צה"ל בודק תקרית שיגור מיירטי "שרביט קסמים" לטילים סוריים

בצה"ל ובמערך ההגנה האווירית מתחקרים את פרטי האירוע הבוקר, שבמסגרתו שוגרו שני טילי יירוט של מערכת ההגנה "שרביט קסמים" לעבר טילים שנורו במסגרת הקרבות שמתחוללים בסוריה

שרביט קסמים / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
שרביט קסמים / צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

בצה"ל ובמערך ההגנה האווירית מתחקרים את פרטי האירוע הבוקר (ב'), שבמסגרתו שוגרו שני טילי יירוט של מערכת ההגנה "שרביט קסמים" לעבר טילים שנורו במסגרת הקרבות שמתחוללים בסוריה.

שני הטילים, מסוג "סטאנר", הם טילי היירוט של "שרביט קסמים", מערכת הגנה לטווחים הבינוניים והארוכים שנכנסה לשימוש מבצעי בצה"ל לפני כשנה. מערכת זו מכונה בצה"ל בשם "קלע דוד". שיגור שני הטילים הבוקר הוא למעשה שיגור מבצעי ראשון של טילים ממערכת הגנה זו, שפותחה ויוצרה בידי רפאל ובשיתוף החברה האמריקאית רית'און.

הטילים שאליהם כוונו טילי היירוט של "שרביט קסמים" הם טילים מסוג אס.אס 21. מדובר בטילים טקטיים רב-תכליתיים רוסיים שפותחו באמצע שנות ה 70 של המאה הקודמת. צבא סוריה התחמש בעבר בכמה מאות טילים מסוג זה. על-פי העמותה הישראלית להגנה מפני טילים, "עיט" הטווח של טילים אלה הוא כ-70 קילומטר, וטיל אחד מסוגל לשאת ראש קרב במשקל של כ-120 ק"ג.

לאחר ששיגור טילי הירוט נעשה, התברר כי הטילים שנורו בסוריה אינם מכוונים לעבר ישראל. לפיכך, מיירט ישראלי אחד התפוצץ באוויר, ועדיין לא ברור אם טיל היירוט השני השמיד את עצמו או שפוצץ את אחד מטילי המטרה שסומנו לו.