תקדים היסטורי: ישראל גייסה 250 מ' אירו חוב בריבית אפסית

באוצר הודיעו היום על גיוס חוב לשלוש שנים, שנושא ריבית שנתית של 0.05% - הנמוכה ביותר שהממשלה נדרשה לשלם אי-פעם • ל"גלובס" נודע כי רוכשת החוב היא קרן ממשלתית של אחת ממדינות אסיה

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

ממשלת ישראל מגייסת חוב באפס ריבית: האוצר הודיע היום על גיוס 250 מיליון אירו בהנפקה פרטית למשקיע אסטרטגי אסייתי. הסכום שגוייס לשלוש שנים נושא ריבית שנתית של 0.05%, הריבית הנמוכה ביותר שהממשלה נדרשת לשלם אי-פעם. האוצר מנוע מלמסור מידע על זהות הרוכש של החוב אך "לגלובס" נודע כי מדובר בקרן ממשלתית של אחת ממדינות אסיה, דוגמת Temasek של ממשלת סינגפור. החתם בהנפקה היה ברקליס קפיטל שמכהן כעושה שוק ראשי באג"ח ממשלתיות.

את גיוס החוב הוביל החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו וסגנו גיל כהן. האוצר גייס בעבר סכומים דומים בדולר וזו הפעם הראשונה שמתבצעת הנפקה פרטית באירו. באוצר מעריכים כי הריבית האפסית נמוכה בכ-25 נקודות בסיס מהריבית שהאוצר היה נדרש לשלם במקרה של הנפקה ציבורית, מהסוג שהאוצר נוהג לערוך בתחילת כל שנה.

האוצר ערך בשנים האחרונות מספר הנפקות פרטיות למשקיעים אסטרטגיים: ב-2011 גוייסו 400 מיליון דולר לשנה בריבית של 1.6% וב-2012 גויסו 200 מיליון דולר לשנתיים בריבית משתנה של ליבור פלוס 0.9%. באוצר מציינים כי הריבית הפעם נמוכה יותר משום שהבנצ'מרק היה הבנק המרכזי האירופי שעדיין שומר על ריבית אפס ושיעורי ריבית שליליים על פקדונות בנקאיים. בנוסף תרם לריבית הנמוכה הסנטימנט החיובי כלפי הכלכלה הישראלית שבא לידי ביטוי בסוף השבוע בהודעת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס על העלאת אופק הדירוג של ישראל ל"חיובי".