משרד התחבורה פרסם מכרז בלי דרישה לרכש גומלין

בעקבות חשיפת "גלובס" שמשרד התחבורה מתכוון לוותר על הדרישה, התעוררה ביקורת חריפה בקרב עובדי תעשיית הרכבת האוטובוסים המקומית שיצאו הבוקר להפגין מול משרד רה"מ

עובדי מרכבים והארגז מפגינים הבוקר בירושלים / צילום: הסתדרות העובדים הציונית
עובדי מרכבים והארגז מפגינים הבוקר בירושלים / צילום: הסתדרות העובדים הציונית

תעשיית הרכבת האוטובוסים המקומית יוצאת לקרב בניסיון להביא לביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה, לבטל את חובת רכש הגומלין והעדפת תוצרת כחול לבן במכרזי האוטובוסים: היום (ב') הפגינו כ-600 מעובדי מפעלי "מרכבים" שבאור עקיבא ו"הארגז" שבקריית מלאכי מול משרד ראש הממשלה בדרישה לבטל את החלטת משרד התחבורה.

העובדים נשאו שלטים וקראו לשרים שעשו את דרכם לישיבת הממשלה השבועית לפעול למען הצלת התעשייה הישראלית. העובדים הזהירו כי ביטול חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים יוביל לפגיעה בתעשיות המקומיות שכן האוטובוסים שמשמשים את חברות התחבורה הציבורית - ייובאו לארץ כשהם מוגמרים, ובלי הצורך שיעברו תהליכי הרכבה בתעשייה המקומית מתוקף רכש הגומלין שבו מחויבות היצרניות. במפעל הארגז מועסקים כ-300 עובדים ובמפעל מרכבים מועסקים כ-600 עובדים. בתעשיית הרכבת האוטובוסים המקומית מועסקים על פי הערכות עוד מאות עובדים בעקיפין.

המפגינים נשאו שלטים עם הכתובות "יום שחור לתעשייה כחול לבן"; "עניי עירך קודמים" ו"נלחמים על הפריפריה", והזהירו כי החלטת משרד התחבורה חושפת אותם לסכנת פיטורים: "אנחנו לא נלחמים פה רק על מקומות הפרנסה של מאות עובדים - אלא על העתיד של התעשייה הישראלית כולה", אמר אנטון קורבטוב, מוועד העובדים במרכבים.

המפגינים, מלווים ביו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, תבעו הסברים גם משר העבודה והרווחה, חיים כץ ומשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן שהיו בדרכם לישיבת הממשלה. כהן, שמתנגד להחלטת משרד התחבורה נתן רוח גבית למפגינים ואמר כי "לא נוותר במקום הזה: ההתחייבות לקיים רכש גומלין כפי שהיתה במשך שנים תימשך. זאת האחריות שלנו כלפיכם, וכלפי המשפחות שלכם".

שר העבודה כץ אמר לעובדים שהקיפו אותו בדרכו לישיבה כי "אני השגריר שלכם ואעשה כמיטב יכולתי בממשלה כדי שהעבודה תישאר בארץ. כבר היום אפנה לשר התחבורה ולשר האוצר בבקשה שיחשבו מסלול מחדש".

בתוך כך, היום נודע כי משרד התחבורה כבר החל לקדם מכרז לרכש של אוטובוסים שישמשו באשכול השומרון - וזאת מבלי לחייב את החברה היצרנית שתזכה בהליך זה לקיים רכש גומלין במשק הישראלי. על פי נתונים של משרד הכלכלה, ב-6 השנים האחרונות עשו יצרניות של אוטובוסים מחו"ל רכש גומלין בהיקף כולל של כחצי מיליארד דולר.

משרד התחבורה נימק את החלטתו לביטול חובת הרכש בכך שסעיף זה עשוי לייקר את שירותי התחבורה הציבורית לקהל הנוסעים ולעכב את תהליכי ההצטיידות של חברות התחבורה באוטובוסים. בנוסף, משרד התחבורה, בגיבוי אגף התקציבים שבמשרד האוצר, טוען כי מימוש חובת רכש הגומלין במקרה זה מיטיב עם תעשיית האוטובוסים המקומית, ומביא לכך שהמדינה מסבסדת אותה בשונה מתעשיות אחרות.

בשבוע הבא תיערך ישיבה בהשתתפות נציגי משרדי הכלכלה, האוצר, המשפטים והתחבורה בנושא. לקראת הישיבה שר הכלכלה אלי כהן מקיים שיח עם שר האוצר משה כחלון בניסיון לשנות את עמדת הגורמים המקצועיים במשרדו.

בתוך כך, היום גם התאחדות התעשיינים החלה להיערך להמשך המאבק בנושא האוטובוסים. ראשיה סיכמו לתקוף את ההחלטה השנויה במחלוקת של משרד התחבורה בזירה המשפטית, תוך הגשת עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים ולבקש את ביטולה: "אני לא מבין כיצד על נייר רשמי של מדינת ישראל נכתבים כל כך הרבה דברים שהם אנטי המשק הישראלי, שפוגעים בכלכלה הישראלית ובתעשייה שלה. הכל נעשה בשם המהירות שבקידום הליכי מכרזים לרכש של אוטובוסים שאיכותם מוטלת בספק", אמר מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל והוסיף ש"ההחלטה מקוממת וחצופה - ולא פלא שגם התאחדות התעשיינים וגם העובדים נאלצים לצאת לרחובות ולקרוא לממשלה להתעורר".

יו"ר שדולת התעשייה בכנסת, ח"כ איילת נחמיאס ורבין פנתה כבר לפני כחודש בסוגיית רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים לשרי האוצר והכלכלה, וזאת בעקבות המחלוקות עם משרד התחבורה. לדברי נחמיאס ורבין "דרשנו מיו"ר ועדת הכספים לכנס דיון פגרה כבר בשבוע הבא כי ברור שמדובר בקטסטרופה בהתהוות. אין מדינה אחת בעולם שלא מחילה חובה לרכש גומלין. משרד האוצר, שרק לפני 8 חודשים פרסם את התכנית 'נטו תעשייה' הוא זה שעכשיו יפגע אנושות בתעשייה כחול לבן אם לא יחייב את המשך רכש הגומלין".