסיבה שש מחירים זולים וסיטונאים תקועים היא בעיקר בגלל שהנוסע הישראלי כבר לא מוכן לקבל את המוצר של "כולם". הוא מחפש את הייחודיות במה שהוא מזמין, רוצה לבנות לעצמו ולבחור את המלון שמתאים לו ולא את מה שמתאים לסיטונאים למכור לו”, אומר ארז בוסו מאתר סמארטאייר.

לדבריו, ״בעבר זה היה אפשרי פחות כי הטיסות היחידות ליעדי נופש היו בידיים של סיטונאים כשהיום יש טיסות לכל היעדים בלואו קוסט. אנחנו ראינו שכבר בינואר-מרץ הנוסעים הזמינו טיסה והתחילו לבדוק מלונות, כלומר שלמעשה דילגו על הסיטונאים שנותרו עם החבילות. צריך גם לזכור שיולי, שלא כמו אוגוסט התפוסה בבתי מלון ביעדי הנופש (יוון למשל) לא מאוד מאוד גבוה כך שניתן למצוא זמינות מה שמאפשר לבנות עצמאית חבילות אטרקטיביות, לפני 3 חודשים הסיטונאים מכרו את יולי במכירים יקרים, בזמן שפירוק החבילה הציג מחירים אטקרטיביים יותר, היום אין להם ברירה אלא להוריד מחיר...פשוט הימור לא נכון מצידם. התוצאה היא הוזלה של מחירים".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות